سلامت نیوز : قائم مقام پزشکی قانونی گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت و در صورت تامین بودجه فاز نخست بانک ژنتیک کشور در اواسط سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ عبدالرزاق برزگر ظهر امروز در حاشیه تودیع و معارفه مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان با اشاره به برنامه توسعه پنج ساله کشور برای ایجاد بانک ژنتیک اظهار داشت: ایجاد بانک ژنتیک از تکالیف قوه قضائیه، پزشکی قانونی، دادستانی کل کشور و نیروی انتظامی است.

وی با بیان اینکه ایجاد بانک ژنتیک در مراحل نخست خود قرار دارد، عنوان کرد: مراحل تخصصی ژنتیکی در برخی استان‌ها تشکیل شده است.

قائم مقام پزشکی قانونی از تشکیل مراکز تخصصی ژنتیک در 9 استان کشور خبر داد و گفت:‌ تهران، خراسان رضوی، مازندران، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خوزستان استان‌هایی هستند که این مراکز در آنها تشکیل شده است.

این مسئول با اشاره به فراهم شدن مقدمات و برنامه‌های مورد نیاز برای ایجاد بانک ژنتیک این طرح به تدریج در سطح کشور عملیاتی می‌شود.

برزگر شناسایی افراد در شرایط مختلف از جمله بروز حوادث را از جمله مزایای راه‌اندازی بانک ژنتیک اعلام کرد و گفت:  ایجاد بانک ژنتیک به صورت کشوری اعتبار زیادی را نیاز دارد که به تدریج تخصیص داده می‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد زمان بهره‌برداری از فاز نخست بانک ژنتیک گفت: در خوشبینانه ترین حالت و تامین بودجه مورد نظر این طرح در اواسط سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

قائم مقام پزشکی قانونی با اشاره به مصرف قرص برنج برای نگهداری برنج توسط مردم تصریح کرد: این قرص قبلا در داروخانه‌ها ارائه می‌شد که بعد از هشدارهای داده شده جمع آوری شده است.

این مسئول با بیان اینکه امکان نجات جان افرادی که از قرص برنج استفاده می‌کنند، وجود ندارد، اضافه کرد: از آغاز سال جاری تا کنون 397 نفر جان خود را با استفاده از قرص برنج از دست داده‌اند.

برزگر آمار مرگ‌های ناشی از استفاده افراد از قرص برنج را در سال گذشته 344 نفر اعلام و اذعان داشت: آمار سال جاری 15 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به رشد تلفات استفاده از قرص برنج در کشور متذکر شد: این رشد در استان زنجان هم مشاهده شده است که باید مد نظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha