سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 87936
سلامت نیوز : به‌رغم آنكه كارشناسان محیط‌زیست امیدوار بودند كه با مطرح شدن طرح كاهش آلودگی هوا در تهران و 8 كلانشهر كشور، این معضل بزرگ با همكاری مجلسیان حل خواهد شد، اما نه تنها بهمن ماه سال گذشته دو فوریت این طرح نتوانست در مجلس رای اعتماد نمایندگان مردم در خانه ملت را از آن خود كند، بلكه بی‌تفاوتی مجلسیان نسبت به این طرح باعث بی‌اعتمادی مردم و دست‌اندركاران محیط‌زیست به مجلس شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ این اتفاق در شرایطی روی داد كه سال 90 نیز نمایندگان مجلس با تصویب قانون 5‌ساله كردن معافیت معاینه فنی خودروها باعث شده بودند تا آلودگی هوا همچنان به عنوان مشكل اول و آخر تهران و سایر كلانشهرهای بزرگ باقی بماند. البته روی دیگر سكه آلودگی هوا در كشور بی‌تفاوتی مسئولان دولت گذشته به محیط‌زیست و آلودگی هوا در كشور بود. این در حالی است كه بار دیگر اعضای شورای شهر تهران، مدیران شهری و كارشناسان محیط‌زیست از نمایندگان مجلس درخواست بررسی مجدد دو فوریت این طرح را در مجلس دارند. طرحی كه به اعتقاد كارشناسان می‌تواند در كنار قوانین دیگر راهكاری برای كاهش آلودگی هوا در كشور باشد.

كمال‌الدین پیرموذن، عضو هیات رئیسه فراكسیون محیط‌زیست مجلس هر چند از عدم توجه نمایندگان مجلس به دادن رای اعتماد به دو فوریت طرح كاهش آلودگی هوا در سال گذشته دلخور است، اما در باره دلایل این اتفاق به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «مسئله‌ای كه در سال گذشته نمایندگان مجلس به آن توجه نداشتند این بود كه آنها به رابطه آلودگی هوا با سلامت مردم توجه نكردند همین مسئله و كم لطفی نمایندگان مجلس به این طرح باعث شد تا دو فوریت این طرح در مجلس رای اعتماد نیاورد.» پیرموذن با اشاره به آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در پایتخت تاكید می‌كند: «همه می‌دانند سالانه 5 هزار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در پایتخت را داریم، همچنین موج جدید سرطان و نارسایی‌های تنفسی و بیماری‌های مزمن عفونی ناشی از آلودگی هوا را داریم كه غیر قابل كتمان است.

به جهت عدم همكاری میان بخشی تشكیلات اداری و شهرداری‌ها، كیفیت هوای تهران یا شهرهای صنعتی كشور سخت نگران كننده و زیانبار است. امیدواریم با مطرح شدن دوباره این طرح در مجلس این بار نمایندگان مجلس به آن رای اعتماد دهند تا با همكاری دولت، مجلس و شهرداری‌ها بتوانیم قدمی در حل معضل آلودگی هوا در تهران و سایر كلانشهرها برداریم.» این در حالی است كه رحمت‌الله حافظی، رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تاكید به بررسی مجدد طرح دو فوریتی مقابله با آلودگی هوا در مجلس به روزنامه تهران امروز یادآور می‌شود: «شرایط آلودگی هوا در تهران و بسیاری از كلانشهرهای كشور به ‌اندازه‌ای هشدار دهنده شده است كه اكنون مهم‌ترین مطالبه ما نمایندگان شهر تهران از وكلای خانه ملت این است كه موضوع آلودگی هوای پایتخت را جدی بگیرند.»

امضای 59 نماینده مجلس پای طرح ماند

بهمن ماه 91 بود كه تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را برای كاهش آلودگی هوای كشور با قید دو فوریت تدوین كردند كه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت. در حالی كه ۵۹ نفر از نمایندگان این طرح را امضا كرده‌ بودند اما دو فوریت و حتی یك فوریت این طرح در جلسه علنی رای نیاورد و در نهایت فوریت طرح تصویب نشد. بدون شك آلودگی هوای تهران و كلانشهر‌ها از آن دست مشكلاتی است كه اكنون نیز رسیدگی به آن كه به مرز بحران رسیده است، دیر است. هر روز تاخیر در رسیدگی و پیدا كردن راه‌حل پایدار برای رفع آن می‌تواند به‌طور مستقیم جان انسان‌های زیادی را به خطر اندازد. آمارهای مركز كنترل كیفیت هوای تهران نشان می‌دهد كه در بیشتر روزها به ویژه در نیمه دوم سال نفس‌های تهران و تهرانی‌ها به شماره می‌افتد و نتیجه این اتفاق شوم افزایش مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در تهران است.كمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل اعتقاد دارد كه اگر تا الان باد و باران آلودگی را در تهران و سایر كلانشهرها مدیریت می‌كردند، اما نوبت آن رسیده است كه مسئولان و متولیان محیط‌زیست با راهكارهایی اصولی پدیده شوم آلودگی هوا را در كشور مدیریت كنند و یكی از این راهكارها طرح دو فوریتی كاهش آلودگی هوا در مجلس است.

محمد حقانی، رئیس كمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاكید بر اینكه اگر طرح جامع كاهش آلودگی هوا اجرا می‌شد، هوای تهران به این روز نمی‌افتاد، به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «اگر این طرح همچنان مورد بی‌توجهی قرار گیرد، باید منتظر روزهای بدتری از نظر آلودگی هوا باشیم.» به اعتقاد محمد حقانی؛ از نظر آلودگی هوا در اوضاع بدی قرار داریم و به جای راهكارهای اصولی و پایدار به یكسری كارهای ابتدایی و ضربتی مانند طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس می‌پردازیم كه حتی در كوتاه مدت هم موثر نیستند در صورتی كه برنامه‌ها باید بر اساس اولویت، اجرا شوند. او با اعلام اینكه استانداردسازی تولید سوخت و ساخت خودرو از جمله این راهكارها محسوب می‌شود، یادآور می‌شود: «البته فراموش نكنیم كه بسیاری از عوامل آلاینده، فرا بخشی و فرا منطقه‌ای هستند كه به عنوان نمونه می‌توان به پدیده ریزگردها كه از خارج از مرزها وارد كشورمان می‌شوند، اشاره كرد.»

دست‌های پشت پرده

طرح دو فوریتی كاهش آلودگی هوای كشوركه با امضای ۵۹ نفر از نمایندگان بهمن ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس مطرح شد، در 6 ماده تنظیم شده بود. در این طرح 6 ماده‌ای آمده بود كه وزارت كشور با همكاری شهرداری ظرف پنج سال طرح حمل‌و نقل عمومی در كلانشهر‌ها را به ۷۵ درصد برساند، همچنین وزارت نفت مكلف شده بود كه ۵۰ درصد سوخت مورد نیاز خودروهای سبك و سنگین را تا پایان سال‌جاری و تمامی سوخت تولیدی مورد نیاز را تا پایان ۹۲ مطابق استاندارد یورو ۴ تولید و عرضه كند. از دیگر مواد این طرح، الزام وزارت صنعت به تولید خودرو در كشور مطابق با استاندارد یورو ۴ تا پایان سال و تولید موتورسیكلت مطابق با استاندارد یورو‌۳ بود.

همچنین افزایش سرانه یك متر فضای سبز موجود در شهر‌ها و حریم شهر‌ها و اختصاص اعتباراتی برای انجام برنامه‌های پیش‌بینی شده در قالب صندوق ملی محیط‌زیست از دیگر مواد مندرج در طرح دو فوریتی كاهش آلودگی هوا بود. عباس فلاحی بابا جان، عضو كمیسیون عمران مجلس البته لابی‌های پشت پرده برخی از وزارتخانه‌‌ها را با مجلس یكی از دلایل رای نیاوردن این طرح می‌داند و تاكید می‌كند: «‌من جزو طراحان بودم البته این طرح رای خوبی آورد ولی پرداختن به این طرح ضعیف بود. در واقع دوستان موافقی كه صحبت كردند نتوانستند حق مطلب را ادا كنند. آلودگی هوا، در این سال‌ها تعطیلی‌های زیادی را به‌دنبال داشته است، اما این مسئله راه‌حل نیست. به نظر من دفاع خوبی انجام نشد و مدافعان مسئله را جدی نگرفتند و علتش این بود كه مدافعان اعتقاد داشتند این طرح رای می‌آورد چون دغدغه همه نمایندگان بود.»

این نماینده مجلس درباه دلایل دیگری كه در رای نیاوردن این طرح دخیل بود نیز به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «لابی‌هایی بین دولت و مجلس وجود داشت كه در رای نیاوردن فوریت طرح كاهش آلودگی هوا تاثیر زیادی داشت. وزارتخانه‌‌هایی مایل بودند كه این طرح رای نیاورد چرا كه آنها را درگیر مسئله می‌كرد. من شاهد بودم كه برخی وزارتخانه‌‌ها برای چانه‌زنی به مجلس می‌آمدند.» اما مخالفان طرح كاهش آلودگی هوا نیز در این میان نظرهایی داشتند. آنها بر این باور بودند كه این طرح تنها در كلانشهرهای كشور قابل اجراست و شهرهای كوچك‌تر در آن دیده نشده است. مسئله‌ای كه مهدی موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان در همان زمان نیز به آن اشاره كرده و گفته بود: «طرح جامع كاهش آلودگی هوا طرحی جامع نیست و تنها به چند مسئله تاثیرگذار پرداخته و نه به همه مسائل مرتبط با آلودگی هوا.»

او با انتقاد از عدم پرداختن به مشكلات شهرهای جنوبی و غربی، اعلام كرده بود: «طرح جامع كاهش آلودگی هوا طرح هدفمندی بود اما جامع نبود. در این طرح فقط به مشكلات كلانشهرها پرداخته شده بود، در حالی كه در شهرهای غربی، مركزی و جنوبی كشور شاهد پدیده شوم و نامیمون ریزگرد‌هایی هستیم كه از سوغات كشورهای عربی‌اند و سلامت افراد را تحت الشعاع قرار داده است. اما متاسفانه جایی برای آن در این طرح دیده نشد. آلودگی گرد و غباری كه در مناطق محروم است خطرش خیلی بیشتر از آن چیزی است كه در كلانشهرها می‌بینیم.» به اعتقاد این نماینده مجلس در این طرح بیشتر به حمل و نقل و بحث خودرو پرداخته شده بود. در حالی كه مولفه‌های دیگری هم در كلانشهرها وجود دارد كه به آنها پرداخته نشد از جمله صنایع و سوخت‌هایی كه در اختیار مراكز صنعتی قرار می‌گیرد و گسترش فضای شهرك‌های صنعتی كه در اطراف تهران وجود دارند و این جامعیت طرح را زیر سوال می‌برد.»

اما پیرموذن اعتقاد دارد كه در این طرح توسعه فضای سبز و استاندارد‌سازی صنایع و خودرو‌ها منظور شده بود چرا كه در تهران و ۷ شهر صنعتی و ۲۵ استان، ریزگرد‌ها و آلودگی هوا، قدرت نفس كشیدن را از مردم گرفته است. این نماینده تبیین نشدن موضوع به‌طور مطلوب از سوی مدافعان این طرح را یكی از دلایل رای نیاوردن آن در سال گذشته عنوان می‌كند و به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «شركت نكردن بیش از ۱۱۲ نماینده در رای‌گیری نیز از دیگر عوامل تصویب نشدن آن بود. ۱۱۲ نفر در صحن حضور داشتند و اصلا در رای گیری مشاركت نكردند. البته ناگفته نماند طبق آمار مجلس فوریت این طرح با ۱۰۶ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۱۹رای ممتنع از ۲۱۷ نماینده حاضر در زمان رای‌گیری تصویب نشد.»

گام بلند مجلس برای كاهش آلودگی هوا در كشور

محمد حقانی،رئیس كمیته محیط‌زیست شورای شهر اعتقاد دارد كه تنها با شعار نمی‌توان از مردم انتظار مشاركت در كاهش آلودگی هوا را داشته باشیم، در حالی كه مسئولان و نمایندگان مجلس نیز برای رفع این مشكل باید گام‌هایی موثر بردارند. او در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «قرار بود از سال 91 بنزین با استاندارد یورو 4 و از سال 92 نیز با استاندارد یورو 5 ارائه شود، علاوه بر این قرار بود تولید خودروهای داخلی بر مبنای استانداردهای جهانی صورت گیرد، معاینه فنی الزام آور شود، خودروهای فرسوده از رده خارج گردند و تجهیزات فنی و كاتالیست تاكسی‌ها تعویض شوند اما كدام یك از این كارها انجام شده است؟ به نظر می‌رسد كه نمایندگان مجلس با تصویب دو فوریت طرح كاهش آلودگی هوا در تهران و سایر كلانشهرها می‌توانند موانع موجود در سر راه این مشكل را بردارند.» به نظر می‌رسد كه بار دیگر نمایندگان مردم در خانه ملت در آزمون سخت آلودگی هوا و مطالبات مردم برای حل این مشكل قرار دارند و باید دید آیا تصویب دو فوریت این طرح از سوی مجلس می‌تواند راهگشای مشكلات كلانشهرها شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha