سلامت نیوز : صدا گرفته، صورت ملتهب و هراسان با نگاهی که التماس از آن می‌بارید دو دستش را چندبار به قفسه سینه زد و به دکتر اشاره کرد که یعنی نفسم بالا نمی‌آید. مرد جوان و سبزه‌رو صدا نداشت و حتی اگر همسرش که با بغض و نگرانی کمک خواست، چیزی نمی‌گفت هم، از ترسی که توی چشمهایشان می‌دیدی می‌توانستی فریاد کمک را بشنوی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ خانم پرستار دستش را از جیب روپوش سفیدش بیرون آورد، بازوی زن را گرفت و با لحنی حاکی از اطمینان رو به مرد جوان و همسرش گفت «نگران نباشید، نگران نباشید الان همه‌چیز درست می‌شود.» بعد آنها را به اتاقی راهنمایی کرد که خانم دکتری جوان در انتظارشان بود تا پروسه درمان را شروع کند. اینجا مرکز تحقیقات بیماری‌های ریه در بیمارستان امام‌خمینی شهر اهواز است؛ مرکزی که کمتر از یک‌ماه پیش کار خود را به صورتی ضربتی با چندین متخصص، پزشک و پرستار آغاز کرد تا یک بیماری نوظهور در میان شهروندان اهوازی را کنترل و درمان کند.

همه‌چیز از دهم آبان ماه گذشته آغاز شد؛ وقتی اهواز اولین بارش زمستانی باران را به خود دید؛ بارشی که تا ساعت‌های میانی شب ادامه پیدا کرد. باران در این شهر گرمسیری با تابستان‌های داغ و هوای آلوده به طعم انواع آلاینده‌های صنعتی و طبیعی می‌توانست بهترین اتفاق باشد. اما این باران برای همه اهوازی‌ها شادی‌آور نبود. دست‌کم تا 48ساعت پس از آن روز، حدود 700نفر از اهالی این شهر هراسان و سراسیمه به مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهر مراجعه کردند و مشکل همه آنها یک چیز بود: تنگی‌نفس.

این یعنی بارانی که قرار بود نفس گرفته اهواز را باز و شر آلاینده‌ها را از سرش کم کند، خودش به مشکلی برای شهروندان بدل شده بود و نفس عده‌ای از اهالی را گرفت. ماجرا به همان 48ساعت خلاصه نشد از همان شب دهم آبان‌ماه تا آخرین ساعات پایانی روز گذشته هنوز تعدادی از اهوازی‌ها گرفتار این بیماری می‌شوند. ناگهان نفسشان بند می‌شود، ریه‌هایشان ‌گیر می‌کند و توانشان برای دم و بازدم طبیعی و گرفتن اکسیژن هوا تحلیل می‌رود. بر اساس آمار حدودی اعلام‌شده از سوی مسوولان شهر اهواز تاکنون بیش از 21هزار مراجعه به مراکز درمانی این شهر با همین علایم و نشانه‌ها ثبت شده است. البته شواهد حکایت از آن دارد که این ماجرا تنها در شهر اهواز خلاصه نمی‌شود، آنگونه که یکی از مدیران این مرکز به «شرق» می‌گوید این بیماری علاوه بر مرکز در برخی دیگر از شهرهای استان خوزستان مانند آبادان، ماهشهر و امیدیه نیز مشاهده شده است و مراجعاتی به مراکز درمانی با همین نشانه‌ها ثبت شده است.

عبدالرضا عفراوی، یکی از شهروندان اهوازی است که همسر 40ساله و دختر 21ساله‌اش هردو در اولین شب پس از بارش دچار علایم تنگی‌نفس شدند، او همان شب مجبور شد همسر و دخترش را به بیمارستان گلستان که در نزدیکی خانه‌اش بود برساند.

آقای عفراوی شرح ماجرا را برای «شرق» اینگونه توضیح می‌دهد: «آن شب ساعت حدود 12 بود که همسرم ابتدا شروع کرد به سرفه‌های خشک شبیه سرماخوردگی، اول فکر نمی‌کردم ماجرا خیلی جدی باشد. چنددقیقه بعد هم دخترم به همین شکل دچار سرفه‌های خشک شد. هر دو گاهی آنقدر پشت‌سرهم سرفه می‌کردند که دچار حالت تهوع می‌شدند. چند لحظه بعد از این سرفه‌ها هردو با هم با اشاره دست به من فهماندند که نفسشان بالا نمی‌آید، حتی نمی‌توانستند حرف بزنند. من سریع هردو را سوار ماشین کردم و به بیمارستان رساندم. تا صبح آنجا بودیم و پزشکان با دادن داروها و اسپری‌هایی به ما کمک کردند.»

او ادامه می‌دهد: «مدتی که ما در بیمارستان بودیم چندین‌نفر دیگر با همین علایم و مشخصات به بیمارستان مراجعه کردند و برخی هم بستری شدند. همسر و دختر من تنها چند ساعت آنجا بودند و کمی که حالشان بهتر شد آنها را به خانه بردم، الان حال دخترم کاملا خوب شده است اما همسرم همچنان سرفه‌های خفیفی دارد.»

با زیادشدن تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی با همین ویژگی‌ها بلافاصله نهادهای مختلف در سطح ملی و استانی برای پی‌بردن به عامل این مشکل و کنترل آن وارد عمل شدند. سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت بهداشت، ستاد بحران کشور، استانداری، اورژانس و مرکز بهداشت استان خوزستان و چندین نهاد و دستگاه دیگر از جمله آنها بودند.
از سویی، با توجه به اینکه اهواز یکی از کلانشهرهای دارای آلودگی زیاد در ایران است، در وهله اول انگشت اتهام به سمت مراکز صنعتی از جمله صنایع پرشمار نفتی و صنایع فولاد، کربن و... نشانه رفت. برخی دیگر نیز آن را نشانه‌ای از اثرات ریزگردها دانستند. بارش باران اسیدی نیز یکی دیگر از گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده در این‌باره بود. با این وجود اما همه نظریات و گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده تاکنون توسط افراد کارشناس رد شده است. به‌عنوان مثال اگر باران اسیدی عامل چنین بیماری می‌بود، در پی بارش‌های قبلی یا پس از قطع‌شدن بارش‌ها باید نشانه‌های این بیماری نیز از بین می‌رفت.

با این حال با وجود گذشت 30روز از بروز اولین نشانه‌های این موضوع، تا روز گذشته نیز که هوای اهواز در شرایط بسیار سالم و پایداری قرار داشت، همچنان افرادی که نشانه‌های این بیماری در آنها دیده می‌شود، به مراکز درمانی شهر اهواز و به‌خصوص به مرکز تحقیقات بیماری‌های ریه که با هدف مقابله با همین مشکل ایجاد شده است مراجعه می‌کنند. بر اساس آمارهایی که دو روز پیش لاهیجان‌زاده مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در همین باره به «شرق» داده است، به صورت میانگین روزانه 200 مراجعه‌کننده به دلیل ابتلا به همین بیماری به این مراکز می‌آیند.

با وجود تحقیقات گسترده و مطالعات زیاد روی بیماران حضوریافته در این مراکز هنوز به صورت قطعی و مشخص معلوم نشده که علت اصلی بروز این بحران در میان ساکنان شهر اهواز چیست. همه مسوولان هنوز در پاسخ به این سوال تنها به یک چیز اشاره می‌کنند: «عامل ناشناخته». «شرق» برای بررسی جزییات دقیق این ماجرا با تعدادی از شاخص‌ترین کارشناسانی که درباره این موضوع تحقیق و پژوهش کرده و بیماران را درمان کرده‌اند، گفت‌وگوهایی انجام داده که در روزهای آینده منتشر می‌شود. در این گفت‌وگوها جزییات جدیدی از این عامل ناشناخته شرح داده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha