چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 88040
سلامت نیوز : روز گذشته در خبری به نقل از رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های واگیر وزارت بهداشت از ورود موج جدیدی از بیماری تنفسی به کشور با خبر شدیم؛ نوعی بیماری تنفسی با علائمی شبیه به آنفلوآنزا، اما دکتر محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: خوشبختانه تاکنون شبه‌آنفلوآنزا به کشور وارد نشده است و نوعی بیماری تنفسی که این روزها با افزایش موارد آن مواجهیم، آنفلوآنزا و شبه‌آنفلوآنزا نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این مقام مسئول وزارت بهداشت، خبر شیوع بیماری به نام شبه آنفلوآنزا در کشور را نادرست می داند و تاکید می کند: نتایج بررسی های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نشان می دهد که بیماری تنفسی که این روزها در کشور شیوع یافته از دسته ویروس های شایع سرماخوردگی است و نیازی به درمان آنتی بیوتیکی نیز ندارد، مگر با تشخیص پزشک و در صورتی که عفونت میکروبی به آن اضافه شود.پس مردم باید از هر نوع خود درمانی با مصرف آنتی بیوتیک، هنگام بروز علائمی شبیه به سرماخوردگی پرهیز کنند.

با این بیماری مثل آنفلوآنزا برخورد کنید

بنا بر گفته مسئولان وزارت بهداشت آنچه در فصول سرد و بویژه در ابتدای فصل زمستان شاهد آن هستیم شیوع عفونت های تنفسی است، اما نکته مهم آن است که بررسی لازم صورت بگیرد تا مواردی از آنفلوآنزا در میان مبتلایان مشاهده نشود؛ چراکه ابتلا به آنفلوآنزا برای افراد آسیب پذیر و در معرض خطر می تواند بسیار مهلک باشد. به همین دلیل دکتر گویا با تاکید بر این که با عفونت تنفسی شایع در کشور باید همچون آنفلوآنزا برخورد کرد، توضیح می دهد: منظور این است که افراد در معرض خطر، مانند افراد بالای 65 سال، کودکان،زنان باردار، بیماران قلبی، ریوی، مبتلایان به دیابت پیشرفته و سرطان باید نسبت به ابتلا به این نوع عفونت های تنفسی بسیار هوشیار باشند و از خود مراقبت کنند.

وی تاکید می کند: بر این اساس، ضروری است که این افراد از مواجه با کسانی که مبتلا به این نوع بیماری های تنفسی هستند، پرهیز کنند و در روزهایی که آلودگی هوا شدید است از خانه خارج نشوند، همچنین حتما واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. گرچه تزریق واکسن مانع از ابتلا به عفونت تنفسی نمی شود، ولی این افراد را از خطر ابتلا به آنفلوآنزا مصون می دارد.

علائمی شبیه، ولی خفیف تر از آنفلوآنزا

اما نشانه های اصلی عفونت تنفسی چیست؟ به گفته دکتر گویا تب، گلودرد، آبریزش بینی و سرفه ای که تا چند روز، بویژه در هوای آلوده ادامه می یابد از علائم اصلی بیماری تنفسی شایع در کشور است، البته طول درمان آن معمولا کوتاه و بین سه تا پنج روز است.

اما علائم آنفلوآنزا بمراتب شدیدتر است و طول درمان آن نیز بیشتر است. معمولا آنفلوآنزا با تب شدید همراه است، تبی که در 12 ساعت اول بیماری ممکن است بالاتر از 39.4 درجه سانتی گراد نیز برود. لرز، دردهای عضلانی، از دست دادن اشتها، خستگی شدید، قرمزی و سوزش چشم ها، گرفتگی یا آبریزش بینی، سرفه های خشک، گلودرد و در مواردی تهوع و استفراغ در مبتلایان به آنفلوآنزا مشاهده می شود. متاسفانه ذات الریه نوعی عفونت جدی در ریه هاست که احتمال بروز آن در افراد بالای 65 سال مبتلا به آنفلوآنزا وجود دارد، البته بیشتر مبتلایان به آنفلوآنزا ظرف یک تا دو هفته بهبود می یابند، اما بروز عوارض شدید و خطرناک بیماری افراد در معرض خطر را تهدید می کند.

آلودگی هوا؛ تشدیدکننده بیماری

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید می کند: طبق بررسی هایی که تاکنون انجام شده، بیماری تنفسی شایع در کشور به طور قطعی به آلودگی هوا مربوط نمی شود، اما بی شک آلودگی هوا در تشدید این بیماری در برخی افراد، بویژه گروه های پر خطر مؤثر است. حتی بررسی ها نشان می دهد که آلودگی هوا باعث می شود که افراد مسن، بیماران قلبی، ریوی، تنفسی و سرطانی اگر به آنفلوآنزا مبتلا شوند، به انواع شدید و خطرناک آن گرفتار می شوند.

دکتر گویا اظهار می کند: اصولا شیوع سرماخوردگی ربطی به آلودگی هوا ندارد و علت آن سردشدن هوا، ازدحام جمعیت در فضاهای بسته و کاهش تهویه هوا به دلیل بستن در و پنجره ها در روزهای سرد است.

شست وشوی مرتب دست ها؛ سدی در برابر بیماری های تنفسی

فراموش نکنید که رعایت نکات بهداشتی بویژه شست وشوی مرتب دست ها، استفاده از دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه و منع روبوسی و دست دادن با دیگران باعث می شود که کمتر به بیماری های تنفسی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبتلا شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha