چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
سلامت نیوز : صندوق بازنشستگی كشوری با هویت اجتماعی اقتصادی و متكی بر ساز وكار‌های بیمه اجتماعی پرداخت حقوق بازنشستگی و تأمین شرایط زندگی مناسب برای بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش را بر عهده دارد و دامنه وسیع كمی و كیفی خدمات خود را در حوزه‌های بیمه‌ای درمانی و رفاهی در چارچوب قوانین و مقررات و اسناد بالا دستی همچون سند چشم‌انداز 20 ساله، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون مدیریت خدمات كشوری، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی به بازنشستگان و افراد تحت تكفل آنان ارائه می‌كند این صندوق در راستای خط‌مشی و اصول كلی برنامه دولت یازدهم تمهیدات ویژه‌ای را برای جایگاه و رشد و تعالی منزلت اجتماعی بازنشستگان، افزایش رفاه اجتماعی، ارائه خدمات درمانی مطلوب به بازنشستگان پیش‌بینی كرده است كه بخشی از این برنامه‌ها و سیاست‌ها در سه ماهه چهارم سال‌جاری و سال آینده با حمایت دولت و همكاری مجلس شورای اسلامی محقق خواهد شد.

1- صندوق بازنشستگی كشوری در راستای تأمین رفاه بازنشستگان و اجرای تعهدات قانونی پرداخت مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات كشوری را جزو برنامه‌ها و اولویت‌های اصلی خود می‌داند و در این زمینه تا كنون با تأمین اعتبار مورد نیاز از محل وجوه حاصل از فروش برخی سهام شركت‌های دولتی بیش از یك میلیون و 400 هزار تومان به 830 هزار بازنشسته مشمول پرداخت كرده است كه از این تعداد تا كنون مطالبات 300 هزار بازنشسته به‌طور كامل تسویه شده است. میزان مطالبات بازنشستگان كشوری رقمی بالغ بر هزار و 830 میلیارد تومان سهام شركت‌های دولتی است كه تا كنون نزدیك به 60 درصد از این مطالبات توسط صندوق بازنشستگی كشوری به‌صورت نقدی پرداخت شده است و با پرداخت مابقی مطالبات تلاش می‌شود این افتخار بزرگ و ماندگار هر چه سریعتر در كارنامه دولت تدبیر و امید به ثبت برسد.

2- بهداشت و درمان از مسائل اساسی و عمومی بازنشستگان است از آن جایی كه با افزایش سن، میزان آسیب‌پذیری و ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود و بازنشستگان بخشی از درآمد و حقوق خود را به امر سلامت و درمان اختصاص می‌دهند. به همین منظور یكی از خدمات مورد تعهد صندوق بازنشستگی كشوری حفظ و ارتقای سلامت جامعه هدف است و این صندوق طرح بیمه طلایی بستری درمان را با هدف كاهش هزینه‌های درمانی بازنشستگان و افراد تحت تكفل آنان در مراجعه به مراكز درمانی و دریافت خدمات مناسب و مطلوب بهداشتی با رویكرد سلامت نگر در سراسر كشور در قالب نظام نوین ارائه خدمات درمانی به اجرا در آورده است. به‌طوری كه در حال حاضر بیمه طلایی درمان بستری در راستای سیاست‌های كلان نظام سلامت كشور جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار بازنشسته و خانواده آنان را تحت پوشش قرار داده است. از مزایای این طرح می‌توان به درمان رایگان بدون پرداخت وجه، حذف فرآیند اداری در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی طرف قرارداد، حذف زیر میزی، غربالگری و كشف بیماریها و درمان بموقع و دسترسی آسان و مناسب بازنشستگان و خانواده آنان به خدمات بهداشتی و درمان اشاره كرد. البته ناگفته نماند بر اساس قانون بودجه سال 1392 با توجه به مشاركت سه جانبه دولت، صندوق بازنشستگی كشوری و بازنشستگان مجموعاً 570 میلیارد تومان برای بیمه تكمیلی بازنشستگان كشوری و افراد تحت تكفل آنان در قالب بیمه طلایی بستری درمان اختصاص یافته است. صندوق بازنشستگی كشوری بر اساس تكالیف قانونی خود تنها راه ساماندهی درمان بازنشستگان را اجرای طرح بیمه طلایی می‌داند و این بسته حمایتی را در راستای سیاست‌های كلان سلامت كشور كه همانا كاهش سهم بیمار از پرداخت هزینه‌های درمانی است اجرا می‌كند.

3- این صندوق به عنوان دومین سازمان بیمه‌گر كشور وظیفه خدمت‌رسانی به بیش از یك میلیون و 190 هزار بازنشسته كشوری را بر عهده دارد یكی از مهمترین خدمات این صندوق در قبال بازنشستگان كه با رویكرد رفع احتیاجات و نیازهای ضروری و مرتفع كردن مشكلات معیشتی و اقتصادی آنان صورت می‌گیرد پرداخت وام ضروری است لذا صندوق بازنشستگی كشوری از محل اعتبارات بخش خدمات رفاهی هر سال به بازنشستگان واجد شرایط كه تا كنون هیچگونه وام یا تسهیلات بانكی دریافت نكرده باشند وام ضروری پرداخت می‌كند. امسال با حمایت دولت مبلغ این وام به 2 میلیون تومان افزایش یافته و امسال به 80 هزار بازنشسته واجد شرایط پرداخت خواهد شد.

4- بازنشستگان از جمله افراد باتجربه، صاحب ذوق و مهارت، متخصص و توانمند و كارآزموده هستند كه استفاده و بهره‌گیری از نیرو و تجارب گرانبهای آن‌ها می‌تواند موجبات رونق اقتصادی و بهبود فضای كسب و كار كشور را به همراه داشته باشد از طرفی اشتغال آن‌ها و یا فرزندانشان به فعالیت‌ها و كارهایی كه خودشان به آن علاقه‌مند هستند، می‌تواند باعث رضایتمندی بازنشستگان و خانواده آنان شود بنابراین صندوق بازنشستگی كشوری در راستای اشتغالزایی و كارآفرینی می‌تواند با ایجاد بسته‌های لازم و حمایت‌های مالی به ویژه با اعطای وام‌های خاص و تسهیلات مالی به تعاونی‌های بازنشستگان در زمینه‌های خدماتی، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی به عنوان سرمایه فعالیت‌ها، ضمن تقویت بخش تعاون اقتصاد كشور این امكان و شرایط را فراهم سازد كه بازنشستگان و فرزندان آنان با تأسیس و راه‌اندازی تعاونی‌های چند منظوره علاوه بر كارآفرینی و اشتغالزایی از مزایا و درآمد اقتصادی منتفع شوند. در این خصوص صندوق بازنشستگی كشوری اعتبار مورد نیاز برای این پروژه اقتصادی را تأمین و با ایجاد تمهیدات ویژه زمینه‌های پرداخت تسهیلات مالی را در سه ماهه چهارم مهیا خواهد كرد و امسال با نظر مساعد و مثبت وزیر محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعی میزان این وام افزایش قابل توجهی یافته است.

5- رویكـرد غـالب در نظام‌های پیـشرفته تأمین‌اجتماعی در سایر كشورهای جهان استقرار نظام‌های تأمین اجتماعی چند لایه است كه همه گروه‌های جمعیتی را پوشش می‌دهد. درواقع با لایه بندی این نظام امكان ارائه حمایت‌های اجتماعی در لایه اول، اجرای بیمه‌های اجتماعی در لایه دوم و بیمه‌های مكمل در لایه سوم، هر كدام با سطوح حمایتی مشخص منطبق با سطح توانایی و جایگاه افراد جامعه فراهم می‌شود. به عبارتی با استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی چند لایه، زمینه برقراری عدالت اجتماعی و برخورداری از رفاه اجتماعی برای افراد جامع افزایش می‌یابد. در كشور ما نیز با توجه به مشكلات فعلی صندوق‌های بازنشستگی و با توجه به نیاز‌های آتی جامعه، انجام اصلاحات نظام بازنشستگی امری ضروری است و در حال حاضر بهترین گزینه پیش رو كه در بیشتر كشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است توسعه سیستم‌های بازنشستگی چند لایه یا نظام نوین بازنشستگی است. در سال‌های اخیر در كشور ما بسترهایی فراهم شده است كه می‌تواند زمینه ساز تحقق این سیستم باشد. البته طراحی سیستم چند لایه كه باشرایط اقتصادی و اجتماعی كشور ما انطباق داشته باشد نیازمند انجام مطالعات كارشناسی دقیق حول موضوعات قانونی، نظارتی و ساختاری و.... است اما به هرحال می‌توان یك چارچوب كلی برای طراحی استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی چند لایه تعریف كرد. در این زمینه صندوق بازنشستگی كشوری این افتخار را دارد كه به عنوان اولین صندوق بیمه‌ای در كشور نظام نوین بازنشستگی چند لایه را برای بیش از یك میلیون و 200 هزار شاغل و كارمند دولت به اجرا در آورد. البته مقدمات اجرای این برنامه كلان كشوری با تأكید وزیر محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعی ابتدا به صورت پایلوت در یكی از دستگاه‌های اجرایی و سپس به صورت سراسری در كشور اجرا خواهد شد.

6- ناگفته نماند صندوق بازنشستگی كشوری اقدامات متنوع و گسترده‌ای را جهت بهبود و ارتقای امور بازنشستگان انجام داده كه در این خصوص مجموع فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده به جامعه هدف رضایتمندی بازنشستگان را به همراه داشته است. توجه به وضعیت معیشتی بازنشستگان و اهتمام در افزایش حقوق آنان، برگزاری تورهای زیارتی و سیاحتی، پرداخت وام ضروری، اجرای بیمه طلایی درمان با كمك دولت، تخصیص وام ودیعه مسكن به بازنشستگان مستأجر و كم درآمد، اجرای بیمه عمر و حوادث بازنشستگان با حمایت و مساعدت دولت، ارائه 26 نوع خدمت غیرحضوری از طریق اینترنت، احداث مراكز فرهنگی ویژه بازنشستگان تحت عنوان خانه امید و گسترش آن در شهرستان‌ها، صدور كارت شناسایی منزلت، اختصاص سهمیه حج عمره برای بازنشستگان، تعامل و همكاری با كانون‌های بازنشستگی به منظور ایجاد بستری مناسب برای مشاركت هر چه بیشتر بازنشستگان در امور مربوط به خود، برگزاری مراسم تجلیل و سپاس از بازنشستگان در روز خانواده و تكریم بازنشستگان (25 ذی الحجه) و معرفی بازنشستگان نمونه در سطح ملی از مهمترین اقداماتی است كه صندوق بازنشستگی كشوری با حمایت دولت برای جامعه هدف كه همانا بازنشستگان سراسر كشور است انجام داده است و در پرتو سیاست‌های كلان دولت تدبیر و امید تداوم و استمرار این خدمات را در سال آینده نیز ادامه خواهد داد.

منبع : روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha