سلامت نیوز : سازمان تأمین اجتماعی به لحاظ گستردگی جمعیت تحت پوشش و حجم خدمات و تعهدات به عنوان بزرگترین نهاد عمومی غیر‌دولتی به بیش از 37 میلیون نفر از اقشار مختلف جامعه خدمات بیمه‌ای و درمانی ارائه می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ این سازمان متأسفانه در 8 سال گذشته به دلیل عدم انجام تعهدات، نپرداختن بموقع و كامل 3 درصد حق بیمه از سوی دولت، ضربه به ذخایر نقدی سازمان، بازنشستگی‌های پیش از موعد مصوب دولت و مجلس، بی‌ثباتی و تزلزل در مدیریت و حاشیه‌های سیاسی فراوان مدیریت این سازمان بیمه‌ای بیش از آن‌كه به اهداف، مأموریت‌ها، وظایف محوله قانونی در قبال ذینفعان بپردازد، این سازمان اجتماعی و خدماتی را با بحران مالی روبه‌رو كرد، به طوری كه در حال حاضر دولت بیش از 6هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهكار است.

همچنین به علت پیشی گرفتن مصارف از منابع ادامه خدمات‌دهی به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و كارفرمایان توسط این سازمان بیمه‌ای با مشكلات و چالش‌های عدیده‌ای مواجه شد و حتی برخی مصوبات و تكالیف قانونی نسبت به افراد تحت پوشش متوقف گردید. اما خوشبختانه با استقرار و روی كار آمدن دولت تدبیر و امید و انتخاب دكتر علی ربیعی به عنوان وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اولین مطالبه ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی بخصوص شركای اجتماعی آن تغییر هرچه سریعتر مدیریت آن بود كه در نهایت مهرماه سال جاری با انتصاب دكتر سید‌تقی نوربخش به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی رویكرد این مجموعه بزرگ اجتماعی در جهت دستیابی به سازمانی دانشمدار، كارآمد، پایدار، امانتدار و پاسخگو و به دور از سیاسی‌كاری تغییر یافت و به تبع آن مدیران این سازمان بزرگ طی 100 روز در جهت ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، كارفرمایان و ارتقای وضعیت اقتصادی بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌های ذیل را به اجرا درآوردند.

پرداخت بهنگام مطالبات طرف‌های قرارداد
در راستای احیای مجدد ارزش دفترچه‌های درمانی سازمان تأمین اجتماعی كه بیش از 37میلیون نفر از جمعیت كشور از آنها استفاده می‌كنند، این سازمان پرداخت مطالبات طرف‌های قرارداد (داروخانه‌ها، پزشكان و...) را در اولویت قرار داده و كلیه مطالبات آنها را پرداخت كرده است.سازمان تأمین اجتماعی به منظور حمایت از بیماران خاص كه شامل بیماران دیالیزی، هموفیلی و تالاسمی می‌شود، تمامی هزینه‌های سرپایی و بستری این بیماران را براساس تعرفه دولتی، 100درصد پرداخت می‌نماید.علاوه بر آن، 100درصد هزینه‌ داروهای بیماران پیوند شده، 100درصد هزینه رادیوتراپی و هزینه بیماران فوت شده بستری در بخش‌های ویژه براساس تعرفه دولتی از سوی سازمان پرداخت می‌شود.

پرداخت بخشی از مطالبات توسط دولت
یکی از مشکلات مربوط به سال‌های گذشته حجم مطالبات معوقه مربوط به سازمان‌های بیمه‌گر بود که می‌بایست توسط دولت نهم و دهم تسویه می‌شد، این معوقات به دولت یازدهم انتقال یافت اما پس از استقرار دولت تدبیر و امید به میزان هزار میلیارد تومان به صورت نقدی به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شد. این موضوع می‌تواند در ارتقای سطح خدمات درمانی و خدمات‌ سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان گشایش ایجاد نماید. به گزارش ایران با توجه به قدمت، پراكندگی و نامناسب بودن وضعیت ساختمان فعلی بیمارستان شهید دكتر فیاض‌بخش تهران، شروع عملیات اجرایی ساختمان جدید بیمارستان مذكور در جنب بیمارستان فعلی با ظرفیت 550 تخت بستری و 56 هزار و 288 مترمربع زیربنا از آذرماه سال جاری آغاز و تا شهریور سال 94 به اتمام خواهد رسید. در راستای اجرای این برنامه، 73هزار و 807 باب كارگاه از مزایای این طرح استفاده كرده و مبلغ 220 میلیارد ریال مطالبات معوقه بانك‌ها وصول شد به منظور بهبود وضعیت اقتصادی كارگاه‌ها و رفاه حال كارفرمایان، مبلغ 165میلیارد ریال از منابع سازمان بخشوده شده است. سازمان تأمین اجتماعی 37 میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش دارد، بنابراین به منظور ارائه بهتر خدمات درمانی به خدمات گیرندگان در بیمارستان‌ها و مراكز خصوصی و دولتی سازمان تأمین اجتماعی نسبت به تسویه حساب مطالبات طرف‌های قرارداد تا مردادماه 92 اقدام كرده است. این در حالی است كه قبلاً دوره بدهی مراكز فوق هفت یا هشت ماه بوده است.

زیر پوشش بردن پروتزها
به منظور افزایش پوشش بیمه‌ای و رفاه حال بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران نیازمند به پروتز از قبیل دست و پای مصنوعی و... سازمان تأمین اجتماعی نسبت به تأمین بخشی از هزینه‌های آن‌ها اقدام كرده است.همچنین بر‌اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و به منظور رفاه حال بیمه‌شدگان، سازمان تأمین اجتماعی محدودیت‌های ارائه خدمات به فرزندان چهارم بیمه شدگان را به طور كلی رفع کرده است و بیمه‌شدگان بدون پرداخت سرانه می‌توانند نسبت به دریافت دفترچه و خدمات درمانی در مراكز ملكی سازمان اقدام لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha