سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
سلامت نیوز : در سلسله رویدادهای تاریخ، دیده بر دفتر ایام گشوده‌ایم تا بار دیگر روز جهانی معلولان را به دیده تكریم بنگریم و كرامت افراد معلول را در پهنه ارزش‌های انسانی به اذهان عمومی جامعه یادآور شویم. روز جهانی معلولان از راه رسید تا با نگاهی منصفانه، عملكرد دستگاه‌های اجرایی را در عمل به مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و كنوانسیون جهانی حقوق افراد دارای معلولیت به بوته نقد بگذاریم تا دریابیم كه در جامعه اسلامی ما معلولان از چه جایگاهی برخوردارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ نگاهی به روند توسعه‌یافتگی در دنیای امروز، توجه ما را به این واقعیت جلب می‌كند كه توسعه و بالندگی هر كشوری منوط به استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌های انسانی و تخصصی آن جامعه است. در چنین دنیایی تمامی افراد صرفنظر از تفاوت‌های فردی، استعدادها و محدودیت‌های خویش می‌توانند سهمی را در پیشبرد اهداف فرارو عهده‌دار شوند. شك نیست كه معلولان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

بررسی تاریخ اختراعات، اكتشافات و تحولات اجتماعی نشان می‌دهد كه در تمامی نقاط دنیا هستند معلولانی كه با تكیه بر اراده‌های پولادین و بهره‌گیری از تدبیر و تلاش خوش توانسته‌اند این واقعیت را به اثبات برسانند كه «انسان با اندیشه‌اش هویت می‌یابد نه با توانایی‌های جسمانی یا زیبایی ظاهری.»

امروزه افراد نابینا با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به بالاترین مدارج علمی و اجتماعی دست می‌یابند. اكنون دیگر ناشنوایان را در دنیای خلوت و خاموش، تنها نمی‌یابیم بلكه زندگی این افراد در سایه آموزش و فعالیت‌های اجتماعی، در مسیر پیوند با سایر آحاد جامعه قرار گرفته‌اند.

قوانینی كه از حقوق معلولان حمایت می‌كنند صراحتاً بیان می‌دارند كه فرد معلول نیز حق دارد تا همانند سایر اقشار مردم از آموزش، مسكن، رفاه و تأمین اجتماعی، اشتغال و تفریح برخوردار باشد و جامعه نیز موظف است با اتخاذ راهكارهای مناسب، امكان تحقق این خواسته‌ها را فراهم كند. هرچند كشور اسلامی ما با تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و پیوستن به كنوانسیون‌ جهانی حقوق افراد دارای معلولیت، خود را به احیای هویت اجتماعی و تحقق خواسته‌های معلولان متعهد ساخته است لیكن باید بپذیریم كه طی این سال‌ها تلاش‌های ما در مسیر برابرسازی حقوق معلولان با كاستی‌های بسیاری همراه بوده است.

شاید یكی از مهمترین گام‌ها در این مسیر، تلاش مشترك این سازمان و معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و برخی تشكل‌های معلولان در بازبینی مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است كه امید است با عنایات بی‌شائبه دولت تدبیر و امید، روند تصویب آن تسریع و به این ترتیب، زمینه‌های مساعدتری برای احیای مطالبات و انتظارات بر حق معلولان كشور فراهم شود.

فراموش نكنیم كه تحقق شاخص‌های عدالت در كشوری كه براساس آرمان‌های دینی عمل می‌كند. حضور فعال تمامی اقشار جامعه در فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرایی است. شك نیست كه در چنین جامعه‌ای معلولان نیز باید از ابزارهای لازم برای اثبات خویشتن برخوردار باشند تا وزش نسیم عدالت محوری را در ژرفای وجود خود احساس كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha