سلامت نیوز : علی ربیعی در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان که صبح امروز(12 آذر) در مجموعه تلاش برگزار شد، گفت: اصلاً خوش آیند نیست که بدانیم بیش از ۱ میلیارد مردم جهان با نوعی از معلوالیت زندگی می‌کنند و دویست میلیون نفر از مردم در انجام امور حسی و حرکتی با مشکل مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ وی با اشاره به اینکه براساس آمارهای جهانی ۱۰ درصد مردم دنیا را می‌توان معلول به حساب آورد، افزود: بازهم نابرابری جنسیتی دست از سر انسان برنمی‌دارند به طوری که معلولیت در زنان ۶۰ درصد بیشتر از مردان است.

ربیعی؛ خشونت‌های رو به افزایش جهان بالاخص جنگ‌ها را موجب افزایش معلولان دانست و افزود: قریب به ۸۰ درصد از معلولان در کشورهای رو به توسعه زندگی می‌کنند. همان کشورهایی که بنیان‌های مالی لازم را برای حمایت از معلولان را ندارد.

ربیعی با اشاره به ارائه خدمات به حدود دو میلیون نفر از معلولان افزود: با سی و سه هزار دانش آموز و بیست و چهار هزار دانشجوی معلول روبرو هستیم.

وزیر تعاون کار و ر فاه اجتماعی تاکید کرد: نیازمند آن هستیم که تدابیر قانونی متعددی برای تحقق حقوق معلولان بکار بندیم و برای آن‌ها ضمانت اجرایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جامعه را باید نسبت به واقعیت معلولیت آگاه سازیم، افزود: باید تمام راههای فرهنگی از موسیقی ادبیات، فیلم و عکس را برای این هدف به کار بندیم.

ریبعی به لزوم شکل گیری گروهی احتماعی علمی و فرهنگی و سیاسی برای مواجه با واقعیت معلولیت تاکید کرد و افزود: جامعه باید اهمیت موضوع را دریابد و بداند دولت‌ها توانایی ندارند از پس مشکلات موجود برای ۱۰ تا ۱۲ درصد جامعه خود که بیشترین کمک را نیاز دارند؛ برآیند لذا جامعه‌ی مدنی برای کاستن معلولیت‌ها و مبارزه با پیامدهای آن باید بسیج شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برنامه‌های زیادی برای بهبود کیفیت زندگی معلولان طراحی شده و شماری از آن‌ها نیز به مرحله اجرا درآمده است اما معتقدم با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولین گام برداریم، افزود: برای تحقق این
قانون و البته پرکردن خلاء‌های قانونی موجود به همکاری میان همه دستگاه‌های اجرایی نیازمندیم.

ربیعی ادامه داد: در برنامه‌های وزرات تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی، طراحی و اجرای برنامه‌های مرتبط با گروه‌های هدف نظیر معلولین؛ کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست؛ زنان سرپرست خانوار و... با رویکرد توانمندسازی و کارگستری به منظور ایجاد فرصت برابر و زمینه‌ای برای حضور فعال و موثر آنان در جامعه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دولت در شرایط مالی مناسبی قرار ندارد؛ افزود: باید به سمتی برویم که با اعمال نوعی تبعیض مثبت در جهت اشتغال به کار معلولین گام برداریم و دستگاه‌های دولتی قوانین مربوط به معلولین در بخش اشتغال را اجرا کنند.

وزیر تعاون کار و ر فاه اجتماعی خاطرنشان کرد: مایلم از طریق همکاری با بخش خصوصی؛ سیاست‌هایی را در پیش بگیرم تا در صورت حمایت بخش خصوصی از معلولین و توسعه اشتغال برای آنها، از مواهب سیاست‌های تشویقی بهره‌مند شوند.

ربیعی برای همکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با نهادهای بین‌المللی در زمینه‌ی ارتقای کیفیت زندگی معلولین و پیشبرد برنامه‌ای مطالعاتی و اجرایی در این زمینه اعلام آمادگی کرد و افزود: می‌خواهم نهادهای بین‌المللی مرتبط با معلولین و کودکان را به این واقعیت توجه دهم که ایران در کانون منطقه‌ای مملو از خشونت و خطر برای کودکان زنان و همه گروه‌های آسیب‌پذیر قرار گرفته است و بخشی از مشکلات کشور نیز برآمده از جغرافیای سیاسی و شرایط خاص منطقه‌ای است.

وزیر تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی گفت: تعامل با ایران را باید فرا‌تر از همکاری میان یک کشور با سازمانهای بین‌المللی دید. زیرا این تعامل می‌تواند راهی به سوی ایجاد منطقه‌ای مثبت در یکی از مهم‌ترین مناطق کره زمین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha