سلامت نیوز : رئیس هفدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از نبود مرجع مشخصی در وزارت بهداشت به منظور ساماندهی و استفاده از ظرفیت طب فیزیکی و توانبخشی ابراز تاسف کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بیژن فروغ گفت: حوزه کاری متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در درمان بیماری ها از طریق درمان فیزیکی، ارزیابی عملکرد و توان بدنی افراد، شناسایی مشکلات فرد در انجام فعالیت ها و ارتقای فعالیتهای وی است.

وی با بیان اینکه در حوزه توانبخشی توانایی و ناتوانی را مشخص می کنیم اظهار کرد: به عنوان مثال فردی که دچار ام. اس یا سکته مغزی شده با بیماری های عمومی نظیر برخی نارسایی ها که به یک سری ناتوانی منجر می‌شود، روبه‌روست.

مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در اینجا یک متخصص طب فیزیکی میزان این ناتوانی ها را مشخص کرده و تلاش می کند آن را به حد طبیعی برساند. در واقع ارزش سیستم توانبخشی همین جاست که روشن می شود. این علم افرادی را که بنا به دلایل مختلفی ناتوان شده اند و ممکن است سربار جامعه باشند با تمهیداتی به انسان های ارزشمند تبدیل می کند.

فروغ گفت: ‌اگر سیستم سلامت ما سرمایه گذاری مناسبی روی موضوع توانبخشی انجام دهد می تواند به بازسازی چنین افرادی کمک کند.

وی افزود: از دیدگاه سلامت استفاده از روش های غیر دارویی و غیر جراحی جایگاه قابل توجهی را به این رشته بخشیده است. زیرا به عنوان مثال با کمک این روش ها می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد، در مرحله بعد، از عوارض آن جلوگیری کرد و نهایتا کاری کرد که فرد از عوارض پوکی استخوان دچار عارضه و صدمه در قسمت های دیگر بدن نشود.
 
وی ادامه داد: فرض کنید داروهای غضروف ساز و امثال آن در جامعه ای زیاد تجویز شود. متخصصان طب فیزیکی کاری می‌کنند که نه تنها مصرف این داروها برای بیماری آرتروز قطع شود بلکه با هزینه بسیار کم افراد مبتلا به آرتروز را توانمند می کند و به جامعه باز می گرداند.

رئیس هفدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران با ابراز تأسف از اینکه هیچ مرجع مشخصی در وزارت بهداشت برای این امر وجود ندارد، اظهار کرد: حتی تنها بیمارستانی که به این حوزه می پرداخت (بیمارستان نور افشار)  منحصر به درمان بیماری هایی مثل کمر درد و زانو درد و ... شده است و در واقع حیطه فعالیت متخصصان طب فیزیکی محدود گردیده و مغفول مانده است.

وی در ادامه به وضعیت فارغ التحصیلان این رشته و نیازسنجی متخصصان طب فیزیکی پرداخت و اظهار کرد: تعداد متخصصان طب فیزیکی مورد نیاز در کشور حدود ۳ هزار نفر است، در حالی که اکنون 300 متخصص طب  فیزیکی در کشور مشغول طبابت هستند و دانشگاه های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، بقیه الله و ارتش این رشته را آموزش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha