سلامت نیوز : معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران به تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح هموویژیلانس یا مراقبت از خون در بیمارستان‌های کشور پرداخت.

دکتر محمد فرانوش در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه هموویژیلانس مصرف بهینه خون را تضمین می‌کند، اظهار کرد: استقرار این طرح می‌تواند به مصرف بهینه خون در زنجیره اهدای خون تا مصرف آن به ما کمک شایانی بکند.

وی افزود: خون فرآورده‌ای است که قابل بازگشت نیست و اگر به درستی مصرف نشود همه هزینه‌ها و زحماتی که برای آماده‌سازی آن مصروف شده است از بین می‌رود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران از استقرار این طرح در حدود 250 بیمارستان کشور خبر داد و گفت: از این تعداد بسیاری در شهرستان‌ها هستند و نزدیک به 40 بیمارستان نیز در تهران هموویژیلانس را راه‌اندازی کرده‌اند.

فرانوش با اشاره به بازخورد مثبت اجرای این طرح در مراکز درمانی اظهارکرد: تمام بیمارستان‌ها برای راه‌اندازی و استقرار این سیستم ابراز تمایل کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته برخی فرایندها و راهکارهای اجرای این طرح با اخلال روبروست، بیمارستان‌ها مشکل کمبود بودجه دارند و نیاز هست پرسنل ثابتی بر سر کار بیایند و فرم‌های طراحی شده را به طور مرتب پر کنند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران از رایزنی‌ با وزارت بهداشت برای طراحی نرم افزار هموویژیلانس خبر داد و گفت: در این صورت این نرم‌افزار به صورت مشترک به سازمان و سیستم‌های بیمارستانی متصل است که در این صورت مشکل وقت گیر بودن پر کردن چک لیست‌های اطلاعاتی را با توجه به کمبود نیرو برطرف خواهد کرد.

وی افزود: سرنوشت خون به طور کامل مشخص خواهد شد، اینکه چند ماه به پایان مهلت انقضای خون مانده است، به چه کسی تزریق شده است، مشکلات و عوارض احتمالی چه بوده است و ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha