سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
سلامت نیوز : حق زندگی دارند، مثل همه شهروندانی که در این کشور زندگی می کنند اما روزگار کمی با آنها نا مهربانی کرده و نمی توانند مثل بقیه به صورت عادی زندگی کنند اما معلولیت باعث نمی شود تا آنها از داشتن حق اشتغال، حق مسکن، حق بیمه، استفاده از حمل و نقل عمومی، آموزش، سهمیه سوخت و... محروم باشند یا برای به دست آوردن این حق‌های طبیعی دچار مشکلات متعددی شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ قانون جامع حمایت از معلولان سال 82 در کشورمان به تصویب رسید به این امید که مشکلات معلولان با به تصویب رسیدن این قانون کمتر شود اما با گذشت نزدیک به یک دهه از مصوب شدن این قانون، معلولان منتظر کورسوی امیدی هستند تا شاید دستی از غیب برآید و مشکلاتشان را حل کند. تماشای دنیای معلولان کار سختی نیست، معلولان همه جا هستند، با ما درس می خوانند، کار می‌کنند، خرید و فروش می‌کنند اما یک نقطه اختلاف با دیگر شهروندان دارند: دنیای آنها با دنیای انسان‌های سالم زمین تا آسمان فرق می کند چرا که نیازهای آنها با نیازهای دیگران کمی متفاوت است و این تفاوت اختلاف بین دو دنیای انسان های سالم و معلول را تشکیل داده است.

فقدان آمار جامع و دقیق از مهم ترین موضوعاتی است که جامعه معلولان با آن روبرو هستند چرا که اگر آمار دقیقی از تعداد و نوع معلولیت‌ها در کشور وجودداشته باشد می‌توان خیلی از كارها را برنامه‌ریزی كرد و مشكلات معلولان را حل كرد، اما مشكل اساسی آنجاست كه فقدان آمار دقیق باعث شده تا نیازهای معلولان نه تنها به درستی شناسایی نشود بلكه برنامه‌ریزی‌هایی كه برای معلولان انجام می‌شود نیز به دلیل همین فقدان آمار دچار مشكلاتی شود.

سیدهاشم حسینی‌شهیدی، مدیرعامل جامعه معلولان ایران با گلایه از فقدان آمار معلولان در کشور می‌گوید:‌ وجود این آمار باعث می شود تا مشکلات متعدد معلولان حل و فصل شود.
وی با اشاره به وظیفه تشکل های غیر دولتی در خصوص معلولان می‌گوید:‌ وظیفه اصلی این تشکل‌ها غیر از ارائه خدمات مختلف به معلولان، شناسایی مشکلات آنها و ارائه این مشکلات به مسئولان ذی‌ربط و مهم‌تر ازهمه پیگیری آنها ست. این تشکل‌ها با پیگیری امور مربوط به معلولان منشأ کارهای بزرگی در کشور شده‌اند که تاسیس سازمان بهزیستی پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از آنهاست.

به گفته وی تعامل و همکاری سازمان بهزیستی با تشکل های مرتبط با معلولان باعث شده است که دستگاه‌های دیگر دولتی وغیردولتی به این تشکل‌ها بها بدهند و درنتیجه بسیاری از امور مربوط به معلولان مرتبط به این دستگاه‌ها به راحتی حل و فصل شود.

باز هم داستان تکراری بدهکاری به بیمه
معلولان اقلیتی با مشکلات متعددی هستند مشکلاتی که گاه وعده و عیدهای زیادی در خصوص رفع آنها داده می شود. چندی پیش هم بهارستان‌نشینان ‌قول‌هایی درباره افزایش مستمری به معلولان دادند اما به گفته عضو کمیسیون اجتماعی تحقق وعده‌ها مستلزم پرداخت بدهی تأمین اجتماعی از سوی دولت است.

محمد اسماعیل سعیدی به «حمایت» می‌گوید: باید برای رفع مشکل مستمری معلولان مشکلاتی که پیش روی صندوق تأمین اجتماعی است مرتفع شود و بر این اساس عواملی که منجر به سرعت بخشیدن در این مسیر می‌شود، حذف خواهند شد.

باید توجه داشت که معلولان از نظر دریافت مستمری در وضعیت نا بسامانی قرار دارند و باید سریع‌تر نسبت به افزایش میزان مستمری‌ها تصمیم‌گیری شود.

تدوین بانک اطلاعاتی معلولان زندانی
چشم‌های معلولان همچنان به مسئولان دوخته شده است تا گره‌ای از نخ‌های به‌هم تابیده شده مشکلات باز شود. البته در این میان تعداد زیادی از معلولان هستند که درگیر کارهای دادگاه و مسایل حقوقی هستند، عضو هیأت مدیره سازمان جهانی معلولان در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: هر سال مشکلات حوزه معلولان فقط در آستانه روز معلول مطرح می‌شود و البته برخی‌ هم با وعده‌هایی دل‌های آنان را به رفع مشکلات خوش می‌کنند و پس از اتمام این روز تمامی وعده‌ها فراموش می‌شود.

«علی همت محمود نژاد» در ادامه خواستار تدوین بانک اطلاعاتی معلولان در زندان‌ها شد.در صورت ایجاد بانک اطلاعاتی، انجمن حمایت از معلولان با کمک سازمان بهزیستی کشور آمادگی دارد تا مشکلات مربوط به خدمات مددکاری این افراد را مرتفع کند. البته در این زمینه مکاتباتی هم با وزیر دادگستری صورت گرفته است.

ارایه کارت‌های جدید معلولیت
با تمام مشکلاتی که معلولان دارند، کمابیش خبرهای خوشی نیز در این حوزه شنیده می‌شود. نیاز بخشی از معلولان به استفاده از صندلی چرخ دار از مشکلاتی است که باید توسط سازمان‌های مردم نهاد و یا بهزیستی مرتفع شود.

معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور در آستانه روز جهانی معلولان از خبرهای خوش این سازمان برای معلولان صحبت می‌کند.

«یحیی» سخنگویی از توزیع 120 صندلی چرخ دار به ارزش 60 میلیون تومان میان معلولان استان تهران خبر می‌دهد و می‌گوید:امسال 25 میلیارد تومان به منظور تأمین تجهیزات پزشکی به استان‌های مختلف اختصاص داده خواهد شد، که تا امروز حدود 11 میلیارد تومان از این اعتبار پرداخت شده است.

در هفته جهانی معلولان نیز مبلغی بالغ بر 2 میلیارد تومان به استان‌ها داده خواهد شد ضمن اینکه توزیع کارت‌های جدید معلولیت تا پایان سال آغاز خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در باره رفع مشکلات حمل و نقل معلولان می‌گوید: در ابتدای آغاز به کار پایانه معلولان، 22 دستگاه ون در اختیار سازمان‌های مردم نهاد جامعه معلولان و جانبازان قرار گرفت تا کمکی باشد برای تسهیل تردد این قشر در سطح شهر، همچنین 10 دستگاه اتوبوس برای جابه جایی معلولان و جانبازان مناسب سازی شد اما با توجه به اینکه این تعداد اتوبوس و خودرو ون، جوابگوی نیازهای آنان نبود، تعداد خودروها افزایش یافت.

«سید جعفر تشکری هاشمی» بیان می‌کند: در حال حاضر 60 دستگاه ون و 20 دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده در پایانه معلولان به جانبازان و معلولان خدمات رسانی
می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha