انتقاد رییس کمیته بانوان پارالمپیک آسیا از شهرداران تهران و درخواست عضو اصلی هیات مدیره جامعه معلولین(WDU) از رییس بانک مرکزی از مهمترین نکات قابل تعمق برنامه تلویزیونی "1.618" شبکه چهار بود که شب گذشته به مشکلات جامعه معلولان پرداخت.

فیلم/درخواست یک معلول از رییس بانک مرکزی/پیشنهاد دکتر رخشانی به مذاق شهرداران تهران خوش نیامد!
سلامت نیوز: انتقاد رییس کمیته بانوان پارالمپیک آسیا از شهرداران تهران و درخواست عضو اصلی هیات مدیره جامعه معلولین(WDU) از رییس بانک مرکزی مهمترین نکات قابل تعمق برنامه تلویزیونی "1.618" شبکه چهار بود که شب گذشته به مشکلات جامعه معلولان پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز، شب گذشته، برنامه تلویزیونی "1.618" شبکه چهار به مناسبت روز جهانی معلولان با حضور دکتر فاطمه رخشانی رییس کمیته بانوان پارالمپیک آسیا، و سهیل معینی مدیرمسئول روزنامه ایران سپید به مشکلات افراد معلول جامعه پرداخت.

انتقاد دکتر رخشانی از شهرداران مناطق 22 گانه از نکات قابل توجه این برنامه بود. وی گفت: چند سال پیش در شورای راهبردی شهرداری پیشنهاد دادم شهرداران یک روز را بر روی ویلچر بنشینند و در شهر رفت وآمد کنند اما هیچ کدام این پیشنهاد را قبول نکردند و به آنها برخورد.!در حالی که این کاری است که شهرداران دنیا انجام می دهند و یک روز در ویلچر می نشینند تا ببینند شهر را چطور ساخته اند. اگر به صندلی چرخدار معلول با حقارت نگاه شود این مانع فرهنگی برای افراد معلول سخت تر از سایر موانع است.

در این برنامه تلویزیونی، به مشکلات افراد معلول در استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل BRT و مترو ، دست اندازهای پیاده روها، پل های هوایی، فروشگاه ها، سازمان ها و ادارات دولتی و نبود سطح شیب دار برای عبور و مرور معلولان یا استاندارد نبودن این سطوح اشاره شد.

در ادامه برنامه دکتر علی همت محمود نژاد، عضو اصلی هیات مدیره جامعه معلولین(WDU) به روی خط برنامه آمد و در پاسخ به اینکه مهمترین مانع برای حضور معلولین در جامعه چیست، گفت:« باید به مناسب سازی اندیشه ها در تمام سطوح و اقشار جامعه برای معلولان بپردازیم.»

وی با انتقاد از عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت:« متاسفانه بیش از 3503 روز از تصویب این قانون می گذرد و با وجودی که در ماده 2 آن تمام دستگاه ها و نهادها را موظف کرده است که تمام ساختمان ها و خیابان ها و حتی وسایل نقلیه باید مناسب افراد معلول باشد اما چنین نشده است.»

آنچه قابل توجه است نحوه ساخت عابربانک ها در برخی شهرستان ها است که به هیچ وجه مناسب حال معلولان نیست به طوری که دکتر محمود نژاد با انتقاد از این مسئله می گوید:«در شهرستان پلدختر تمامی عابربانک ها طوری تعبیه شده است که حداقل 7 پله باید بالا رفت تا بتوان از دستگاه استفاه کرد. از رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کسی که 95 درصد معلولیت جسمی دارم و عضو هیات مدیره سازمان جهانی معلولین هستم درخواست می کنم دستور دهند همانجوری که خود و خانوده اشان از عابربانک ها استفاده می کنند جانبازان و معلولین هم امکان استفاده را داشته باشند.»

به گزارش سلامت نیوز، متاسفانه بی توجهی به حقوق معلولان جامعه ما مشکل تازه ای نیست. با وجودی که قانون "جامع حمایت از حقوق معلولان" از طرف مجلس شورای اسلامی تصویب شد،اما این قانون از سوی دولت نهم و دهم به درستی اجرا نشد. اکنون امید معلولان به تدبیر دولت دکتر روحانی است و باید دید دولت تدبیر وامید برای این دسته از افراد جامعه چه خواهد کرد.







برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha