سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 87927
سلامت نیوز : حتی در ابتدایی‌ترین توصیه‌ها برای سلامت قلب، یک توصیه دائمی و اکید به چشم می‌خورد:‌ به جای روغن‌های اشباع که سبب انسداد شریان‌های قلب می‌شود، از روغن‌های سالم اشباع‌ نشده استفاده کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ اما کمی دست نگه دارید! یافته‌های جدید، اما و اگرهایی در این مورد آورده‌اند که ضرر بسیار زیاد روغن‌های اشباع را زیر سوال نمی‌برد، بلکه روی سخنش با کسانی است که روغن‌های اشباع نشده مصرف می‌کنند. چراکه این روغن‌ها هم ممکن است به قلب آسیب برسانند.

یافته‌های جدید ژورنال انجمن پزشکی کانادا که از بررسی دقیق بیش از 20 مطالعه به دست آمده، به نکته‌ای اشاره می‌کند که تاکنون بر ما پنهان بوده‌ است: درست است که روغن‌های اشباع‌ نشده گیاهی می‌توانند به کاهش میزان کلسترول خون کمک کنند، اما در عین حال برخی از همین روغن‌ها هم ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری‌های شریان کرونری را افزایش دهند.

ممکن است بپرسید مگر کلسترول بالا عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی نیست؟ پس اگر همه روغن‌های اشباع‌نشده گیاهی کلسترول را کاهش می‌دهند،‌ چطور ممکن است برخی از آنها سبب بروز دسته‌ای از بیماری‌های قلبی شوند؟

در پاسخ باید گفت کلسترول بالا عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است، اما تنها عامل نیست.

پروفسور ریچارد بزینت، استاد علوم تغذیه دانشگاه تورنتو و سرگروه پژوهش حاضر می‌گوید: عوامل گوناگونی سبب افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود که از آن میان می‌توان به دیابت، چاقی، التهاب، و استرس‌اکسیداتیو یا همان غلبه رادیکال‌های آزاد بر آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن انسان اشاره کرد. درواقع رادیکال‌های آزاد که به طور طبیعی طی فرآیند سوخت و ساز بدن تولید می‌شوند،‌ به دلیل ساختمان خاص شیمیایی خود براحتی می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند.

درواقع خطر اصلی روغن‌های اشباع نشده گیاهی برای قلب، این است که برخی از روغن‌هایی که حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا6 هستند به آسانی در بدن انسان اکسید می‌شوند و رادیکال آزاد تولید می‌کنند. مثلا روغن‌های ذرت در این دسته جا می‌گیرد، اما در عوض روغن‌هایی که به مقدار زیادی اسید چرب امگا3 دارند، مانند روغن‌ سویا به این راحتی‌ها در بدن اکسید نمی‌شوند و رادیکال آزاد تولید نمی‌کنند.

توجه داشته باشید اسید‌های چرب امگا6 هم درست مانند امگا3 برای بدن لازم و ضروری‌اند. از آنجا که این اسیدهای چرب در بدن انسان تولید نمی‌شوند، باید آنها را از طریق مواد غذایی به ‌دست آورد. مساله زمانی رخ می‌دهد که ما بیش از اندازه امگا6 مصرف  کنیم.

بنابراین باید به توصیه متخصصان گوش دهیم و از میان روغن‌های گیاهی آنهایی را بیشتر مصرف کنیم که امگا6 کمتر و امگا3 بیشتری داشته باشد. این‌گونه به نظر می‌رسد که از میان همه روغن‌های گیاهی روغن زیتون کم‌ضررترین روغن به ‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha