سلامت نیوز : رفع موانع ارزشی و تغییر نگاه افراد جامعه نسبت به معلولان، اجازه نداشتن سازمان بهزیستی برای نظارت بر عملکرد دستگاهها، همکاری نکردن برخی نهادها برای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تخصیص ندادن سهمیه بنزین، طفره رفتن دستگاهها در مورد اجرای قانون 3 درصد استخدام، اجرا نشدن سهم مسکن نیازمندان و معلولان و... از جمله مواردی است که در میزگرد روز جهانی معلولان در خبرگزاری مهر بررسی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ به مناسبت روز جهانی معلول 12 آذرماه، نشستی در خبرگزاری مهر برگزار شد که در آن سعی شد مشکلات، موانع ، کاستی ها و البته اقداماتی که تا کنون برای این قشر از افراد جامعه انجام شده بررسی و بیان شود.

در این نشست دکتر کیوان دواتگران مدیرکل دفتر توانبخشی معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی سازمان بهزیستی، دکتر علی همت محمود نژاد مدیر عامل انجمن معلولان و نایب رئیس جامعه جهانی معلولان و همچنین کامران عاروان استاد دانشگاه حضور داشتند که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 در ابتدای این نشست دکتر دواتگران بر مواردی مانند تغییر نگرش نسبت به معلولان، فراهم کردن امکانات برای ورود معلولان به جامعه با همکاری دستگاهها، اجازه نداشتن سازمان بهزیستی برای نظارت بر عملکرد دستگاهها، عدم همکاری برخی نهادها برای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و ... تاکید کرد.

رفع موانع ارزشی و تغییر نگرس جامعه نسبت به معلولان

مدیرکل دفتر توانبخشی معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه شعار روز جهانی امسال بر سه نکته اساسی تاکید دارد به طوری که مورد اول بر شکسته شدن موانع، دوم به گشوده شدن درها و در مرحله سوم به جامعه فراگیر برای همه تاکید دارد.

کیوان دواتگران با اشاره به اینکه منظور از شکسته شدن موانع برای معلولان این است که موانع ارزشی و فرهنگی و نوع باور و تلقی افراد از معلولیت تغییر پیدا کند. با وجود اینکه بارها اعلام شده در ارزش گذاری ها دچار مشکل هستیم اما هنوز این مشکل رفع نشده و فاصله زیادی تا رسیدن به حد مطلوب و باور مردم از معلولیت و همچنین نوع رفتار و برخورد آنها با معلولان همانند مردم عادی وجود دارد.

مدیرکل دفتر توانبخشی معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی سازمان بهزیستی تاکید کرد: افراد معلول دسترسی به تمام منابع و امکانات جامعه را ندارند به همین دلیل باید با مشارکت دستگاه های مختلفدر جهت رفع این نیازها اقدام کرد . در نهایت شعار جامعه فراگیر نیز بدین معنی است که صرفنظر از این که طراحی و تدارکات برای افراد معلول به صورت ویژه در شهرها در نظر گرفته شود، جامعه را طوری طراحی کنیم که تمامی افراد بتواند از آن استفاده کنند و بر اساس استانداردهای خاصی که در دنیا نیز تعریف و رعایت شده عمل شود. به عنوان مثال نباید ابتدا خودروهایی را برای مردم عادی طراحی کرد و بعد تعداد کمی خودرو را برای استفاده معلولین مناسب سازی کنیم بلکه باید از  همان ابتدا طوری طراحی ها انجام شود که معلولین نیز همانند افراد عادی بتوانند از این امکان استفاده لازم را داشته باشند.

بهزیستی قدرت نظارت بر عملکرد دستگاهها را ندارد

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر توجه به معلولان و دسترسی آنها به امکانات مختلف بیشتر شده است گفت: ستاد مناسب سازی به منظور مناسب سازی محیط های شهری و اماکن و معابر عمومی برای استفاده معلولان تشکیل شده است و تاکنون نیز با همکاری دستگاه های مختلفی مانند شهرداری بخشی از مناسب سازی انجام شده اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.

مدیرکل دفتر توانبخشی معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی سازمان بهزیستی همچنین در مورد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تاکید کرد: تدوین و بازنگری این قانون مطابق با استانداردهای جهانی در دستور کار قرار گرفته به طوری که در حال حاضر این قانون در کمیسیون اجتماعی دولت در انتظار بررسی و تصویب است.

 

به گفته وی، قانون 16 ماده ای حمایت از حقوق معلولان قانون خوبی بود اما دو ماده آن مانع اجرای کامل تمامی مفاد آن می شد به طوری که در یکی از مفاد عنوان شده بود که دستگاه ها برای اجرای این قانون باید از بودجه خود استفاده کنند که این موضوع عملاً اجرای قانون را با مشکل مواجه می کرد و مورد دیگر این که بهزیستی قدرت نظارت بر اجرای این قانون از سوی دستگاه ها را ندارد و نمی تواند از آنها بازخواست کند به همین دلیل قصد داریم در بازنگری آن این مشکلات را با استفاده از نظر کارشناسان برطرف کنیم.

دواتگران گفت: در حال حاضر رویکرد بهزیستی پرداختن به شیوه های ارایه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه است به طوری که سعی می کنیم با روشهای مختلف معلولان را به داخل خانه ها ببریم و صرف اینکه مرکز احداث شود هیچ کمکی به معلولان نمی کند و بهتر است که آنها در محیط امن خانواده و در جمع تمامی اعضا زندگی کنند.

عدم همکاری دانشگاهها در ثبت نام رایگان دانشجویان معلول

وی با اشاره به اینکه طرح مراقبین خانگی مدتی است که از سوی سازمان بهزیستی اجرا می شود، اظهار داشت: این طرح مقدمات جامعه فراگیر که همان روز جهانی امسال است را فراهم می کند و قصد داریم مراقبین خانگی را به حاشیه شهرها و روستاها نیز ببریم.

مدیرکل دفتر توانبخشی معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی سازمان بهزیستی گفت: ارایه سبد غذایی به سالمندان حاشیه شهرها و روستاها، پرداخت 40 تا 100 درصدی شهریه دانشجویان معلول در راستای حمایت های اجتماعی و توانمندسازی آنان، بیمه معلولان، مناسب سازی، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و ... از جمله اقداماتی است که برای معلولان و در جهت رفاه آنها انجام می شود.

وی گفت: قرار بود دانشجویان رایگان در دانشگاه ها ثبت نام شوند و در پایان ترم دانشگاه از راهبردی ریاست جمهوری هزینه پرداختی را دریافت کنند اما متاسفانه هیچ دانشگاهی این کار را نکرد به طوری که باز هم دانشجویان برای پرداخت شهریه به بهزیستی مراجعه می کنند.

دواتگران گفت: دستگاه های مختلف مانند آموزش و پرورش، شهرداری، وزارت بهداشت و ... باید همکاری های لازم را در جهت رفع نیازهای معلولان انجام دهند به طوری که مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم مانند نبود کتابخانه ای که معلولان به خصوص نابینایان به راحتی از آن استفاده کنند و عدم پذیرش معلولان در بیمارستان ها و ... برطرف شود.

تشکیل نهادی زیر نظر رئیس جمهور برای اجرای قانون جامع معلولان

وی گفت: به منظور رفع مشکلات معلولان و اجرایی شدن تمامی مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بهتر است که یک نهاد و یا سازمانی مستقیم زیر نظر رئیس جمهور و یا دولت تشکیل و عهده دار نظارت بر عملکرد کل دستگاه ها و وزارتخانه ها باشد و در این صورت است که این قانون قابلیت اجرایی پیدا می کند.

مدیرکل دفتر توانبخشی معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی به عنوان تسهیل گر عمل می  کند و نه توزیع کننده افزود: سازمان بهزیستی می تواند تسهیل گر خوبی میان معلولان و تمامی دستگاهها و جامعه باشد و فضا را به گونه ای درست کند تا سازمان و مردم بدانند که خدمات مورد نیاز معلولان چیست و همچنین چه نوع نگرش و برخوردی باید با آنها داشته باشند.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان نیز در این نشست بیشتر بر مشکلات و کاستی های معلولان و همچنین بر عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ، عدم تخصیص سهمیه بنزین، طفره دستگاهها در مورد اجرای قانون 3 درصد استخدام اشاره کرد و در مقابل درخواستهایی نیز از مسئولان داشت که مطرح کرد.

علی همت محمود نژاد نایب رئیس سازمان جهانی معلولان نیز در این نشست به مشکلات معلولان اشاره کرد و گفت: آنچه در قانون جامع معلولان وجود دارد این است که 18 نهاد و ارگان متولی امور معلولان هستند و تمام وظایف نباید بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته شود.

قانون جامع معلولان پس از گذشت 3500 روز هنوز اجرایی نشده است

وی با اشاره به این که سه هزار و 503 روز از تصویب قانون جامع حمایت از معلولان می گذرد افزود: مشکل این قانون این است که به صورت طرح به مجلس رفت و به همین دلیل دولت ملزم به اجرای آن نشد اما در بازنگری انجام شده از این قانون آن را به صورت لایحه به دولت ارسال کرده ایم که نتیجه یک سال و نیم کار کارشناسی است و امیدواریم در این صورت با تصویب مجلس دولت ملزم به اختصاص بودجه برای اجرایی شدن آن شود.

به گفته نایب رئیس سازمان جهانی معلولان، بر اساس قانون سالمندان و زنان باردار نیز جزو معلولان به حساب می آیند و در این صورت در سالهای آینده 15 درصد از جمعیت کشورمان دچار معلولیت هستند که به طور قطع با مشکلات و موانعی روبرو خواهند شد. بنابراین بهتر است که از همین امروز در جهت مناسب سازی و رفع مشکلات موجود در سطح شهرها برای استفاده از معلولان حرکت کنیم.

محمود نژاد با اشاره به اینکه 20 مهر روز اسکان معلولان در سال جاری از تقویم حذف شده است، گفت: در حالی که مسکن مهمترین مشکلی است که معلولان با آن مواجهند متاسفانه امسال این روز از تقویم حذف شد و علی رغم تلاش هایی که برای بازگرداندن آن انجام دادیم نتوانستیم موفق شویم.

وی تاکید کرد: از شورای فرهنگ عمومی انتظار داریم که این روز را به تقویم باز گردانند و برنامه های مدونی با نگاه ویژه به معلولان انجام دهند.

عدم تخصیص 10 درصد مسکن به نیازمندان و معلولان

نایب رئیس انجمن جهانی معلولان با انتقاد از اینکه قرار بود 10 درصد مسکن از سوی دولت هر سال به نیازمندان و معلولان اختصاص پیدا کند، گفت: متاسفانه وزارت مسکن تاکنون نسبت به این کار اقدام نکرده و تنها سازمان بهزیستی سالیانه تعداد اندکی مسکن با مشارکت خیرین به معولان واگذار می کند. مهمترین مشکلی که در زمینه مناسب سازی معلولان وجود دارد در بافت های فرسوده و حاشیه شهرهاست که امکان مناسب سازی نیست اما مدتی است که اقداماتی در جهت مناسب سازی از سوی نهادهایی مانند شهرداری برای معلولان انجام می شود.

محمود نژاد به مشکل دیگر معلولان اشاره کرد و گفت: نداشتن حق امضای نابینایان در بانک آنها را با مشکلاتی مواجه کرده و در همین رابطه نامه ای به بانک مرکزی ارسال کرده و از آنها درخواست کرده ایم که در هر بانک یکی از نیروها برای رسیدگی به امور معلولان اختصاص پیدا کند که متاسفانه هنوز عملیاتی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر عملکرد دستگاهها در خصوص معلولان وجود ندارد، گفت: متاسفانه در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، بهزیستی نمی تواند به عنوان نهاد نظارتی بر عملکرد دستگاههای مختلف نظارت و از آنها بازخواست کند و همین به عنوان مشکل اصلی عدم اجرای قانون است.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان گفت: شورای عالی معلولان در این خصوص می تواند نقش نظارتی داشته باشد که متاسفانه بیش از 7 سال است که تاکید می کنیم این شورا باید زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شود اما این موضوع عملی نشده است.

دستگاهها از اجرای قانون 3 درصد استخدام طفره می روند

محمود نژاد با اشاره به اینکه بر اساس قانون جامع بلیت هواپیما و قطار برای معلولان باید نیم بها باشد، تصریح کرد: تا سال گذشته این گونه بود اما در سال جاری این حق از معلولان گرفته شد و بلیط هواپیما دیگر برای آنان نیم بها نیست.

وی همچنین به قانون پرداخت مستمری به افرادی که 10 سال سابقه بیمه دارند، گفت: مدتی قبل در مجلس طرحی به تصویب رسید که بر اساس آن زنان بالای 55 سال و مردان 60 ساله می توانند با 10 سال سابقه 10 روز مستمری دریافت کنند این در حالی است که به طور طبیعی معلولان به علت مشکلاتی که دارند کمتر از افراد عادی عمر می کنند به همین دلیل باید شرط سنی برای معلولان کمتر باشد و در این خصوص نیز درخواستهایی داشته ایم که هنوز توجهی به آنها صورت نگرفته است.

محمودنژاد به مشکل اشتغال معلولان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دستگاهها بر اساس قانون جامع باید 3 درصد از استخدام های خود را به معلولان اختصاص دهند اما متاسفانه باز هم از این امر به روش های مختلف طفره می روند به طوری که یکی از شروطی که در استخدام آورده شده صحت جسمانی کامل است در حالیکه معلولان از  آن برخوردار نیستند و همچنین در برخی موارد سهم استانها در استخدام معلولان کمتر از یک نفر است و در این شرایط از استخدام سر باز می زنند.

وی گفت: بهتر است که مسئولان اقداماتی در جهت رفع مشکل اشتغال این افراد انجام دهند که البته در بازنگری قانون جامع این سهم کمی افزایش یافته است.

نایب رئیس انجمن جهانی معلولان گفت: با توجه به اینکه تعدادی از معلولان به دلیل مشکلات گوناگون در زندان و یا گرفتار دادرسی هستند به همین دلیل نیاز است که کتاب آئین دادرسی ویژه معلولان تدوین شود و از وزیر دادگستری درخواست کرده ایم که در لایحه ای افرادی که نسبت به معلولان جرم مرتکب می شوند با 40 درصد تشدید مجازات روبرو شوند.

عدم تخصیص سهمیه 120 لیتری بنزین معلولان

محمودنژاد در مورد سهمیه بنزین معلولان نیز گفت: قرار بود 120 لیتر بنزین هر ماه به معلولان اختصاص پیدا کند در حالیکه ابنگونه نشد و در نهایت ماهیانه 15 هزار تومان مابه التفاوت سهمیه بنزین پرداخت می شود آن هم به مستمری‌بگیران که این کار درست نیست و باید به افراد که برای حضور در اجتماع مانند دانشگاه و یا کار به بنزین نیاز دارند تعلق گیرد.

وی به پلاک ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پلاک ویژه خودروی معلولان از سال گذشته به آنها تعلق گرفته اما مشکلی که وجوددارد این است که قوانین حمایتی نداریم.

به گفته نایب رئیس انجمن جهانی معلولان جایزه ورزشکاران معلول بسیار کمتر از افراد عادی است، به طوریکه ورزشکاران 10 برابر معلولان جایزه دریافت می کنند و این تبعیض ها باید از بین برود.

محمودنژاد ضمن انتقاد از وزیر رفاه گفت: برای ملاقات وزیر رفاه و انعکاس مشکلات معلولان چندین بار نامه نوشته ام اما هنوز موفق به دیدار وی نشدم که امیدوارم علی ربیعی درب اتاقش را برای معلولین باز کند تا آنها بتوانند از نزدیک مشکلاتشان را با وی درمیان بگذارند.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه حجم فعالیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار زیاد است بنابراین بهتر است که سازمان بهزیستی زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کند تا شاید اینگونه معلولان دیده شوند.

نایب رئیس انجمن جهانی معلولان با اشاره به اینکه رئیس جمهور در اولین دیدار با نخبگان عنوان کرد که رسیدگی به امور معلولان در اولویت کار دولت قرار می گیرد، اظهار داشت: برای تایید این سخنان بهتر است که لایحه حمایت از حقوق معلولان به مجلس فرستاده شود که بزرگترین هدیه به معلولان خواهد بود و در این صورت قطعا شورای عالی معلولان نیز تشکیل می شود.

به گفته محمودنژاد موضوعات و مسائل مرتبط با معلولان تکراری است، اما چون سالیان سال است که عمل نشده است پی در پی تکرار می شود.

هزینه پرداختی برای نگهداری معلولان در منزل یک دهم مراکز است

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان تاکید کرد: در حال حاضر هزینه نگهداری هر فرد معلول در مراکز بیش از 700 هزار تومان است، اما هزینه ای که برای نگهداری هر فرد در خانه می دهند یک دهم آن است و در صورتیکه مبلغ واقعی به خانواده ها داده شود بیشتر تمایل پیدا می کنند تا معلولان خود را به خانه بیاورند.

 

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 20 هزار نفر در مراکز نگهداری می شوند که می توان آنها را به شرط پرداخت هزینه نگهداری به درون خانه ها آورد.

عامری استاددانشگاه و دانشجوی دکترا نیز که خود برای حضور در جامعه به عنوان یک فرد معلول با مشکلات موجود کاملا آشناست بطوریکه نگاه تاریخی به معلولان را دلیل عمده مشکلاتی می داند که این افراد را در حاشیه قرار داده و خواستار توجه ویژه نهادها و همکاری دستگاهها برای رفع مشکلات این قشر از افراد جامعه شد.

کامران عاروان، معلولی که خود مدرس دانشگاه است، نیز در این نشست به نگاهی که به معلولان می شود انتقاد کرد و گفت: متاسفانه علی رغم تمام تلاش هایی که در طی این سال های اخیر برای رفع مشکلات معلولان صورت گرفته، اما این افراد همچنان در خانه ها در انزوا به سر می برند.

نگاه تاریخی به معلولان آنها را در حاشیه قرار داده است

وی تاکید کرد: مشکلات معلولان به تاریخ بازمی گردد که همچنان نیز ادامه دارد و فرهنگ برخورد با آنها و دید و تلقی جامعه نسبت به معلولان همانند گذشته است و این ذهنیت موجود تا زمانیکه اصلاح نشود، وضعیت معلولان نیز بهبود پیدا نمی کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نگاه تاریخی موجب می شود که معلولان در حاشیه قرار گیرند، گفت: موضوع مناسب سازی یکی از مواردی است که در قانون جامع دیده شده اما عملا اتفاق مهمی صورت نگرفته و این موضوع نیاز به جهاد کلی دارد تا تهران یک شهر مناسب سازی شده شود.

به گفته عاروان حوزه مطالعات معلولان در ایران بسیار ضعیف است به طوریکه در کشور ما نگاه رگه‌ای به معلولان انجام می شود و جریانی نه که این موضوع مشکلات زیادی برای معلولان در پی داشته است.

وی گفت: مشکل اصلی جامعه ما این است که بیشتر حرف زده می شود تا عمل و لازم است که رفتار، نگرش و اعمال نسبت به معلولین متفاوت باشد تا شاید اینگونه این مشکلات افراد نیز برطرف شود و این نگرش ها با سازمان سازی حل نمی شود و بهتر است که در روز جهانی معلولان از روحانیون در جهت انعکاس مشکلات و ارائه راه حل برای رفع آنها استفاده شود.

وی در مورد کاندیداتوری نابینایان در مجلس نیز گفت: مصوبه ای برای کاندیداتوری نابینایان در انتخابات مجلس مطرح شده بود اما متاسفانه با نظر مخالف نمایندگان رد شد درحالیکه این افراد نیز باید همانند مردم عادی حق شرکت درانتخابات را داشته باشتد امیدواریم مجددا این موضوع مطرح و به تایید نمایندگان مجلس برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha