سلامت نیوز : عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: جایگاه حوزه طب فیزیکی و توانبخشی هنوز مشخص نیست و یک بیمارستان ویژه توانبخشی در کشور نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ صلاحی ظهر امروز در هفدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی، اظهار داشت: متأسفانه طب فیزیکی و توانبخشی آن طور که باید در حوزه سلامت دیده نشده و جایگاه این رشته از دغدغه‌هایی است که ما با آن روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از خدمات این حوزه تعرفه ندارد، افزود: اگر چه کار در این حوزه گروهی انجام می‌شود، ولی شرح وظایف این گروه هنوز عملیاتی نشده و برای پوشش بیمه‌ای برخی خدمات توانبخشی هنوز مشکل داریم، در حالی که در قانون جامع حمایت از معلولان تأمین خدمات آموزشی آمده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:‌ اهمیت این حوزه به حدی است که سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 یکی از 10 شعاری که برای معلولان تعریف کرده، توانبخشی است.

در ادامه این کنگره مسعود شاه‌حسینی، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران به این نکته اشاره کرد که حوزه توانبخشی باید نقش اساسی‌تری را در سیاست‌گذاری سلامت ایفا کند.

وی گفت: واقعیت این است که بسیاری از درمان‌ها با هزینه بالا انجام می‌شود، در حالی که کشورها به سمت حداقل رساندن هزینه‌های سلامت پیش می‌روند.

شاه‌حسینی به مشکلات بین رشته‌ای در حوزه توانبخشی اشاره کرد و گفت: متخصصان طب فیزیکی، ارتوپدی و فیزیوتراپی باید این مشکلات را با پیگیری و تعامل به مرور برطرف کنند و با وجود زحمات کشیده شده هنوز کارهای زیادی در این حوزه روی زمین مانده که با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی و تعامل بیشتر با انجمن‌های تخصصی قابل حل است.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بسیاری از متخصصان حوزه توانبخشی مجبورند فقط با دریافت یک ویزیت و بدون دریافت دستمزد بسیاری از خدمات را ارائه کنند و امیدواریم این مشکل بازنگری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha