چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
سلامت نیوز : معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: روز گذشته پزشکی قانونی به صورت غیررسمی آمار فوتی‌های معتادان را در اختیارمان گذاشت که طبق آن هزار و 627 نفر در ۷ ماهه امسال فوت کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بابک دین‌پرست امروز در نشست خبری اعلام گزارش عملکرد 100 روزه خود گفت: از میان فوتی‌های 7 ماهه گذشته که بر اثر سوء مصرف مواد مخدر بوده هزار و 511 نفر مرد و 116 نفر زن بوده‌اند که در مقایسه با سال گذشته 7 درصد آمار فوتی‌ها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بیشترین آمار فوتی معتادان در تهران و اصفهان و کمترین آمار در خراسان جنوبی و هرمزگان گزارش شده است.

دین‌پرست ادامه داد: طبق آمار مرگ و میر معتادان در سال گذشته، 3 هزار و 56 نفر به دلیل سوء مصرف مواد فوت کرده‌اند که این آمار نیز نسبت به سال گذشته‌اش 15 درصد کاهش را نشان می‌دهد و به عبارتی روزی 8 نفر از معتادین فوت‌کرده‌اند.

سند جامع پیشگیری از اعتیاد

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه فرهنگی و پیشگیری سیاست‌های کلان قانون مبارزه با مواد مخدر مورد تاکیدمان که طبق آن سند جامع کاهش آسیب برای کاهش بار اعتیاد در دستور کار قرار دارد که این برنامه جامع 40 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

دین‌پرست گفت: برای تأمین منابع اعتباری این سند دستگاه‌ها موظف به تأمین 80 درصد اعتبارات این سند و اختصاص 20 درصد هزینه‌ها از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خواهیم بود که به این ترتیب رقم 20 هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی مصوب شده و در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.همچنین استانداران نیز 10 درصد بودجه خود را باید به این حوزه اختصاص دهند.

وی افزود: این سند که طی سالهای 90 و 94 را در بر می‌گیرد تاکنون از سوی استانداران مغفول مانده اما اکنون تمام دستگاه‌ها ملزم به اجرای آن شدند.

وی از افزایش تعداد دستگاه‌های گیرنده اعتبارات خبر داد و گفت: تا سال گذشته 8 دستگاه و امسال به 15 دستگاه در حوزه دریافت اعتبار رسیده‌ایم.

دین‌پرست از بازنگری و اصلاح سند جامع کنترل و پیشگیری از اعتیاد خبر داد و گفت: در بخش فرهنگی 7 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که به همین منظور برنامه‌هایی را برای کنترل اعتیاد در مدارس خواهیم داشت تا مدرسه عاری از خطر برای مقطع متوسطه را اجرایی کنیم.

وی گفت: آموزش و پرورش نیز این نوید آن را داده که اجازه باز شدن درهایی را دهد که تاکنون اجازه ورود نمی‌داده و به همین منظور طرح مصون‌سازی دانش‌اموزان در معرض خطر را نیز در قالب مداخله آموزشی، اجتماعی و فرهنگی خواهیم داشت.

دین‌پرست گفت: در گذشته نمی‌توانستیم دانش‌آموزان در حال خطر را تحت پوشش قرار دهیم بسیاری از دانش‌ آموزان والدین معتاد دارند و در زندان به سر می‌برند به همین دلیل به دنبال اجرای طرح جلوگیری از اخراج دانش‌اموزان معتاد نیز هستیم.

وی با اشاره به انجام 9 برنامه با وزارت علوم و همچنین مصون‌سازی مهد‌کودک‌ها گفت: سالها بدون وجود ناظر برنامه‌های صدا و سیما تولید می‌شد و حتی کارشناس حوزه اعتیاد نیز در این برنامه‌ها حضور نداشت به همین دلیل به دنبال ارتباط مستقیم با شبکه‌های تلویزیونی هستیم.

وی گفت: تاکنون اطلاعات دقیقی در مورد مواد مخدر به مردم داده نشده است می‌گوییم مواد مخدر شادی‌آور و توان‌زا نیست اما جوان هنگامی که آن را آزمایش می‌کند و اثرات آن را می‌بیند به ما بی‌اعتماد می‌شود در حالی که ایستگاه اول که دوره طلایی مصرف است جوان با خلاف واقعیت مواجهه می‌شود و در ایستگاه آخر که تباهی است در صدا و سیما نشان می‌دهیم که معتاد به راحتی بهبود می‌یابد یا تبلیغات ترک سه روزه می‌گذاریم و این خلاف واقعیت است.

۷۵ درصد معتادان دیپلم دارند/۵۳ درصد شاغل

دین‌پرست با اشاره به طرح شیوع شناسی اعتیاد که در سال 90 اجرایی شد گفت: طبق این طرح 53 درصد معتادان شاغل، 63 درصد متأهل و 75 درصد تحصیلات دیپلم‌ به بالا دارند و این سه مؤلفه از عوامل کنترل اعتیاد است در حالی که در کشور ما بیشترین اعتیاد در این سه گروه مشاهده شده است.

اعتیاد دومین عامل مرگ غیر طبیعی در ایران

وی ادامه داد: دلیل این امر باور نداشتن است چون اطلاعات غلطی به آنها می‌دهیم در حالی که سوء مصرف مواد مخدر دومین عامل مرگ و میرغیرطبیعی پس از تصادفات در کشور است. ما حتی اقداماتی که انجام می‌د‌هیم نمی‌توانیم به مردم منتقل کنیم.

سند جامع درمان و حمایت

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر از نهایی شدن سند جامع درمان و حمایت‌های خبر داد و گفت: 16 آذر این سند بازنگری نهایی می‌شود و در جلسه آتی ستاد به ریاست‌ رئیس‌جمهوری برای تصویب خواهد رفت.

امضای پروتکل درمان اعتیاد در وزارت بهداشت

وی گفت: قرار شده وزیر بهداشت نیز پروتکل درمان استفاده از داروهای آگونیست که شامل متادون، شربت تریاک و بوپرنورفین است را تا پایان ماه ابلاغ کند.

غربالگری معتادان در برنامه پزشک خانواده

دین‌پرست افزود: همچنین برنامه غربالگری شناسایی به موقع و ارجاع معتادان را در طرح پزشک خانواده پیش‌بینی کرده‌ایم که قرار شده به زودی برنامه آن اعلام شود.

دین‌پرست افزود: تیم کارشناسی برای جلوگیری از چرخه الگوی مصرف از مواد کم خطر به پرخطر با مجوز وزیر کشور تدارک دیده شده چرا که این اقدام از بند‌های قانونی مصوب است.

افزایش ایدز از طریق انتقال جنسی

دین‌پرست همچنین نسبت به شیوع ایدز از طریق زنان خیابانی هشدار داد و گفت: بیماری ایدز از طریق تزریق مشترک 16 درصد کاهش یافته اما از طریق جنسی 20 درصد افزایش یافته است بنابر این باید واقع‌بینانه نگاه کنیم و بر واقعیت‌های غیرقابل انکار سرپوش نگذاریم بلکه به فکر مصون‌نگه‌داشتن افراد باشیم.

کتمان واقعیات بی فایده است

وی تصریح کرد: آن قدر مسائل را کتمان می‌کنیم تا به شکل هولناکی از جایی بروز کند و این به تفکرات سنتی افرادی برمی‌گردد که واقعیت‌ها را نمی‌خواهند بپذیرند ما حتی در صدا و سیما جرئت نمی‌کنیم که از وسایل پیشگیری ایدز از راه انتقال جنسی سخن بگوییم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: قرار شده در مراکز DIC سرنگ و پد بهداشتی به معتاد تزریقی بدهیم که قبلاً زمینه حضورش در چرخه درمان وجود نداشت. ما اعتقاد داریم دسترسی به مواد وجود دارد اما چون معتادان در خیابان مصرف می‌کنند تمام خدمات دستگاه‌های درمانگر زیر سؤال می‌رود.

میزان کشفیات برای مردم مهم نیست

وی افزود: برای مردم مهم نیست که چقدر اعتبار خرج می‌شود و میزان کشفیات و دستگیری چقدر است بلکه توزیع و تردد معتاد در خیابان را می‌بیند و اعتمادشان به ما کم می‌شود.

وی گفت: در بسیاری از کشورها اتاق‌های تزریق ایمن برای معتادان ایجاد شده تا استفاده از سرنگ مشترک انجام نشود و حتی هروئین خالص هم در اختیارشان می‌گذارند ما به این شکل معتقد به اجرا نیستیم اما باید کاری کنیم که معتاد خیابانی نداشته باشیم.

بیمه خدمات درمان اعتیاد

وی همچنین از بیمه‌شدن معتادان خبر داد و گفت: برای بیمه شدن خدمات پایه و بستری معتادان طرحی را آماده کردیم که در هیئت وزیران تصویب شده 22.5 میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده و قرار شده در اولین جلسه شورای عالی بیمه که دو هفته آینده است تعرفه‌های مربوطه‌اش اعلام شود تا معتادان خدمات بیمه‌ای دریافت کنند.

وی با اشاره به مراکز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: طبق قانون 12 سال حبس برای معتادانی که در چرخه درمان قرار نمی‌گیرند در نظر گرفته شده است.

۹۳۵۱ معتاد در اروگاه نگهداری

وی گفت: در 6 ماهه اول امسال 9 هزار و 351 نفر در 18 استان کشور تحت مراقبت‌های ماده ۱۶ در ارودگاههای نگهداری قرار گرفتند که 3 هزار و 62 هزار نفر آنها مربوط به تهران بوده‌اند.

وی از اشتغال 25 هزار معتاد در سال جاری خبر داد و گفت: 700 میلیون تومان نیز به سازمان‌های مردم نهاد کمک کرده‌ایم و در بحث مسکن مهر 650 واحد مسکونی برای بهبود یافتگان ثبت نام صورت گرفته که 126 نفر مسکن خود را دریافت کرده‌اند.

۱۱۵۸مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد در کشور

وی همچنین در مورد مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز گفت: 1158 مرکز غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم که 948 مرکز تعطیل شده یا زمینه اخذ قانونی آنها فراهم شده است.

وی گفت: سال آینده سالی خواهد بود که بی‌پروا آمار اعتیاد را در مراکز آموزشی اعلام کنیم چرا که پس از سالها دو ماه است که وزارت آموزش و پرورش اجازه اجرای طرح شیوع‌شناسی اعتیاد را داده است.

وی در پایان گفت: جمع‌آوری معتادان در دسترس‌ترین و آسان‌ترین اقدام است اما سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر توسعه مراکز درمان داوطلبانه‌ است. باید مراکز درمان را افزایش دهیم اما قرار نیست مراکز ماده 16 یعنی اردوگاهها افزایش یابد. در عین حال در چرخه قاچاق نیز مشکل اصلی داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha