سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 87973

سلامت نیوز : یک جراح فک و صورت گفت: بهتر است دندان‌های نهفته قبل از 35 سالگی از دهان خارج شوند.

دکتر احمد متقی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه جوانه و ریشه دندان عقل در سن 9 تا 10 سالگی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: برای بیرون کشیدن دندان نهفته بحث‌های زیادی مطرح شده است و اگرچه بهتر است دندان عقل کشیده شود اما در سن کودکی لزومی به کشیدن دندان عقل نیست.

وی با بیان اینکه اگر اندازه طول قوس فک فردی از دندان هفت یک طرف تا دندان هفت طرف مقابل پایین کوچک‌تر از عرض دندان‌ها باشد لازم است دندان‌های نهفته کشیده شوند، افزود: دندان‌های نهفته در آینده به علت کوچک بودن فک فضای لازم را برای رویش ندارد بنابراین بهتر است کشیده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت بروز التهاب‌های لثه، نکشیدن دندان عقل در زمان مناسب است، خاطرنشان کرد: 18 تا 22 سالگی بهترین زمان کشیدن دندان عقل است زیرا نکشیدن این دندان می‌تواند موجب بیماری‌ها و التهاب لثه شود.

متقی با بیان اینکه کشیدن دندان عقل در برخی افراد ضروری است، تصریح کرد: ورزشکاران حرفه‌ای رشته‌های ورزشی پربرخورد مانند بسکتبال، هندبال و بوکس به دلیل در معرض ضربه بودن دندان نهفته و شکستن استخوان باید دندان‌های نهفته خود را بکشند.

وی با تاکید بر این نکته که پوسیدگی دندان یکی دیگر از علل خارج کردن دندان عقل است، اضافه کرد: دندان نهفته و یا نیمه نهفته مانع از تمیز کردن دندان‌های پشت دندان هفت شده و این امر موجب پوسیدگی دندان هفت می‌شود.

این جراح فک و صورت با بیان پوسیدگی دندان هفت موجب می‌شود که دندان عقل را قبل از اینکه رویش کامل داشته باشد خارج کنیم، ادامه داد: گاهی ممکن است دندان عقل در جهتی رویش پیدا کند که به ریشه دندان کناری آسیب وارد شود در این صورت نیز خارج کردن دندان عقل ضروری است.

متقی با اشاره به اینکه در موارد زیبایی دندان لازم است دندان عقل کشیده شود، تصریح کرد: در صورتی که فردی قصد ارتودنسی داشته باشد نیز دندان‌های عقل به علت فضایی که اشغال کردند باید خارج شوند تا فضا برای حرکت دندان‌ها به منظور ردیف شدن ایجاد شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات نکشیدن دندان عقل در زمان مناسب ایجاد کیست‌ها و تومورهای دندانی است، خاطرنشان کرد: ضروری است تمام دندان‌های نهفته قبل از 35 سالگی از دهان خارج شوند.

متقی افزود: اگر دندان عقل تا 40 سالگی مشکلی برای فرد ایجاد نکند نیازی به خارج کردن آن نیست اما در سایر افراد به دلیل اینکه کشیدن دندان عقل در سنین بالا با درد و خون ریزی بیشتری همراه است و توصیه می‌شود اقدام برای خارج کردن دندان‌های نهفته پیش از 35 تا 40 سالگی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha