سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
سلامت نیوز : یک میلیارد نفر در جهان امروز سالی را پیش‌رو می‌بینند که در بیشتر کشورهای جهان برای رسیدن به حقوق عادی خود باید بیشتر از بقیه تلاش کنند. به‌مناسبت روز جهانی معلولان دبیرکل سازمان ملل در پیامی به همین مناسبت اعلام کرد که اغلب شهروندان، آنها را معلول نمی‌دانند اما در مواردی احتیاج به خدماتی دارند که معلولان متوسط و شدید نیازمند آن هستند. برآورد‌های آماری اما در ایران نشان می‌دهد چیزی بین 900 هزار تا یک میلیون و 100 هزار معلول در ایران زندگی می‌کنند هرچند، سازمان بهزیستی ادعا دارد تعداد  بیشتری ( یک میلیون و 350 هزار نفر) را تحت پوشش دارد.  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ تعداد معلولان هر چقدر باشد این واقعیتی غیرقابل کتمان است که آنها نه‌تنها در شرایط استاندارد قرار ندارند بلکه با مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روبه‌رو هستند. با این وجود به گفته همایون‌ هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی مستمری مددجویان از 32 هزار تومان به 48 هزار تومان درحال حاضر رسیده است.او همچنین به مساله مسکن معلولان اشاره‌کرده و گفته است: در سال 91، 9 هزار و 344 نفر پلاک معلولان دریافت کردند و 11 هزار و 562 نفر نیز در سال 92 پلاک دریافت کرده‌اند.

قانونی که بعد از 3504 روز اجرا نشده است

رئیس هیات‌مدیره انجمن معلولان ایران در گفت‌وگوبا آرمان با اشاره به قانون حمایت از حقوق معلولان که 9 سال پیش به تصویب رسیده است، می‌گوید: سه هزار و 504 روز از تصویب این قانون که اجرای آن می‌تواند تا حدی نگاه به جامعه معلولان را تغییر دهد می‌گذرد اما، هنوز این قانون به صورت کامل اجرا نشده است. علی همت‌محمودنژاد با بیان اینکه 18 دستگاه مسئول اجرای این قانون هستند، خاطرنشان می‌کند: با وجود این، هنوز شاهد این هستیم که که قانون سه درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی اجرا نمی‌شود همانطور که مسکن معلولان که تامین آن در قانون تصریح شده است همچنان با مشکل مواجه است.

او از طرف دیگر اشاره به مشکلاتی می‌کند که جامعه معلولان با آن روبه‌رو هستند؛ این مشکلات همانقدر که ناشی از خلأ قانونی است از نوعی نگاه تبعیض‌آمیز نیز نشات می‌گیرد. همت‌نژاد از وضعیت مناسب‌سازی معابر برای معلولان که در قانون بر آن تاکید شده است انتقاد می‌کند. این درحالی است که روز گذشته سیدجعفر تشکری‌هاشمی معاون شهردار تهران گفته است:  درحال حاضر 60 دستگاه ون و 20 دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده در پایانه معلولان به جانبازان و معلولان خدمات‌رسانی می‌کنند. این درحالی است که در راستای تسهیل تردد معلولان و جانبازان در سطح شهر، در تلاشیم با همکاری شرکت‌های حمل و نقلی تابعه شهرداری تهران ناوگان خدمات‌رسانی به این قشر از شهروندان را افزایش دهیم.

کتاب آیین دادرسی جداگانه برای معلولان

رئیس هیات‌مدیره انجمن معلولان ایران  از نبود کتاب آیین دادرسی جداگانه برای معلولان انتقاد می‌کند و می‌گوید: باید قوانین روشنی در این مورد وجود داشته باشد که اگر معلولی مرتکب جرمی شد چگونه با او برخورد شود این درحالی است که ما هنوز اطلاع نداریم چه تعداد معلول در زندان‌های کشور هستند. او همچنین می‌گوید: فعالان حوزه معلولان به دنبال این هستند که مجازات کسی که جرمی علیه معلولی مرتکب می‌شود، افزایش یابد. برای مثال اگر کسی کیف معلولی را قاپید به جای شش ماه، هشت ماه زندانی شود. تبعیض‌های دیگری که محمودنژاد به آن اشاره می‌کند مربوط به بلیت‌های هواپیمایی است. او ادعا می‌کند یک شرکت هواپیمایی در بلیت خود نوشته است از سوار کردن معلولان معذوریم یا شرکت‌هایی که براساس قانون باید بلیت نیم‌بها به معلولان بدهند از این کار سر باز می‌زنند و مثلا از معلول می‌خواهند پای پرواز بایستد و اگر جا خالی بود، سوار شود.

ورود کمیسیون اصل نود به عنوان مدعی العموم

این فعال حوزه معلولان اعتقاد دارد: برای رفع تبعیض باید کمیسیون اصل نود مجلس به‌عنوان مدعی‌العموم وارد شود حال آنکه، هرچه می‌گذرد شاهد این هستیم که توجه و حساسیت نسبت به حقوق معلولان کمتر می‌شود. به گفته او سال گذشته روز جهانی معلولان از تقویم رسمی حذف شد همان‌طور که، روز 20 مهر به عنوان روز اسکان و تامین مسکن معلولان در تقویم رسمی نیست. محمود‌نژاد همچنین ادعا می‌کند او به‌عنوان یک فعال حوزه معلولان نتوانسته است با وزیر تعاون، رفاه، کار و امور اجتماعی دیدار کند هر چند، سه بار درخواست ملاقات داده است. او می‌گوید: اکنون دیگر زمان آن نیست که یک وزیر در روز جهانی معلولان خود را از آنها مخفی کند. جامعه معلولان انتظار دارد رئیس‌جمهور جدید همان‌طور که در جلسه‌ای که توسط یک نابینا متشنج شد و ما آن حرکت را محکوم می‌کنیم، گفت رسیدگی به معلولان از وظایف اسلامی و انسانی است و در سرلوحه کار دولت قرار دارد، قولش را به عمل تبدیل کند. مجتمع آموزشی رعد یک مجتمع خیریه است که در سال‌های اخیر توانسته است تا حدی این کار را انجام دهد. این مجتمع 19 مرکز در سراسر کشور دارد و فعالیت‌هایش هنوز آنقدر فراگیر نیست که بخش قابل توجهی از معلولان را پوشش دهد با وجود این، کاری مثمر ثمر انجام داده است.

موفقیت معلولان در زمینه‌های هنری

مددجویان این مجتمع که اغلب درحال فرا گرفتن مهارت‌های شغلی هستند در مواردی موفقیت‌های جهانی در زمینه هنر و ورزش کسب کرده‌اند. یکی از فعالیت‌های جالب این مجتمع فراهم کردن زمینه حضور نقاشی‌های مددجویان رعد در «پارا آرت» است. محمدرضا دشتی، دبیر اجرایی نمایشگاه و مسابقات پارآ آرت آسیایی ژاپن به آرمان می‌گوید: بخشی از توانمندسازی معلولان فراهم کردن زمینه حضور آنها در مسابقات هنری است. با این هدف 527 اثر به دبیرخانه پار‌آآرت رسید که 30 اثر به مسابقات آسیایی رفت هرچند، سرانجام 10 اثر برای نمایشگاه پذیرفته شد و دو اثر از مددجویان ایرانی حائز رتبه برتر شد.فعالیت‌های اینچنینی شاید استقبال از بخشی از پیام دبیر سازمان ملل باشد که به مناسبت روز جهانی معلولان خواسته است زمینه مشارکت این قشر از شهروندان در حوزه‌های مختلف فراهم آید و «نگرش‌های تبعیض‌آمیز سازماندهی‌شده» اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha