یك روانپزشك كودكان در رابطه با شایع‌ترین اختلالات روانی در كودكان گفت: مطالعات نشان می‌دهد؛ چهار تا شش درصد كودكان دانش‌آموز مقطع ابتدایی شهر تهران مبتلا به بیماری بیش فعالی هستند

كتایون خوشابی، روانپزشك كودكان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: اختلال بیش فعالی و كمبود تمركز از شایع‌ترین اختلالات روانپزشكی در كودكان است.

وی در این باره ادامه داد: با توجه به شدت علائم مربوط به اختلال بیش فعالی، تقریبا بیش از 50 درصد مراجعه‌كنندگان به مراكز روانپزشكی كودك و نوجوان را مبتلایان به اختلال بیش فعالی و كمبود توجه تشكیل می‌دهد.

دكتر خوشابی با اشاره به شایع‌ترین نوع اختلال بیش فعالی گفت: شایع‌ترین نوع این اختلال در كودكانی است كه دچار پرتحركی، عملكرد تكانشی و اختلال توجه و تمركز هستند كه حدود 50 تا 55 درصد مبتلایان به بیش فعالی را شامل می‌شوند. همچنین در 30 درصد این اختلالات كودك تنها دارای علائم بیش فعالی و اعمال تكانشی است در حالی كه 10 تا 15 درصد مبتلایان فقط كمبود توجه و تمركز دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی درباره علائم شایع این اختلال گفت: كودكان مبتلا به بیش فعالی غالبا در حال تحرك، دویدن و پریدن هستند. معمولا كلاس درس را بدون اجازه ترك می‌كنند. بازی‌ها و فعالیت‌های این كودكان معمولا پر سر و صدا است و زیاد صحبت می‌كنند. آنها از توجه به جزییات ناتوان هستند و هنگام صحبت مستقیم با آنها، به نظر می‌رسد كه گوش نمی‌كنند.

وی ادامه داد: كودكان دارای اختلال بیش فعالی اغلب قادر به پیگیری دستورات و اتمام كارها نیستند و معمولا از فعالیت‌هایی كه نیاز به كوشش ذهنی دارد اجتناب می‌كنند. آن‌ها معمولا بی‌صبر و فراموش‌كار هستند و عواقب رفتار خود را پیش‌بینی نمی‌كنند.

دكتر خوشابی، احتمال ایجاد این بیماری را در پسران بیش از دختران دانست و گفت: اختلال بیش فعالی در پسران حدود 4 تا 5 برابر بیشتر از دختران است و معمولا سن شروع علائم از سه سالگی به بعد است، همچنین احتمال بروز این بیماری در پسران اول خانواده بیشتر است.

روانپزشك كودكان افزود: این كودكان معمولا به علت شلوغی و بر هم زدن نظم كلاس اغلب توسط اولیا مدارس و خانواده سرزنش و تحقیر می‌شوند و چون معمولا كارها و فعالیت‌هایشان را نیمه تمام رها می‌كنند؛ بیشتر در معرض مقایسه با خواهران و برادران خود از طرف والدین قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به علائم و عوارض ناشی از این اختلال مانند انواع بد رفتاری و بی‌توجهی به كودك كه در نهایت منجر به كاهش حس احترام به خود و اعتماد به نفس در این كودكان می‌شود؛ ضروری است كه این كودكان تحت درمان قرار بگیرند.

این روانپزشك كودك به موثرترین روش درمان مبتلا به اختلال بیش فعالی اشاره كرد و گفت: در درمان این كودكان از داروهای خاصی استفاده می‌شود كه حدود 75 درصد كودكان تحت درمان، نسبت به این داروها پاسخ مثبت می‌دهند. همچنین رفتار درمانی برای خود این كودكان و استفاده از روش‌های فرزند پروری موثر برای والدین آن‌ها توصیه می‌شود.

دكتر خوشابی درباره علت ایجاد این اختلال گفت: علت اصلی این اختلال شناخته شده نیست، اما عوامل متعدد ژنتیكی، رشدی، عوامل عصبی – شیمیایی، عوامل عصبی – فیزیولوژیكی و عوامل اجتماعی – روانشناختی در ایجاد این اختلال موثر هستند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha