سلامت نیوز : دکتر فرهاد رجب پور، متخصصین به این نکته دست یافته بودند که زنان باردار بر خلاف باورهای غلط نباید برای 2 نفر غذا مصرف کنند. مطالعات در حال حاضر بر اهمیت یک رژیم غذایی سالم به منظور جلوگیری از افزایش قند خون و انسولین در نوزاد که هر دو از فاکتورهای خطر برای ابتلا به دیابت و سندروم متابولیک هستند، تاکید دارند.

به گزارش سلامت نیوز ؛ کیفیت رژیم غذایی مادر در حاملگی هم برای رشد جنین و هم برای حفظ سطوح انسولین و گلوکز در زمان تولد، نقش اساسی دارد. مطالعات گذشته نشان داده اند در صورت عدم مصرف غذای کافی توسط مادر و عدم دریافت کالری کافی توسط وی میزان گلوکز تحویل داده شده به بافت های مختلف جنین کاهش پیدا می کند تا میزان گلوکز رسیده به مغز وی در حد طبیعی باقی بماند. هرچند هنوز تاثیر عدم تعادل بین چربی، پروتئین و کربوهیدرات در رژیم غذایی ناشناخته است. به بیان دیگر تاثیر رژیم غذایی غربی و رژیم غذایی  مدیترانه ای که با هم تفاوت های بسیاری دارند هنوز شناخته شده نیست.

در مطالعات جدید انجام شده فاکتورهای متعدد در نوزادان و مادران آنها مورد بررسی قرار گرفت. در همین زمینه این نکته به دست آمد که زمانیکه زنان حامله مقادیر کافی انرژی دریافت می کنند نوزادان طبیعی با وزن 3/3 تا 5/3 کیلوگرم خواهند داشت.
هرجند بیش از نیمی از زنان یک رژیم با کیفیت پایین دارند که شامل مقادیر بالای فرآورده های حیوانی غنی از چربی های اشباع شده هستند از طرف دیگر کربوهیدرات اندکی از طریق سبزیجات دریافت می کنند. متاسفانه بسیاری از زنان کیفیت و عادت رژیم غذایی خود را در حاملگی تغییر نمی دهند. زمانیکه یک خانم رژیم غذایی مناسبی در حاملگی نداشته باشد نوزاد وی با گلوکز و انسولین بالا و نیز مقاومت به انسولین متولد خواهد شد.

این یافته تاثیر رژیم غذایی مادر بر روی تکامل سلول های پانکراس و غلظت گلوکز و انسولین حین تولد را تائید می کند. این نکته حیاتی است که مادران از اهمیت یک رژیم غذایی مناسب هنگام بارداری آگاه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha