سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 87996

ارتودنسی فقط مرتب کردن دندان‌ ها نیست و تغییر در دندان‌های دو فک بهبود نمای قسمت پایینی صورت از کارکرد های ارتودنسی است.

فواید ارتودنسی را بشناسید
سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره انجمن ارتودنتیست‌های ایران گفت: ارتودنسی فقط مرتب کردن دندان‌ها نیست و تغییر در دندان‌های دو فک، بهبود نمای قسمت پایینی صورت، تصحیح موقعیت لب‌ها و بهبود زیبایی صورت از کارکردهای ارتودنسی است.

 نوید ناصری در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با فارس، اظهار داشت: ارتودنسی به طور خلاصه، به معنای ردیف کردن دندان‌هاست.

عضو هیئت مدیره انجمن ارتودنتیست‌های ایران گفت: در یک درمان کامل و دقیق ارتودنسی که توسط یک متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) انجام می‌شود علاوه بر تغییرات دندانی، به تغییر موقعیت استخوان‌ها و هماهنگ کردن اجزاء صورت و کسب زیبایی بیشتر نیز توجه می‌شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: درمان ارتودنسی فقط به جهت مرتب کردن دندان‌ها نیست و این درمان، توانایی ایجاد تغییرات مثبت و زیادی در روابط دندان‌های دو فک، بهبود نمای قسمت پایینی صورت، تصحیح موقعیت لب‌ها و بهبود زیبایی صورت را دارند.

فلوشیپ لیزر درمانی در دندانپزشکی ادامه داد: این درمانها عمدتاً طولانی مدت و یکی- دو ساله بوده که در جلسه‌های متعددی با فاصله زمانی 4-3 هفته انجام می‌شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور به سه هدف عمده درمانی در درمان‌های رایج ارتودنسی، اشاره داشت و افزود: تغییر موقعیت دندان‌ها برای ردیف شدن و هماهنگی آنها یکی از اهداف ارتودنسی است؛ این درمان ارتباطی با سن نداشته و در هر سنی به‌شرط وجود سلامت لثه قابل انجام است.

متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت ادامه داد: درمان‌هایی نیز وجود دارند که با هدف تغییر موقعیت استخوان فک، برای کودکانی که ناهماهنگی فکی و اسکلتی دارند در طی رشد انجام می‌شود.

ناصری گفت: این درمان‌ها به درمان‌های فانکشنال یا ارتوپدیک معروف بوده که با اعمال نیرو به سیستم اسکلتی فک‌ها انجام می‌شود؛ بدیهی است این نوع درمان فقط تا هنگام رشد فعال استخوانی - قبل از بلوغ- قابل انجام است.

 عضو هیئت مدیره انجمن ارتودنتیست‌های ایران ادامه داد: در افراد بزرگسالی که مشکل اسکلتی در صورت و فک‌ها دارند درمان‌های ارتودنسی به منظور آماده سازی وضعیت دندان‌ها برای درمان‌های جراحی فک و صورت انجام می‌شود و پس از انجام جراحی فک و کسب بهبودی، درمان ارتودنسی برای کسب نتایج دقیق درمانی  انجام می‌شود.

ناصری توضیح داد: بخش دیگری از درمان‌ها، درمان‌های ارتودنسی پیشگیری است که به منظور برطرف کردن یا کاهش مشکلات دندانی، زیر نظر متخصصان ارتودنسی انجام می‌شود.

فلوشیپ لیزر درمانی در دندانپزشکی ادامه داد: در کودکان در سنین رشد با درمان‌هایی نظیر تراش دندان یا کشیدن انتخابی دندان‌های شیری یا دائمی یا استفاده از دستگاه‌های فضا نگهدار و ... شرایط لازم برای رویش صحیح دندان‌های دائمی در حال رویش فراهم می‌شود.

ناصری ادامه داد: قطعاً کسب نتایج خوب درمانی و بهبود زیبایی صورت و کارایی بهتر دندان‌ها در جویدن و حل مشکلات پیش‌بینی نشده در حین درمان و...  در صلاحیت یک متخصص ارتودنسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha