سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
سلامت نیوز : این روزها مساله اعتیاد جوانان و وجود انواع و اقسام مواد مخدر سنتی و صنعتی به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها تبدیل شده است. موضوعی که همه روزه با توجه به انتشار اخبار گوناگون در این حوزه بر نگرانی خانواده‌ها برای مراقبت از فرزندان می‌افزاید. هستند خانواده‌هایی که با این پدیده دست به گریبان بوده و طعم تلخ آن را چشیده‌اند و در این بین خانواده‌هایی هم هستند که این نگرانی را همراه دارند که با توجه به وضعیت موجود و انتشار اخباری مبنی بر کاهش سرعت دسترسی به این مواد افیونی چطور باید از فرزند جوان خود در برابر این تهاجم خانمان‌سوز محافظت کنند؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ این درحالی است که روز گذشته- دوشنبه- عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آخرین وضعیت اعتیاد و مواد مخدر در کشور در اظهاراتی، نکات قابل تامل و در عین حال هشداردهنده‌ای را مطرح کرده است که برخی از آنها برای اولین بار به نقل از این مقام مسؤول در رسانه‌ها بازتاب داشته است.

دسترسی به مواد باز هم آسان‌تر از گذشته

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تایید دسترسی آسان به مواد مخدر در کشور گفت: متاسفانه دسترسی به مواد مخدر آسان است و پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه نیز دسترسی آسان را تایید می‌کند.

به ما شلاق بزنید

رحمانی‌فضلی در ادامه اظهاراتش از رسانه‌ها خواست تا شلاق قلم و دوربین خود را به پیکر مسؤولان مبارزه با مواد مخدر بزنند و برخی از واقعیات مطرح شده را بیشتر انعکاس دهند تا هم جامعه متوجه خطرات این موضوع شود و هم مدیران برای انجام کارهای لازم دست به کار شوند.

یک بر هیچ به نفع قاچاقچیان مواد مخدر

به گفته رحمانی‌فضلی، با وجود اینکه کشور ما هزینه‌های زیادی در راه مبارزه با مواد مخدر از لحاظ اقتصادی، مالی، اجتماعی، انسانی و حتی سیاسی می‌پردازد اما با همه دشواری‌هایی که داریم همچنان از قاچاقچیان عقب‌تر هستیم.

وی انگیزه مالی را به عنوان مهم‌ترین عامل ترویج مواد مخدر از سوی قاچاقچیان دانست و افزود: با وجود اینکه مبارزات ایران با حوزه مواد مخدر از استانداردهای جهانی بیشتر است اما گردش مالی بیش از هزار میلیارد دلاری رقم وسوسه‌انگیزی است که قدرت ریسک و استفاده از آن را برای قاچاقچیان بالا می‌برد.

هشدار! گرایش روزافزون زنان به مواد مخدر

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعتیاد در بین زنان جامعه از 3/5 به 8/9 افزایش پیدا کرده که این موضوع بر نگرانی‌های کارشناسان در این حوزه افزوده است و در همین راستا خواهان اطلاع‌رسانی و هشدار بیشتر رسانه‌ها هستیم. رحمانی‌فضلی تصریح کرد: طبق گزارش سازمان ملل امسال 209 هزار هکتار زمین افغانستان به کشت مواد مخدر اختصاص یافته که می‌تواند تولید شش هزار تن مواد مخدر را تامین کند، لذا موضوع اصلی کشور ایران هم‌مرزی با افغانستان است و باعث شده به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیت مواد مخدر قرار بگیرد.

مصرف مواد صنعتی به بهانه‌های رنگارنگ

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بر این باور است که مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان علاوه بر مشکلات قدیمی اعتیاد در بخش‌های گوناگون جامعه باعث به‌وجود آمدن مشکلات گوناگونی شده است.

وی بهانه‌های مصرف چنین مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها را هم جالب دانست و افزود: مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان نسخه‌ای است که برای افراد دارای اضافه وزن، در درمان افسردگی و افرادی که در زمان امتحان تمرکز ندارند پیچیده می‌شود و حتی برای افرادی که دارای ناتوانی جنسی هستند یا افرادی که از لحاظ اخلاقی، شخصیتی و روحی و جسمی دارای مشکلاتی هستند استفاده از این مواد از سوی سوداگران توصیه می‌شود.

خانواده‌ها همه به گوش، همه به هوش

رحمانی‌فضلی در ادامه اظهارات خود در هشداری مهم به خانواده‌ها تاکید کرد: سطح آشنایی مردم از این مواد بسیار کم است و اعتیاد تنها به شکل سنتی آن، در اذهان مردم شکل گرفته، در حالی که امروز در حوزه مخدرهای صنعتی بسیاری از افراد در خانواده‌ها بویژه فرزندان به آن مبتلا هستند و خانواده‌ها از آن اطلاعی ندارند. وی، آشنا نبودن کافی خانواده‌ها با روش‌های استعمال مواد مخدر را یکی از علت‌های افزایش گرایش به سمت مخدرهای صنعتی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که سطح آگاهی و هوشیاری جامعه افزایش پیدا نکند، کماکان با این مشکلات مواجهیم.

انهدام 200 لابراتوار در 6 ماه

وی از انجام 80 درصد مقابله با مواد مخدر در مرزها خبر داد و افزود: در بازدیدی که از مناطق شرقی داشتیم حدود 300 کیلومتر به‌خوبی پوشش داده شده بود و امیدواریم تا تابستان 300 کیلومتر دیگر نیز در پوشش مناسب قرار بگیرد. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش اعظمی از ترانزیت مواد مخدر که در ایران انجام می‌شود از مرزها به دریا سوق یافته است، گفت: مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها بسیار حائز اهمیت هستند و در شش ماهه نخست امسال 200 لابراتوار کشف و منهدم شده و گزارش بسیار تکان‌دهنده‌ای نیز از جنایت‌ها و قتل‌هایی که به علت توهم مصرف شیشه اتفاق افتاده تهیه شده که مستند است و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

نسل چهارم مواد مخدر صنعتی در راه کشور

وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر، گفت: تغییر الگو یکی از مباحث مهم مبارزه با مواد مخدر است، چرا که در هر مبارزه، نسل دیگری از موادمخدر جایگزین می‌شود، به‌طوری که نسل چهارم مواد مخدر صنعتی نیز در راه است. رحمانی‌فضلی درباره 350 زندانی ایرانی در زندان‌های مالزی که همه آنها حکم اعدام دارند و به علت قاچاق مواد مخدر زندانی شده‌اند، گفت: انتقال به زندان‌های مالزی به این معنا نیست که آنها از ایران مواد مخدر حمل کرده‌اند، بلکه ممکن است پس از خروج از ایران در سایر کشورها تشکیل شبکه‌های مواد مخدر داده و به مالزی منتقل کرده باشند، چرا که مراقبت‌های پروازی در ایران با ستاد انجام می‌شود و می‌توان گفت خروج مواد مخدر از ایران بویژه از فرودگاه‌های کشور به صفر رسیده است.

80 درصد درمان اعتیاد توسط بخش خصوصی

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد از درمان اعتیاد توسط بخش خصوصی و NGOها انجام می‌شود، افزود: رویکرد اصلی ستاد در مبارزه با مواد مخدر اجتماعی‌محور است و تلاش می‌کنیم تمام بدنه جامعه در این موضوع درگیر شوند و به تعبیر رهبری که مواد مخدر را بلای بزرگ و تهدید عظیم خوانده باید به سمت ریشه‌کنی آن حرکت کنیم. وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم در جامعه اسلامی با موضوع مواد مخدر به صورت ریشه‌ای و عمیق برخورد کنیم، ادغان کرد: برنامه‌های ستاد در حوزه پیشگیری، درمان و مصونیت‌یابی پس از درمان از جمله تامین اشتغال و مسائل بهداشتی ـ روانی معتادان از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha