سلامت نیوز : وزیركشور در نخستین نشست خبری خود با عنوان دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزایش پدیده اعتیاد در زنان را زنگ خطری جدی برای جامعه برشمرد و گفت: هم‌اكنون این آمار از 3/5 درصد از جمعیت معتادان به 2/9 درصد رسیده كه گویای رشد نگران‌كننده‌ای است. دكتر عبدالرضا رحمانی فضلی با تشریح گزارش 100 روزه فعالیت ستاد مبارزه با مواد مخدر از رسانه‌ها برای همكاری بیشتر درخواست كمك كرد و افزود: رسانه‌ها شلاق قلم و دوربین خود را به پیكر مسئولان مبارزه با مواد مخدر بزنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ وزیر كشور همچنین با اشاره به هزینه‌های گزافی كه در راه مبارزه با مواد مخدر از لحاظ اقتصادی، مالی، اجتماعی، انسانی و حتی سیاسی می‌پردازیم، گفت: با همه این دشواری‌ها همچنان از قاچاقچیان عقب‌ هستیم. رحمانی فضلی توضیح داد: باوجود آن‌كه مبارزات ایران با حوزه مواد مخدر از استانداردهای جهانی بیشتر است، اما گردش مالی بیش از هزار میلیارد دلار آن چنان رقم وسوسه انگیزی است كه قدرت ریسك و استفاده از آن را بالا می‌برد. وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر 80 درصد از درمان اعتیاد توسط بخش خصوصی و NGO‌ها و تشكل‌های خیریه صورت می‌گیرد.

رحمانی فضلی توضیح داد: اكنون رویكرد اصلی ستاد در مبارزه با مواد مخدر اجتماعی محور است و تلاش می‌كنیم تا همه بدنه جامعه در این موضوع درگیر شوند و به تعبیر رهبری كه مواد مخدر را بلای بزرگ و تهدید عظیم خوانده باید به سمت ریشه كنی آن حركت كنیم. وی به نخستین جلسه مشترك خود با رؤسای NGO‌های فعال در حوزه مواد مخدر اشاره كرد و گفت: باید تأسیس NGOهای مرتبط با مواد مخدر را تسهیل كنیم. همچنین در ارتباطی كه با دانشگاه‌های علوم پزشكی خواهیم داشت، تشكیل اتاق فكر به دنبال برگزاری همایش‌های هم اندیشی و انجام پژوهش‌های میدانی نظرسنجی در این حوزه را دنبال می‌كنیم. دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدرهمچنین از مقابله با ورود مواد مخدر در مرزها خبر داد و گفت: در بازدیدی كه از مناطق شرقی داشتم حدود 300 كیلومتر به خوبی پوشش داده شده بود و امیدوارم تا تابستان سال آینده 300 كیلومتر دیگر نیز در پوشش مناسب قرار بگیرد.

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌كه در حال حاضر بخش عمده‌ای از ترانزیت مواد مخدر كه در ایران انجام می‌شود از مرزها به دریا سوق یافته است، گفت: مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها بسیار حائز اهمیت هستند و در شش ماهه نخست امسال 200 آزمایشگاه كشف و منهدم شده و گزارش بسیار تكان دهنده‌ای نیز از جنایت‌ها و قتل‌هایی كه به علت توهم مصرف شیشه اتفاق افتاده تهیه شده است كه مستند است و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌كه چرا در امر مبارزه با عرضه مواد مخدر بین دستگاه‌ها هماهنگی وجود ندارد و همچنین میزان دسترسی آسان است یا خیر؟ پاسخ داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر نقش سیاستگذاری و نظارت دارد و قطعاً نیروی انتظامی و قوه قضائیه كه مسئولیت اجرایی دارند به این بخش می‌پردازند اما این‌كه دسترسی آسان است؟ باید بگویم بله متأسفانه هست و پژوهش‌ها نیز دسترسی آسان را تأیید می‌كنند.

وزیر كشور توضیح داد: با نظارتی كه در سه ماه گذشته بر روند مبارزه وجود داشته و با تلاشی كه صورت گرفته جمع‌آوری معتادان خیابانی عملكرد مناسبی بوده به‌طوری كه 80 درصد از دستگیرشدگان كه خود توزیع‌كننده مواد مخدر بودند از سطح شهر جمع‌آوری شدند. دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌كه نیروی انتظامی در بحث مقابله فعال‌تر از گذشته شده گفت:‌ در سه ماهه گذشته 555 مورد عملیات و درگیری مسلحانه داشتیم كه نتیجه آن رشد 22 درصدی كشفیات نسبت به سه ماه قبل‌تر از آن است. وی در عین حال از زمان دقیق دسترسی به مواد مخدر اظهار بی‌اطلاعی كرد و گفت: در پارك‌ها و حواشی شهرها كه محل امنی برای توزیع مواد مخدر شده‌اند نیروی انتظامی بشدت با این موضوع مقابله می‌كند. رحمانی فضلی همچنین از بازداشت 16 هزار معتاد در 100 روز گذشته خبر داد و گفت: همه دستگیر‌شدگان به مراكز درمانی ماده 16 كه درمان اجباری معتادان است منتقل شده‌اند. فضلی با بیان این‌كه متأسفانه اعتیاد در بین قشر تحصیلكرده و با تحصیلات بالای دانشگاهی و همچنین مشاغل آبرومند در دوره‌های اخیر افزایش یافته است اظهار كرد: باید اطلاع‌رسانی در حوزه مواد مخدر افزایش یابد.

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به كمك 10 میلیون دلاری سازمان ملل، گفت: سازمان ملل چند پروژه را برای اجرا در داخل ایران به كشور ما واگذار كرده و حدود 10 میلیون دلار نیز كمك سازمان ملل به ایران در این زمینه بوده است، اما همچنان در تجهیزات بویژه كنترل مرزها، به دنبال جذب مشاركت‌ها هستیم. به گفته دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر از مجموع یك میلیون و 300 هزار معتادی كه وجود دارد، اگر از این تعداد 800 هزار معتاد را حرفه‌ای تلقی كنیم، قطعاً حدود 500 تا 600 هزار خانواده نیازمند صیانت هستند. رحمانی‌فضلی با اشاره به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر، اظهار كرد: تغییر الگو یكی از مباحث مهم مبارزه با مواد مخدر است، چرا كه در هر مبارزه، نسل دیگری از مواد مخدر جایگزین می‌شود، به‌طوری كه نسل چهارم مواد مخدر صنعتی نیز در راه است. وزیر كشور همچنین میزان بودجه سال‌جاری ستاد مبارزه با مواد مخدر را 135 میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: تاكنون كمتر از 50 درصد از این بودجه تخصیص یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha