سلامت نیوز : مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: طرد فرد مبتلا به ایدز از جامعه می‌تواند منجر به بروز رفتارهای پرخطر اجتماعی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ رضا فدایی امروز، چهارشنبه، 13 آذر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این نشست به منظور افزایش آگاهی عمومی، آموزش در جهت کاهش بیماری و مبارزه با تبعیض‌ها نسبت به بیماری ایدز برگزار شده است.

وی با بیان این‌که تلفات جانی و انسانی بیماری ایدز با تلفات جنگ جهانی اول و دوم برابر است، افزود: حدود 30 میلیون انسان در دنیا با این بیماری زندگی می‌کنند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به این‌که خون و فراورده‌های خونی، تماس جنسی و تزریق توسط سرنگ‌های مشترک از راه‌های انتقال بیماری ایدز است، خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف در برخورد با بیماری ایدز موضع گیری‌های مختلفی اتخاذ کردند بنابراین برای پیشگیری از ابتلا و پیشرفت بیماری لازم است به یک پاسخ ملی برسیم.

فدایی با بیان این‌که مقابله با ایدز نیاز به همکاری تمام مردم دارد، افزود: باید به دنبال یک پاسخ همه جانبه باشیم که چگونه با بیماری ایدز و مبتلایان به این بیماری رفتار کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با ایدز و پیشگیری از این بیماری باید بررسی‌ها و تحلیل‌های لازم در ابعاد مختلف اجتماعی صورت گیرد، تصریح کرد: این موضوع ریشه در رفتارها و ارتباطات اجتماعی مختلف دارد که با اوضاع اقتصادی جامعه هم مرتبط شده است.

مدیر گروه مبارزه بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به این‌که 10 استراتژی برای کنترل عام ایدز در قالب برنامه‌های پنج ساله به دولت ارایه شده است، خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی، تامین سلامت خون، مشاوره و آزمایش، کاهش آسیب، پیشگیری از انتقال از طریق تماس‌های جنسی، حمایت و توانمندسازی بیماران، برقراری نظام مراقبت و تغییر زیرساخت‌های لازم از جمله مواردی است که برای مقابله با ایدز در نظر گرفته شده است.

فدایی با بیان این‌که افراد مبتلا به ایدز را نباید به دیده بیمار بنگریم، گفت: همان‌طور که دیابت و سرطان‌ها درمان قطعی ندارند، بیماری ایدز نیز درمان قطعی ندارد اما این به معنای طرد کردن این بیماران از جامعه نیست. زمانی که این بیماران از جامعه طرد می‌شوند، اقدامی برای درمان بیماری خود نمی‌کنند و طرد از جامعه منجر به بروز رفتارهای پرخطر اجتماعی می‌شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به انجام نشدن غربالگری ایدز پیش از ازدواج، خاطرنشان کرد: این برنامه جزو برنامه‌های وزارت بهداشت نیست زیرا شیوع بیماری ایدز کمتر از یک دهم در جامعه است و لزومی ندارد قبل از ازدواج زوجین مورد غربالگری HIV قرار گیرند.

فدایی با بیان این‌که تعرق شدید، کاهش وزن، بزرگی غدد لنفاوی و بروز برخی مشکلات پوستی از علایم ابتلا به ایدز است، تصریح کرد: البته این علایم به عنوان علایم اختصاصی ایدز شناخته نمی‌شوند زیرا علایم دیگری نیز در هنگام بروز این بیماری دیده می‌شود.

وی با اشاره به راه‌های جلوگیری از انتقال جنسی ایدز، گفت: نه تنها برای افراد مجرد، بلکه متاهلان نیز باید راه‌کارهایی در جهت مقابله با رفتارهای پرخطر جنسی ارایه شود و آموزش‌های لازم به جامعه در این خصوص در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha