چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 88082

سلامت نیوز : گروهی از روانشناسان دانشگاه واشنگتن در یک بررسی جدید به رابطه عجیب بین تُن صدا با تخمین زدن قد افراد بدون دیدن آنها پی بردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این بررسی معلوم شد انسان می‌تواند تنها با شنیدن صدای فرد دیگر و بدون آن که تصویر ذهنی از ظاهر وی داشته باشند، قد تقریبی‌ او را تخمین بزند.

در این بررسی از تعدادی زن و مرد درخواست شد صدای ضبط شده چند نفر را که اندازه قدشان با هم متفاوت بود و تنها بر اساس تُن صدای گویندگان، قد آنان را بر اساس بلندترین و کوتاه‌ترین طبقه‌بندی کنند.

نتایج این بررسی حاکی از آن بود که شنوندگانِ صداهای ضبط شده، در 62 درصد موارد موفق شدند با این شیوه گویندگان بلندقدتر را درست شناسایی کنند. به گفته این محققان این دقت در تخمین قد افراد بدون دیدن ظاهر آنها، بسیار فراتر از یک حدس شانسی و اتفاقی است و می‌توان از این توانایی انسان برای کمک به شناسایی مجرمان استفاده کرد.

«جان مورتون»، متخصص روانشناس در دانشگاه واشنگتن گفت: این توانایی به نوعی از صدا نسبت داده می‌شود که طنین زیر «چاکنای» نام دارد و در مجرای پایینی ریه‌ها تولید می‌شود. چاکنای دهانه یا مدخل نای است که تارهای صوتی در آن قرار دارند.

مورتون همچنین اظهار داشت: بهترین شیوه برای به تصویر کشیدن پدیده طنین زیر چاکنای این است که تصور کنید داخل یک بطری شیشه‌ای می‌دمید که با مقداری مایع پر شده است. در این وضعیت هرچه مقدار مایع داخل بطری کمتر باشد شدت صدا هم پایین‌تر خواهد بود. به همین ترتیب فرکانس طنین زیر چاکنای بر اساس قد افراد متفاوت است به گونه‌ای که هرچه قد فرد بلندتر باشد شدت طنین‌های صوتی که تولید می‌کنند کمتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha