سلامت نیوز : نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ تعارضی بین علم و دین وجود ندارد و با دانش سکولار راه به جایی می‌بریم، توسعه علم در کشور ما به خصوص در حوزه علوم پزشکی که شاهد رشد ۱۴ برابری تعداد دانشجویان بوده‌ایم کاری کارستان بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حجت‌‌الاسلام ابوترابی‌فرد در حاشیه آیین تجلیل از اساتید ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امیدوارم از انسان‌های متعهد به دانش آنگونه که شایسته است تجلیل و تقدیر شود.

ابوترابی‌فرد اظهار داشت: انقلاب اسلامی دستاورد ارزشمند پیوند دو مقوله علم و دین است. به عبارت بهتر دستاورد حضور علم در عرصه زندگی بشر است.

وی گفت: اگر حقایق معارف دینی را مورد ارزیابی و تحلیل دقیق علمی قرار دهیم می‌توانیم با اطمینان اظهار داریم که دین در همه عرصه‌ها بشر را به علم دعوت کرده است و رسالت انبیاء الهی فراهم کردن بستری برای رشد علمی بشریت بوده است.

وی ادامه داد:‌ تنها یک رسالت بر عهده انسان قرار داده شده و آن سلوک علمی در کره خاکی است.چرا که اگر یک گام بدون هدایت علم برداشته شود فردای قیامت باید همه اعضا و جوارح انسان پاسخگو باشند.

ابوترابی‌فرد اظهار داشت:‌ لذا از این زاویه در آموزه‌‌های دینی خط قرمزی نمی‌شناسیم چرا که خط قرمز حوزه دین علم و دانش است.

وی گفت:‌ تعبد ما در دانش و عقلانیت ما ریشه دارد. آنجا که به یک آموزه دینی متعبد می‌شویم باید ریشه علمی و عقلانی داشته باشد و گرنه مورد امضای شرع نیست.

وی افزود: انقلاب اسلامی محصول این تفکر است امام بزرگوار شخصیتی است که عمر خود را برای دستیابی به گوهر علم و حضور آن در عرصه حیات سیاسی، فردی و اجتماعی صرف کرده و پشتوانه علمی و معرفتی داشته است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عارف عالی قدر حضرت آیت‌الله بهجت که رضوان خدا بر او باد فرمودند که به آنچه علمداری عمل بنما و آنجا که علم نداری توقف بنما. این نقشه، دست راهزنان دروغین حوزه عرفان را که برای هواها و هوس‌هایشان کار می‌کنند قطع می‌کند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی مرهون این اندیشه و تفکر است و تمام آسیب‌ها نیز محصول فقدان علم در عرصه مدیریت سیاسی کشور است.

ابوترابی فرد اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا حضور علم و دانش و معرفت را در همه عرصه‌های زندگی بسط و توسعه دهیم و مسیر حرکت را هموار کنیم تا قله‌‌های موفقیت دست‌ یافتنی شود.

وی گفت: از منظر دیگر می‌توانیم حوزه‌های دانش و علم را به دو دسته تقسیم کنیم و آن حوزه تکریم و حوزه تدوین است.

وی افزود: عالم خلقت تجلی اراده خدای حکیم و تجلی اراده خدای سبحان است. هر گونه تحقیق در حوزه‌های پژوهش دینی و علمی به فهم اراده خدای حکیم بازمی‌گردد.

وی ادامه داد:اگر بخواهیم با اندیشه سکولار دین و اعتقاد به مبدأ و معاد را از حوزه پژوهش کنار بگذاریم راه به جایی نمی‌یابیم.

وی گفت:‌ شناخت جهان، معرفت فعل الهی است. لذا پیوند ناگسستنی و استوار بین این دو وجود دارد. چرا که هر دو از مبدأ هستی الهام گرفته و به سوی آن بازمی‌گردند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: برای همین است که پیوندی ناگسستنی میان حوزه و دانشگاه وجود دارد که اگر این پیوند به معنای واقعی کلمه تحقق یابد انسان عالم در سایه فهم درست عالم آفرینش با دست توانای ذات اقدس احدیت به موفقیت می‌رسد.

وی ادامه داد: کسانی که در این جمع از آنها تجلیل می‌شود به سلامت اخلاقی رسیده‌اند چرا که این سلامت موجب شد تا در طول هشت سال دفاع مقدس دغدغه سلامت انسان در محیط پرخطری مثل جبهه‌ها را داشته باشند.

وی ادامه داد: ‌این حضور نقش مهمی در توسعه علمی کشور در رشته‌های پزشکی داشت بنابراین نقش دفاع مقدس در حرکت پرشتاب انقلاب انکارناشدنی و استثنایی است.

وی گفت:‌ به جرئت می‌توان تمام دستاوردهای علم را در پرتو دفاع مقدس دانست.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مدرس گفت: شهید مدرس جمله معروفی دارد که می‌گوید دیانت ما عین سیاست و سیاست ما عین دیانت ماست. شهادت او گواه حقانیت سخن او بود اگر دین ما عین سیاست‌مان نبود امروز به یکی از قدرت‌های هسته‌‌ای دنیا تبدیل نمی‌شدیم.

وی با اشاره به حماسه 24 خرداد 92، گفت:‌ حضور مردم در 24 خرداد 92 نشان داد که گردش قدرت سیاسی در نظام وجود دارد.

وی گفت: امروز در توسعه علمی دانشگاه‌های پزشکی ما از 8 دانشگاه به 48 دانشگاه پزشکی رسیده است در رشته‌های دکترا نیز از 5 رشته به 50 رشته ارتقاء یافته‌ایم.

وی افزود: افزایش دانشجویان پزشکی از ده هزار نفر به 140 هزار نفر کارستانی است که ایران را به جایگاه فاخری رسانده است. تا دیروز به همسایگان شرقی خود برای امر درمان محتاج بودیم اما امروز در عرصه درمان خودکفا هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha