سلامت نیوز : مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بازگشت آرامش دارویی به کشور به دنبال وحدت رویه و تعامل مناسب با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در 100 روز اخیر دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدحسین قربانی در این باره افزود: در حال حاضر با روند مدیریتی مثبت در وزارت بهداشت و همراهی و همدلی ایجاد شده میان ارکان نظام سلامت، گام بزرگی برای کاهش برخی از چالش‌های این حوزه برداشته شده است.

وی تجمیع بیمه‌ها و یکسان‌سازی سرانه درمان و بیمه و نگاه میدانی مدیریتی شخص وزیر بهداشت را از دیگر ویژگی‌های مثبت گزارش 100 روزه وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: نگاه قانونمند به برنامه‌های حوزه وزارت بهداشت و ارائه راه‌حل‌های استراتژیک و نه مقطعی و "مسکن گونه" از دیگر نکات مثبت عملکرد حوزه سلامت در دوره اخیر است.

تجمیع بیمه‌ها مدیریت شود

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در عین حال 100 روز را برای اقدامات ریشه‌ای و مهم کافی ندانست و یادآور شد: در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش وزارت بهداشت هزینه بالای درمان است که بر دوش مردم است و بنابراین موضوع تجمیع بیمه‌ها که جزء تکالیف برنامه پنجم توسعه است باید مدیریت شود.

وی افزود: کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم و تجمیع بیمه‌ها مورد توجه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز هست و امید می‌رود با واقعی شدن تعرفه‌ها، هزینه‌های سنگینی که از جیب مردم پرداخت می‌شود، کاهش یابد.

مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: یکی از عمده‌ترین عواملی که باعث شده بار اصلی درمان بردوش مردم باشد، پوشش ضعیف بیمه‌هاست بنابراین این موضوع باید پی‌گیری شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با توجه به کمبود جدی اعتبارات حوزه سلامت چه کمکی می‌تواند در پیشبرد اهداف نظام سلامت داشته باشد؟ گفت: عدم تخصیص بودجه مناسب به حوزه سلامت از جمله تخصیص نیافتن 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها به این حوزه، باعث شده است که وزارت بهداشت در حوزه‌های تامین دارو، پرداخت حقوق و اداره بیمارستان‌ها با مشکل مواجه شود.

وی با بیان این که در لایحه بودجه سال 93 وزارت بهداشت، گام‌های خوبی برای رفع برخی چالش‌های حوزه سلامت برداشته شده است، گفت: در این لایحه ردیف‌های اعتباری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور افزایش یافته و سهم واردات و تولید دارو در این بودجه بهتر دیده شده است.

اخذ مالیات از واردات خودروهای خارجی به نفع سلامت

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان گفت: درصدد هستیم با افزایش میزان مالیات بر دخانیات در سال 93 و اختصاص سهم زیادی از آن به حوزه سلامت، اخذ مالیات از واردات خودروهای خارجی و نیز اختصاص درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و نیز حامل‌های انرژی و اختصاص درصدی از این درآمدها به وزارت بهداشت، نظام سلامت را در حل کمبود اعتبارات یاری دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha