سلامت نیوز : وزیر کشور گفت: در حال حاضر هیچ نهادی نداریم که امر سرپرستی و صیانت از خانواده معتادان را بر عهده بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "عبدالرضا رحمانی فضلی" در ادامه نشست خبری خود با موضوع گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا در مرز‌ها و منطقه همجواری با افغانستان کماکان مقابله با مواد مخدر را افزایش دهیم، گفت: آمارهای جهانی نشان می‌دهد که کشت مواد مخدر و گرایش به آن رو به افزایش است و این موضوع به معنای افزایش تعداد معتادان است.

وی درباره برنامه برای خانواده معتادان و قاچاقچیانی که اعدام می‌شوند، نیز اظهار کرد: پروژه ۱۰گانه‌ای را به کمک محققان و جامعه‌شناسان با همکاری دانشگاه تهران در دست داریم، پژوهش‌ها نشان می‌دهد، زنانی که معتاد هستند، خانواده‌ها را به شدت دچار بحران می‌کنند و یا زنانی که سرپرست آن‌ها معتاد است، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر هیچ نهادی نداریم که امر سرپرستی و صیانت از خانواده معتادان را بر عهده گیرد، ادامه داد؛ ‌ نهادهای مسئول نیز زمانی که متوجه اعتیاد خانواده می‌شوند خودشان مانع صیانت از آن خانواده می‌شوند از این رو مقرر شده در کنار سایر کمیته‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته زنان و خانواده نیز تشکیل شود که نخستین جلسه آن هفته آینده برگزار می‌شود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: خیریه‌های مختلف را در این زمینه ساماندهی می‌کنیم تا از این زنان و فرزندان حمایت کنند، چرا که اگر حمایت نشوند، خود این فرزندان تبدیل به بزهکارانی در جامعه خواهند شد.

وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر، گفت: تغییر الگو یکی از مباحث مهم مبارزه با مواد مخدر است، چرا که در هر مبارزه، نسل دیگری از مواد مخدر جایگزین می‌شود، به طوری که نسل چهارم مواد مخدر صنعتی نیز در راه است.

رحمانی فضلی درباره ۳۵۰ زندانی ایرانی در زندان‌های مالزی که همه آن‌ها حکم اعدام دارند و به علت مواد مخدر زندانی شده‌اند، تاکید کرد: حضور این افراد در زندان‌های مالزی به این معنا نیست که آن‌ها از ایران مواد مخدر حمل کرده‌اند، بلکه ممکن است پس از خروج از ایران در سایر کشور‌ها تشکیل شبکه‌های مواد مخدر داده و به مالزی منتقل کرده‌اند البته با نصب بادی اسکینر‌ها خروج مواد مخدر از ایران به ویژه از فرودگاه‌های کشور به صفر رسیده است.

وی از نصب بادی اسکنر‌ها در ورودی و خروجی فرودگاه‌ها که توسط وزارت دفاع تولید شده است، خبر داد و گفت: با نصب این سیستم در ایام حج حتی یک مورد هم دستگیری در حوزه اعتیاد نداشتیم و در ترانزیت مواد مخدر به مالزی، اندونزی و تایلند آنچه در خبر‌ها تحلیل می‌کنند، کاملاً درست نیست و تبلیغات علیه ایران وجود دارد.

به گفته وزیر کشور می‌توانیم ادعا کنیم با مراقبت ویژه در فرودگاه‌ها به پایین‌ترین حد ترانزیت مواد مخدر رسیده‌ایم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه پیش‌ساز‌ها، مواد اولیه مورد نیاز در تولید مواد مخدر هستند، تصریح کرد: به تازگی در مرز افغانستان محموله سنگینی که شامل ۱۸ تن از پیش‌سازهای مواد مخدر بود، برای تولید هفت تن هروئین استفاده می‌شود کشف شد و در لابراتور به شدت پیگیری می‌کنیم تا از قاچاقچیان جز به اصلی برسیم.

وی با بیان اینکه در حوزه مقابله با مواد مخدر اخیرا مصوب کردیم که مواد مخدری که کشف می‌شوند و بلاصاحب می‌مانند باید شناسایی شود، تاکید کرد: در همین راستا اخیراً نیروهای اطلاعات محموله عظیمی را به همین شکل از مرز خارجی به داخل کشور هدایت کردند و در کرمان به آن‌ها برخورد قاطع شد. همچنین ردیابی پیگیری و منابع اقتصادی حاصل از قاچاق مواد مخدر در صورت کشف به نفع دولت مصادره می‌شود تا ریشه‌های خشکانده شود.

رحمانی فضلی همچنین با بیان اینکه بخضی از مواد مخدر کشف شده برای مصارف دارویی در اختیار سازمان‌های ذی‌ربط گذاشته می‌شود، ادامه داد: مابقی دارو‌ها نیز منهدم می‌شوند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین درباره موافقت ستاد با آزاد سازی مصرف مواد مخدر، افزود: ‌ با این روش مخالف هستیم و به شدت جلوی آن را می‌گیریم امکان مجوز دادن به صورت رسمی را نمی‌دهیم چراکه با آزادسازی به قاچاقچیان مجوز رسمی داده می‌شود و قبح قضیه فرو می‌ریزد. شاید این روش در برخی کشورهای محدود و به جغرافیای خاص انجام شود و شاید هم قبل از انقلاب در کشور با دریافت کارت و شناسنامه انجام می‌شد اما ما در این دوره با این روش مخالفیم.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از کمپ‌های ترک اعتیاد ما بصورت غیرقانونی و غیر استاندارد بودند، تصریح کرد: در ۳ ماهه گذشته با تذکر به این کمپ‌ها موفق شدیم تا ۸۰ درصد از کمپ‌ها را کاملا قانونی کنیم

وزیر کشور درباره توزیع مواد مخدر توسط کودکان کار به ایلنا گفت: این موضوع به شهرداری و سازمان بهزیستی مربوط است البته استفاده از کودکان کار برای این کار غیرقانونی حتما در وزات کشور در شورای اجتماعی برای کودکان کار بررسی و برای معضل اعتیاد آن‌ها نیز اقدام جدی می‌شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه سهولت و دسترسی به مواد مخدر صنعتی وجود دارد، تصریح کرد: ‌ یکی از روزنامه‌ها اعلام کرده بود که مواد مخدر ناس به عطاری‌ها راه یافته است البته باید بگویم ترجیح ما بر این است که مردم به جای شیشه ناس مصرف کنند. همچنین خانواده‌ها بر رفتار فرزندانشان کنترل بیشتری داشته باشد که فرزندانشان بعد از ساعت ۹ شب در مهمانی‌ها و پارتی‌ها حضور نیابند.

وزیر کشور درباره ورود مواد مخدر به زندان‌ها نیز تصریح کرد: این موضوع از معضلات ما است معتقدیم اگر نمی‌توانیم چاردیواری زندان‌ها را کنترل کنیم چطور می‌توانیم کشور را با این وسعت جغرافیایی اداره کنیم، به همین منظور قرار شده بادی اسکنرهایی در زندان‌های بزرگ نصب شود. البته وجود مواد مخدر در زندان‌ها به این معنی نیست که نیروی انتظامی و مسئولان در این امر نقش دارند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان زندان‌ها ۲۹ کیلوگرم از طریق بلع و انباری به زندان راه یافته بود که کشف شد.

رحمانی فضلی در مورد بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال ۹۲ حدود ۱۳۵ میلیارد تومان بودجه به این حوزه اختصاص یافته اما اکنون کمتر از ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است که امیدواریم خیرین و مردم وارد عرصه شوند و گرنه با این اعتبارات به جایی نمی‌رسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha