مهار پیشرفت MS به لطف تکنیک نوین درمانی ارایه شده از سوی محقق ایرانی دانشگاه لوئیزیانا چندان هم غیرممکن به نظر نمی رسد. دکتر میناگر دریافته است با افزودن نوعی آنتی بیوتیک ارزان قیمت اما موثر به داروهای مصرفی بیماران MS می توان جان دوباره ای به زندگی بیماران MS داد.

دکتر علیرضا میناگر محقق ایرانی دانشگاه لوئیزیانا در گفتگوی اختصاصی با مهر گفت : با جرات می توانم بگویم که در عرصه مهار پیشرفت MS دست به کار بزرگی زده ایم و ثابت کرده ایم که با استفاده از نوعی آنتی بیوتیک به عنوان داروی مکمل می توان این بیماری خاموش اما مخرب را تا حد زیادی فلج کرد.

این محقق در ادامه گفت : عمده کارهای من به بررسی فعالیت غیرطبیعی گلبول سفید خون و نحوه ارتباط آنها با سلولهای عروق مغزی مربوط بوده است.

وی ادامه داد : در این میان به مطالعه جامع بیماری MS و سایر بیماری های التهابی مغز پرداخته ایم تا متوجه شویم که چطور یک گلبول سفید از جریان عمومی خون وارد مغز می شود. با توجه به این بررسی ها سالهاست که درمانهای جدیدی برای MS را جستجو می کنیم.

این محقق برجسته که در زمینه درمانهای موثر MS مقالات متعددی نیز ارایه کرده است، افزود : بالغ بر 6 سال است به صورت متمرکز و هدفمند برای یافتن راههای درمانی MS در قالب تیمی از محققان زبده تلاش می کنیم و دستیابی به این دستاورد نوین که ترکیب آنتی بیوتیک Doxycycline با داروی اینترفن می تواند تکنیکی موثر برای مهار پیشرفت MS باشد تنها یکی از آنهاست.

دکتر میناگر به مهر گفت : این پروژه تاکنون 20 درصد از مسیر خود را طی کرده و 80 درصد دیگر آن که مربوط به ناشناخته های این بیماری است همچنان فراروی ماست. ما شبانه روز کار می کنیم تا رابطه بین سلولهای سفید خون (گلبول) و مکانیزم شکل گیری و پیشرفت MS را کشف کنیم.

محقق ایرانی مرکز علوم سلامتی دانشگاه دولتی لوئیزیانا با بیان اینکه تاکنون برای درمان MS تلاشهای زیادی در جهان انجام گرفته است، گفت : نگرشی که ما برای درمان MS به کار برده ایم در نوع خود منحصربفرد است.

این محقق ایرانی ادامه داد: آنتی بیوتیک Doxycycline که تصور می کنم در ایران هم به وفور وجود داشته باشد عمدتا برای مقابله با جوشهای غرور جوانی (آکنه) مورد مصرف قرار می گیرد اما در جریان بررسیهای خود دریافته ایم که این دارو به جز خاصیت ضد میکروبی ویژگی مهم ضد التهابی نیز دارد.

وی افزود : هدف مهم ما ارایه تکنیک درمانی برای بیماران MS با مشخصه ارزان بودن و تاثیرگذاری بالاست.

دکتر علیرضا میناگر - محقق ایرانی مرکز علوم سلامتی دانشگاه دولتی لوئیزیانا

وی ادامه داد : در حال حاضر داروی "اینفرتن" که از سوی بیماران MS در سراسر جهان به عنوان داروی رایج مورد مصرف قرار می گیرد توانایی متوقف ساختن ضایعات جدید مغزی در این بیماران را ندارد. از این رو دانشمندان به دنبال یافتن مکملهای دارویی برای کمک به این بیماران بوده اند.

دکتر میناگر و تیم تحقیقاتی همراهش درمان نوین خود را بر روی 15 بیمار مبتلا به MS (در مرحله میانی بیماری) با میانگین سن 5/44 سال انجام دادند. این بیماران برای مدت حداقل 6 ماه از داروی اینفرتن استفاده کرده بودند و در عین حال نشانه هایی از شکل گیری ضایعات مغزی جدیدی را نشان می دادند.

در فرآیند درمانی دکتر میناگر، بیماران MS روزانه و برای مدت چهار ماه 100 میلی گرم آنتی بیوتیک doxycycline نیز در کنار داروی اینفرتن مصرف می کردند.

وی گفت : در جریان استفاده از این آنتی بیوتیک بر روی بیماران MS که ارزان قیمت نیز هست، در کمال حیرت متوجه شدیم روند پیشرفت بیماری را کند می کند و از این رو دریافتیم در مسیری حرکت می کنیم که باید حضور داشته باشیم.

دکتر میناگر در پاسخ به این سوال که امکان میل پیشرفت بیماری با استفاده از این تکنیک به صفر تا چه حد امکانپذیر است به مهر گفت : برای ارایه پاسخی روشن به این پرسش مهم باید آزمایشات بیشتری بر روی بیماران مختلف و پرشمار انجام دهیم. همه چیز به آینده بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha