سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن کنترل عفونت اظهار داشت: بر اساس برآوردهای مدیریت کنترل بیماری‌های وزارت بهداشت، درصد بروز عفونت‌های بیمارستانی در بیماران بستری در بیمارستان‌ها حدود 10 تا 15 درصد است که اگر تنها 10 درصد موارد عفونت به مرگ منجر شود، شاهد سالانه حدود 60 هزار مورد فوت بیماران در اثر این مساله هستیم که موید ضرورت توجه به کنترل عفونت‌های بیمارستانی در نظام سلامت کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهندس محمد طهماسبی، عضو هیات مدیره انجمن کنترل عفونت و دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی «استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون» با اعلام این مطلب اظهار داشت:‌ عفونت بیمارستانی به عفونتی گفته می‌شود که 48 یا 72 ساعت بعد از پذیرش بیمار در بیمارستان یا طی دوره‌ای مشخص (10 تا 30 روز) پس از ترخیص بیمار بروز کرده و در زمان پذیرش بیمار وجود نداشته و در دوره نهفتگی خود نیز نباید قرار داشته باشد. در صورتی که به دنبال اعمال جراحی در بدن بیمار جسم خارجی (ایمپلنت) کار گذاشته شود، عفونت بیمارستانی می‌تواند تا یک سال پس از این گونه اعمال به وقوع بپیوندد. عفونت‌های بیمارستانی می‌توانند علاوه بر بیماران، کارکنان و عیادت‌کنندگان را نیز مبتلا کنند.

نایب رییس هیات مدیره انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی کشور خاطرنشان کرد:‌ هر یک از اعضای بدن می‌تواند در بیمارستان دچارعفونت شود ولی در بین انواع عفونت‌های بیمارستانی، عفونت دستگاه ادراری با 42 درصد، عفونت دستگاه تنفس تحتانی (پنومی) با 11 تا 20 درصد، عفونت ناشی از زخم جراحی با 24 درصد و عفونت دستگاه گردش خون با 5 تا 10 درصد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. طبق بررسی‌های انجام شده عفونت ادراری شایع‌ترین و پنومونی، کشنده‌ترین عفونت‌های بیمارستانی محسوب می‌شوند. اگر چه در برخی از مراکز، عفونت بیمارستانی دستگاه گردش خون، علت اصلی مرگ بیماران است.

وی در ادامه درباره آمار عفونت‌های بیمارستانی گفت: متاسفانه آمار و مستندات دقیقی در این زمینه در کشور وجود ندارد چرا که اغلب بیمارانی که در طول درمان یا پس از ترخیص از بیمارستان دچار عفونت شده‌اند به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند و بیمارستان‌ها هم اغلب از ارائه آمار دقیق خودداری می‌کنند به طوری که در حالی که متوسط بروز عفونت‌های بیمارستانی در کشورهای پیشرفته 5 درصد است اغلب بیمارستان‌های کشور میزان عفونت‌های بیمارستانی را یکی، دو درصد اعلام می‌کنند!

این متخصص تجهیزات پزشکی با اشاره نقش موثر این تجهیزات در بروز عفونت‌ها اظهار داشت: بر این اساس، استفاده از تجهیزات پزشکی استاندارد در تمامی بخش‌های استریلیزاسیون و کنترل عفونت اعم از دستگاه‌های شست‌وشو در رختشوی‌ خانه بیمارستان‌ها تا تجهیزات پیشرفته استریلیزاسیون و حتی سیستم‌های تصفیه هوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از یک تجهیز استریل کننده غیر استاندارد یا نامناسب در استریلیزاسیون ملزومات اتاق عمل مانند این است که جراحی با دستان ضد عفونی نشده و آلوده اقدام به جراحی کند.

وی در پایان با اشاره به ثبت‌نام پیش از هزار نفر از مدیران و کارشناسان تجهیزات پزشکی و مدیریت 110 بیمارستان دوستدار ایمنی اظهار داشت: طی دو روز برگزاری این کنگره نمایشگاهی جانبی از آخرین تجهیزات پزشکی و مواد استاندارد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون در محل برگزاری کنگره بر پا خواهد بود.

سومین کنگره بین‌المللی «استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون»، 17 و 18 آذر ماه جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha