چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
سلامت نیوز : «من فرد نگران و ناراحتی هستم که احساس استفلال نمی‌کنم. چند وقت است که حس خوبی نسبت به خودم ندارم. این روزها معمولا بدون حضور همسر یا یکی از نزدیکانم نمی‌توانم از منزل خارج شوم. خیلی به خانواده وابسته هستم و می‌ترسم آنها مرا رها کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ می خواهم همیشه اطرافیانم را راضی نگه دارم و حاضرم هر کاری بکنم تا مرا ترک نکنند. وقتی به مردم نگاه می کنم و می بینم چقدر راحت کارهایشان را انجام می دهند، من هم دلم می خواهد مستقل باشم و بتوانم به تنهایی از عهده کارهایم برآیم.

چند وقت است که احساس پوچی می کنم و حتی بعضی مواقع خیلی زود به گریه می افتم. بهتر است صادقانه بگویم که دائم می ترسم. خیلی دلم می خواهد، بدانم چرا این گونه هستم و چطور می توانم از وابستگی نجات پیدا کنم و رها و مستقل شوم.»

برخی افراد علائمی را به این شکل تجربه می کنند که به نوعی بیانگر وابستگی آنهاست. وابستگی با دلبستگی متفاوت است.

دلبستگی به این معناست که تو را می خواهم، چه منفعتی به من برسانی و چه نرسانی، اما وابستگی یعنی بدون تو نمی توانم و تو منفعتی برای من داری بنابراین افراد وابسته به نوعی از حضور و بودن دیگران منتفع می شوند و به آنها نیاز دارند. اگر از این مشکلات رنج می برید، بهتر است دست به کار شوید.

ابتدا لازم است در یک دفتر بنویسید که با چه کسانی صمیمی هستید و فهرستی از کارهایی را که حاضرید به خاطر جلب رضایت آنها انجام دهید، تهیه کنید، سپس بررسی کنید که چقدر تمایل دارید تا هیچ کس از شما نرنجد و تا چه اندازه حاضرید برخلاف باورهایتان رفتار کنید تا تنها نمانید.

چنانچه هنوز برای اصول اخلاقی و باورها و علایق خود احترام قایلید جای نگرانی نیست، اما اگر بیش از اندازه است حتما باید برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

یکی از راهکارها تدوین اهداف گام به گام و کوتاه مدت است. از کارهای ساده شروع کنید و گام به گام کارهایتان را به صورت مستقل انجام دهید و در همان دفتر بنویسید که چه کارهایی را توانستید بدون کمک دیگران انجام دهید.

وقتی فهرستی از کارهایی، حتی کوچک جلوی چشم شما قرار می گیرد و می بینید که توانسته اید برخی کارها را مستقل انجام دهید، این کار به شما نشاط و آرامش می دهد.

ضمنا برای رفع استرس تان نیز لازم است از روش های تنفس عمیق استفاده کنید و دست به کار شوید و حتما از کارهای کوچک شروع کنید.

لازم است حتما ارزش های وجودی خود را مرور کنید و در خودگویی ها به خودتان نهیب بزنید که از پس انجام کارها برمی آیید.

گاهی وقتی با خودمان حرف می زنیم دائم خود را سرزنش می کنیم و جملات دلسرد کننده دیگران را نیز در ذهن مرور کرده و گاهی آنها را باور می کنیم. با خود می گوییم حتما موردی وجود داشته که این گونه به من می گویند.

بنابراین زمانی که اقدام به تغییر می کنید بد نیست ابتدا مراوده خود را با افرادی که به اعتماد به نفس تان صدمه می زنند، کاهش دهید و بدانید که تغییر فکر و اصلاح باورهای غلط بهترین کمک را به شما می کند تا با این معضل برخورد کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha