سلامت نیوز : رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر گفت: همزمان با بزرگداشت روز جهانی داوطلبان، نشان ویژه ملی به برترین داوطلب کشوری با عنوان سفیر صلح اعطا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فرحناز رافع پیش از ظهر امروز در نشست خبری برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر ایران را در خصوص داوطلبان و فعالیت‌های بشردوستانه تشریح کرد.

وی گفت: امسال ششمین برنامه ملی تقدیر از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر که بدون هیچگونه چشمداشتی در فعالیت‌های خیرخواهانه و امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه و دستگیری نیازمندان مشارکت داشته‌اند، 24 آذر برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه همواره به دنبال احیای بنیان‌های اخلاقی و احیای فرهنگ انساندوستی با انجام کارهای بشردوستانه هستیم، افزود: پیش از این، خانه‌های داوطلب در داخل کشور آن طور که باید ساماندهی نشده بود و بنابراین علیرغم درخواست‌های مکرر ایرانیان مقیم خارج از کشور ارتباطی برای فعالیتهای داوطلبانه آنها نداشتیم اما با رایزنی‌هایی که با شورای عالی ایرانیان و مکاتبات آنها بنا داریم تا خانه‌های داوطلب جمعیت هلال‌احمر با مشارکت ایرانیان مقیم در کشورهای مختلف را ایجاد کنیم.

وی گفت: هم‌اکنون ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ثبت‌نام کرده و در زمینه‌های مختلف حمایت مالی، استفاده از توان و تخصص، وارد فعالیتهای بشردوستانه شوند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: هم ‌اکنون 4 هزار خانه داوطلب شهری و روستایی در سراسر کشور فعال است که تمام نیروهای آن از طریق مشارکت‌های مردمی و داوطلبان هستند و هیچ یک از کادر رسمی جمعیت هلال احمر نیستند.

رافع همچنین از ایجاد 4 هزار هسته پژوهشی در خانه‌های داوطلب جمعیت هلال‌احمر خبرداد و گفت: از این پس برای انجام کارهای مختلف با بهره‌گیری از کارهای پژوهشی وارد عمل می‌شویم و از این پس تمام فعالیت‌ها بر پایه تحقیقات و نیازسنجی منطقه انجام خواهد شد.

وی گزارش 100 روزه‌ای از فعالیت این سازمان در حوزه داوطلبان ارائه کرد و گفت: 731 کاروان سلامت طی این مدت به مناطق محروم کشور اعزام شده‌اند و 587 هزار نفر از هموطنانمان خدمات درمانی مختلفی از جمله ویزیت رایگان، کنترل قند و فشار خون دریافت کرده‌اند.

وی گفت: همچنین طی این مدت 58 هزار واحد خونی برای سازمان انتقال خون توسط داوطلبان اهدا شده و علیرغم اینکه میزان اهدای خون توسط بانوان در کشور بسیار پایین است اما 22 درصد خون اهداء شده مربوط به بانوان داوطلب بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جذب 15 هزار نفر حامی داوطلب در 100 روز اخیر اشاره کرد و افزود: 101 هزار نفر از بیماران صعب‌العلاج و نیازمندانی که مشکل تحصیل یا ازدواج داشته‌اند از خدمات داوطلبان این سازمان بهره‌مند شده‌اند.

وی به نقش کمک‌های خیرین و حامیان مالی برای گسترش فعالیت‌های داوطلبانه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بودجه دولتی این سازمان 15 میلیارد تومان برای کل کشور بود اما 195 میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی از طریق خیرین و حامیان مالی داوطلب به این سازمان اهداء شده که در برنامه‌های بشردوستانه مختلف بین نیازمندان توزیع شد.

رافع به برنامه ویژه سازمان داوطلبان برای روز ملی داوطلب اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار نشان ارشد داوطلبان را به فعال‌ترین داوطلب جمعیت هلال‌احمر اهداء خواهیم کرد و یک نفر نیز به عنوان داوطلب ویژه نشان خدمت خواهد گرفت که در حقیقت سفیر صلح جمعیت هلال‌احمر خواهد بود.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر گفت: 7 جایزه ملی در نظر گرفته شده که یک جایزه به کاروان سلامت برتر، یک جایزه به خانه داوطلب برتر و 5 جایزه دیگر به داوطلبان نمونه کشوری از جمله حامیان مالی یا واقفین برتر اهداء خواهد شد.

از سال 1985 مجمع عمومی سازمان ملل برای ترویج فعالیت‌های بشردوستانه روز 5 دسامبر را به عنوان روز جهانی داوطلب اعلام کرد تا از داوطلبان برتر دنیا در هر کشور تقدیر و تشکر شود که این روز در کشور ما با 14 آذر مصادف شده است و جمعیت هلال‌احمر امسال روز 24 آذر ششمین برنامه‌ملی تقدیر از داوطلبان را در سطح ملی و 31 استان برگزار خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha