سلامت نیوز : موج سوم ایدز در کهگیلویه و بویراحمد در حالی زنگ خطر خود را به صدا درآورده است که مسئولان، آگاهی‌بخشی و آموزش‌های عمومی را رها کردند و شرایط خاص این استان نیز به حرکت چراغ خاموش این بیماری در لایه‌های مختلف جامعه کمک کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ نهم آذر ماه سال جاری تا پانزدهم آذر به عنوان هفته مبارزه با ایدز تعیین شد.

آمارها در کشور نشان از وجود بیش از 27 هزار نفر مبتلا به ایدز حکایت دارد ولی کارشناسان می‌گویند این آمار در ایران بیش از 100 هزار نفر است و دلیل آن را عدم شناسایی این بیماران و مخفی کردن بیماری از سوی برخی مبتلایان است.

از سوی دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان، 143 بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده که بدون شک با توجه به شرایط خاص حاکم بر این استان، آمار اعلام شده، 6 تا 7 برابر بیشتر خواهد بود.

کوچک بودن این استان، مسائل قومی عشیره‌ای و مسائلی از این دست موجب شده تا ارائه آمار ایدز و بیان بی‌پرده آن در کهگیلویه و بویراحمد همواره از سوی مسئولان و متولیان؛ امری محرمانه تلقی شود؛ اما چه نگاه مسئولان به ایدز یک نگاه محرمانه باشد و چه نباشد؛ ویروس ایدز در جامعه کهگیلویه و بویراحمد آزادانه می‌چرخد.

مسئولان در دوره‌های اخیر در مقابل هر سؤال خبرنگاران در مورد این پدیده شوم، طفره رفتند تا ایدز در کهگیلویه و بویراحمد سربسته باقی بماند.

عملیات خاموش ویروس ایدز در حمله به سلول‌‌های ایمنی بدن از یک سو و حرکت چراغ خاموش متولیان و مسئولان از سوی دیگر موجب شد تا امروز افزایش شمار مبتلایان به ایدز به یک نگرانی عمده تبدیل شود.

در این استان انگشت‌نما شدن افراد مبتلا به ایدز به علت ارتباطات فامیلی افراد با همدیگر و کوچک بودن جغرافیای این استان در کنار همه موانع و مشکلات مبارزه با ایدز، مواجهه با این ویروس آدم‌کش را دشوارتر کرده است.

مبتلایان به این ویروس بیش از هر چیز از تنها شدن و مرگ در کنج غربت و تنهایی می‌ترسند و شاید این موضوع مهم‌ترین استدلال آن‌ها برای کتمان بیماری و ترس از انجام آزمایش باشد؛ ترسی که البته جامعه ما و مسئولان نیز در آن سهم دارند.

آیا از خود پرسیده‌ایم چرا بیماران مبتلا به ایدز را از خود طرد می‌کنیم و از آن‌ها هراس داریم در حالی که بیماران ایدزی با رعایت چند نکته ساده هیچ خطری برای دیگران ندارند؟

کاری که مسئولان این استان باید در فرهنگ‌سازی آن اهتمام ورزند، ولی به نظر می‌رسد در این زمینه آن‌گونه که باید کاری نشده است.

* ویروس ایدز از طریق روبوسی و غذای مشترک منتقل نمی‌شود

واقعیت این است که ویروس ایدز از طریق روبوسی، دست دادن، غذا خوردن در ظرف مشترک و این سری از کارهای روزانه منتقل نمی‌شود و برای همین است که تماس و ارتباط با فرد مبتلا به ویروس HIV به هیچ عنوان خطرناک نیست.

ایدز نه سن می‌شناسد، نه مذهب و نه نژاد، بلکه او افراد بی‌احتیاط و ناآگاهی را می‌شناسد که سلامت خود و جامعه‌، اهمیتی برایشان ندارد و این بیش از هر چیز دیگری، نشان از ضرورت اطلاع‌رسانی در این حوزه دارد.

معنای پیشگیری بهتر از درمان است در این بیماری مفهوم ملموس‌تر و عمیق‌تری دارد زیرا برای درمان بیماری ایدز دارو و راه‌حل قاطع و مشخصی وجود ندارد.

در حالی که ایدز درمان تضمینی ندارد، ولی به نظر می‌رسد داروی آموزش و اطلاع‌رسانی به منظور پیشگیری از ابتلا به این ویروس در مقطع کنونی از هر درمان دیگری بهتر جواب می‌دهد.

البته در حال حاضر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در روند درمان و مهار این بیماری به وجود آمده که از آن جمله می‌توان به تشخیص بیماری بعد از چند دقیقه از یک آزمایش ساده و امکان کشتن ویروس ایدز قبل از گذشت 24 ساعت از ابتلا به آن؛ یعنی اگر فردی که به هر دلیلی مشکوک به ابتلا به ویروس HIV است بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا 24 ساعت امکان ویروس‌کشی وجود دارد.

البته تا رسیدن این پیشرفت‌های روز پزشکی به استان کهگیلویه و بویراحمد، ویروس HIV قربانیان زیادی را خواهد گرفت که تنها راه نجات این استان از چنگال بی‌رحم ایدز، افزایش آگاهی‌های عمومی است.

رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد همواره و در همه این بحران‌ها در حد بضاعت و جیب بی‌پولشان پای کار بودند ولی مسئولان و به ویژه متولیان امر آن‌گونه که باید قائل به صرف هزینه در این بخش نیستند تا قربانیان ایدز در این استان روز به روز بیشتر و بیشتر نشود.

* چرا ایدز کشنده و ترسناک است

در کشور ما که موج سوم ایدز از طریق تماس‌های جنسی در حال گسترش است، نقش آموزش و افزایش آگاهی‌های عمومی بسیار اثرگذارتر است؛ جوانی که به هر دلیل تماس جنسی برقرار می‌کند باید خطرات این کار را بداند و به ایمن‌سازی ارتباطات جنسی خود بپردازد.

به لطف اقدامات دولت در سالیان اخیر و توزیع رایگان سرنگ‌ها در میان معتادان، انتقال ویروس ایدز از این‌راه کنترل شده است و در حال تغییر به انتقال از طریق تماس جنسی است.

وضعیتی که در استان کهگیلویه و بویراحمد با سابقه تاریخی، بافت سنتی و جمعیت 100 درصد شیعه آن به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

ارضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان در این زمینه گفته است که بیش از 90 درصد مبتلایان به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد از طریق سرنگ آلوده بیمار شده‌اند ولی این را هم گفته است که درصد مبتلایان به ایدز از طریق تماس‌های کنترل‌نشده جنسی رو به افزایش است.

اما آنچه، ایدز را کشنده و ترسناک کرده است، حمله این ویروس به سیستم دفاعی بدن است؛ یعنی سیستمی که در مواجهه بدن با هر ویروس و عفونتی با قدرت تمام به جنگ آن می‌رود و آن را می‌کشد، اینک خود مورد حمله یک ویروس خاموش و کشنده قرار گرفته است.

ویروس ایدز با ورود به بدن و حمله به سیستم ایمنی، تا حدود 10 سال با سلول‌های بدن می‌جنگد و در این مدت معمولا  این بیماری روی کشنده خود را نشان نمی‌دهد.

آلودگی خاموش و بدون علائم فرد مبتلا به ایدز

از طرفی عمده آلودگی‌ها و انتقال این ویروس از اشخاص آلوده در این مدت انجام می‌شود؛ فرد بدون آن‌که بداند مبتلا به ایدز است از طرق مختلف این ویروس را به دیگران منتقل می‌کند.

اینجا است که باید اولا" از هر رفتار پرخطری چون ارتباط جنسی خودداری شود چرا که فرد آلوده ظاهری سالم دارد و در وهله دوم باید با هر رفتار و تماس مشکوکی به پزشک و انجام آزمایشات لازم اقدام کند و بداند که اگر ویروس ایدز در همان روزهای نخست شناسایی شود امکان درمان آن و افزایش طول عمر فرد مبتلا بسیار زیادتر است و اخیرا" نیز پیشرفت‌هایی در درمان بیماری ایدز در 24 ساعت نخست آلوده شدن حاصل شده است.

در کنار آموزش‌های عمومی متولیان امر به ویژه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در  استان‌ها، لازم است که نگاه جامعه و مردم به فرد مبتلا به ایدز تغییر کند چرا که فرد مبتلا به ایدز جرمی مرتکب نشده و او تنها یک بیماری دارد که با رعایت چند نکته ساده هیچ خطری برای دیگران ندارد.

طرد مبتلایان به ایدز عامل مخفی کردن این بیماری است

اگر جامعه فرد مبتلا به ایدز را طرد کند شرایطی پیش می‌آید که بیش از 65 درصد بیماران ایدزی به هر دلیلی بیماری خود را مخفی می‌کنند که نه تنها سلامتی خود را به خطر می‌اندازند بلکه با احساس تنهایی و افسردگی که پیدا می‌کنند برای دیگران نیز پرخطر خواهند شد.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کنیم که برای تشخیص به موقع بیماری ایدز، اگر چه رفتار جامعه در مقابل این بیماران مهم است ولی بیشترین نقش با خود فرد مبتلا است.

بسیاری از علائم بیماری ایدز با سایر بیماری‌ها مشابه است و پزشک را به شک نمی‌اندازد که برای بیمارش آزمایش مخصوص ایدز تجویز کند.

این در حالی است که فردی که به ارتباط جنسی مشکوک خود، تزریق و استفاده از سرنگ آلوده، تماس با خون فردی دیگر و یا هر رفتار دیگر خود آگاه است بهتر از هر شخص دیگری می‌داند که او در معرض خطر قرار گرفته و باید هر چه سریع‌تر از وجود یا عدم وجود این ویروس در بدن خود اطمینان حاصل کند و بداند که اگر بیماریش زودتر تشخیص داده شود بسیار بیشتر، بدون درد و زجر زندگی خواهد کرد.

در استان کهگیلویه و بویارحمد به همان اندازه که دلایل بسیاری برای مخفی کردن بیماری ایدز برای حفظ آبروی افراد وجود دارد به همان اندازه نیز شرایطی وجود دارد که ما به شیوه‌های مختلف و مستقیم و غیر مستقیم موجب شویم تا افراد مبتلا برای درمان و مهار و کنترل بیماری خود ترغیب شوند و همچنین برخورد مناسب و عالمانه‌ای را با فرد بیمار داشته باشیم.

عدم اطمینان از تشخیص ویروس ایدز در بدن به فاصله 6 ماه از نخستین روز آلودگی دلیل دیگری است تا همه ما کمک کنیم که افراد مبتلا یا افراد آسیب‌پذیر بدون ترس از عواقب این اقدام، به انجام آزمایش و درمان بیماری خود بپردازند.

باید بدانیم که اگر چه طبیبان هنوز برای بیماری ایدز، شفایی مطمئن پیدا نکردند ولی کنترل و مهار این ویروس شدنی است و همان‌گونه که اشاره شد به خود بیمار و سطح فرهنگ و برخورد جامعه با این بیماران بستگی دارد.

نکته نگران‌کننده‌تر در این بین، افزایش آمار مبتلایان زن به این بیماری کشنده است، سهم زنان مبتلا به ایدز از پنج درصد به حدود 20 درصد در حال افزایش است که آلودگی کانون‌های اصلی یک خانواده می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت جامعه باشد.

* علائمی که احتمال ابتلای فرد به ایدز را افزایش داده است

علائمی چون تب، گلو درد و استفراغ و تهوع از علائم مشترک ایدز با سایر بیماری‌ها است ولی به گفته پزشکان، اگر فردی بیش از یک‌ماه اسهال مزمن داشته باشد و وزن او بیش از 10 درصد کاهش یابد و در کنار آن سرفه‌های پایدار یک‌ماهه، عفونت پوستی، خارش و تبخال داشته باشد باید از ابتلایش به این ویروس مهلک تقریبا" مطمئن باشد.

لازم است مسئولان و متولیان امر به کمک ظرفیت بزرگ رسانه‌ها در این زمینه نیز هشدارها و اطلاعات لازم را در جامعه نشر دهند تا افراد سریع‌تر بیماری خود را بشناسند و برای درمان و مراقبت بیشتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

بعد از پیشگیری، تشخیص به موقع بیماری و اراده برای مهار و کنترل آن، تأمین داروهای ضد ویروس ایدز اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ دولت باید برای این داروهای گران و کمیاب فکری کند تا بیماران ایدزی علاوه بر درد جانکاه بیماری درد تأمین هزینه‌ داروهایشان را نیز نداشته باشند.

وجود 143 بیمار ایدزی شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد

در کهگیلویه و بویراحمد اگر چه عمده مبتلایان به ایدز از راه استفاده از سرنگ‌های آلوده؛ این ویروس کشنده را دریافت کردند ولی روند افزایش مبتلایان از طریق ارتباط‌های جنسی نیز رو به افزایش است که می‌تواند زنگ خطری برای متولیان سلامت مردم باشد.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی این استان، در حال حاضر 143 بیمار مبتلا به بیماری ایدز شناسایی شده و در حال مراقبت هستند.

کهگیلویه و بویراحمد استانی عشیره‌ای، پاک با حفظ سنت‌ها و فرهنگ‌های غنی گذشتگان همین آمار به ظاهر کم مبتلایان به ایدز را بر نمی‌تابد، هر چند که آمار واقعی مبتلایان به این بیماری در این استان با توجه به کوچک بودن آن و ترس از آبروی افراد بسیار بیش از رقم اعلام شده است.

آن‌گونه که رضا چمن، متولی سلامت مردم این استان می‌گوید تنها راه توفیق در مبارزه با ایدز به وجود آمدن یک بسیج همگانی است.

ولی فراتر از این حرف‌ها لازم است در کهگیلویه و بویراحمد، موضوع ایدز محرمانه تلقی نشود و با شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی در جامعه، به کمک رسانه‌ها و سایر ابزارها، یک بسیج همگانی را در عمل به وجود بیاوریم.

جالب است به این موضوع اشاره شود که در این استان که به گفته مسئولان امر، سه مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهند، اما دست‌اندرکاران حوزه سلامت نیز آدرس این مراکز و وظایف و رویکردهای آن‌ها را نمی‌دانند چه برسد به مردم عادی و مبتلایان به ایدز؛ این نشان می‌دهد که در حوزه اطلاع‌رسانی به ویژه در مورد بیماری‌های صعب‌العلاج، یک پای کار در این استان می‌لنگد.

در سال 90، تنها 115 نفر به بیماری ایدز مبتلا بودند و این رقم در این فاصله کم به 143 نفر رسیده و افزایش انتقال از طریق ارتباط جنسی نیز رشد فزاینده‌‌ای دارد که خود زنگ خطری جدی برای سلامت عمومی در این استان است.

به هر حال اگر افراد یک جامعه به سلامتی‌ خود اهمیتی ندهند، مسئولان نیز آموزش و آگاهی‌بخشی را رها کنند، سطح فرهنگ برخورد با مبتلایان به ایدز نیز ارتقا نیابد، ویروس ایدز بدون هیچ مزاحمتی به تماشای قربانیان خود می‌نشیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha