یك كارشناس آب و خاك می‌گوید بالا بودن نیترات جذب شده از كودهای ازته در سبزیجات و آب برای انسان و دام زیانبار است.

 به گفته او غلظت بالای نیترات زمانی كه برگ‌ها، دمبرگ‌ها و ساقه‌هایشان ماده غذایی را تشكیل دهند، می‌تواند مشكل ایجاد كند.

مهندس مهدی صادقی‌پور مروی، كارشناس آب و خاك موسسه تحقیقات كشاورزی ورامین، در گفت‌وگو با ایرنا گفت بالا بودن غلظت نیترات در درون گیاه برای آن زیان آور نیست اما مصرف آن برای انسان مشكلاتی ایجاد می‌كند.

نیترات سدیم كه به آن "شوره" هم گفته می‌شود، به عنوان عامل نگهدارنده و عامل ضد باكتری عمل می‌كند ولی میزان بالای آن انسان مضر است.

ناهید شوقی كارشناس تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران به ایرنا گفت وجود نیترات اگر طبیعی باشد زیانبار نیست ولی اگر بطور مصنوعی این میزان افزایش یابد برای بدن خطرناك است و آن میزان اضافی آن در بدن تبدیل به نیتروزامین و نیترید می‌شود كه سرطان زا است.

به گفته او این ماده در سبزیجاتی كه بطور طبیعی و مقدار كم وجود دارد زیانبار نیست ولی میزان بالای آن منجر به سرطان‌های دستگاه گوارشی در انسان می‌شود.

مهندس صادقی پور گفت سبزیجاتی كه از میوه(مانند گوجه‌فرنگی، كدو،...) و گل(گل كلم) آنها استفاده می‌شود نیترات كمتری دارند و نیترات موجود در سبزیجات، با پخته شدن، كم می‌شود.

به گفته این كارشناس آب و خاك، مصرف بیش از حد كودهای ازته باعث افزایش غلظت نیترات در اندام‌های قابل مصرف سبزی‌ها می‌شود و غلظت زیاد نیترات در علوفه و در آب آشامیدنی انواعی از مسمومیت‌ها را تا حد مرگ در دام‌ها ایجاد می‌كند.

تحقیقات نشان می‌دهد فقط ‪ ۳۰‬تا ‪ ۴۰‬درصد كودهای ازته افزوده شده به خاك توسط گیاه جذب و بازیافت می‌شود و بقیه به آب‌های زیرزمینی و سطحی راه می‌یابد.

این كارشناس آب و خاك گفت غلظت نیترات در آب نیز مشكل‌ساز خواهد بود به گونه‌ای كه آخرین مرگ و میر شایع در انگلستان در سال ‪ ۱۹۵۰‬مربوط به غلظت ‪ ۲۵۰‬میلی‌گرم نیترات در هر لیتر آب آشامیدنی اعلام شده است.

صادقی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد كه غلظت نیترات در سبزی‌های كنسرو شده معمولا خیلی كمتر نسبت به سبزی‌های تازه است.

وی در ادامه با بیان مثالی از اسفناج كنسرو شده افزود: غلظت نیترات در اسفناج‌های كنسرو شده ‪ ۴۰‬درصد كمتر از اسفناج‌های تازه است زیرا زمانی كه فرایند كنسرو كردن انجام می‌گیرد شستشوی نیترات به وجود می‌آید و مقدار زیادی از نیترات در بخش مایع اسفناج پخته باقی می‌ماند.

كارشناس بخش آب و خاك مركز تحقیقات كشاورزی ورامین اظهار داشت: در صورت پختن سبزی‌ها غلظت نیترات آنها كاهش می‌یابد.

وی همچنین در خصوص زمان برداشت سبزی‌ها گفت: غلظت نیترات در سبزی ها بین ساعت ‪ ۴‬تا ‪ ۸‬صبح در بالاترین و در ‪ ۴‬بعدازظهر در كمترین میزان است.

صادقی با اشاره به حساس بودن سبزیجات نسبت به نور، گفت تاریكی باعث تجمع نیترات در گیاه می‌شود و روشنایی هوا باعث می‌شود تا نیترات در گیاه فعال و به سایر مواد تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha