پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 88114
سلامت نیوز : قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین‌اجتماعی بازتاب وسیعی داشته و تعدادی از نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و حزبی و گروه‌های اجتماعی خواستار بررسی قاطع تخلفات گزارش شده در قوه قضائیه شده‌اند. این گزارش در جلسه علنی دیروز مجلس قرائت شد. گزارش نشان می‌دهد كه طیف وسیعی از تخلفات و پرداخت پاداش‌های بی‌حساب و كتاب در این سازمان رخ داده كه رقم آن بالغ بر صدها میلیارد تومان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اعطای كارت هدیه‌های چند ده میلیونی به تعدادی از مقامات دولت سابق و تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی مدیران رسانه‌ای كشور از جمله مواردی است كه در گزارش كمیته تحقیق و تفحص مجلس بدان اشاره شده است. البته تخلفات وسیع‌تر در واگذاری شركت‌های سود ده تامین‌اجتماعی به برخی افراد بوده است. این شركت‌ها جزو ثروتمندترین و پولدارترین شركت‌های صنعتی و تجاری و خدماتی كشور بوده‌اند كه مالكیت آنها از تامین‌اجتماعی به برخی افراد از جمله بابك زنجانی منتقل شده است. در پایان جلسه علنی دیروز مجلس اعلام شد كه این گزارش برای رسیدگی نهایی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

دیروز یكی از تاریخی‌ترین روزهای پارلمان ایران لااقل در مجلس نهم بود. تنها چند دقیقه بعد از قرائت گزارش كمیته تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی، خبر پاداش‌های فله‌ای و بی‌حساب دولتی كه خود را پاك دست‌ترین دولت تاریخ ایران می‌دانست در صدر اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی قرار گرفت.

از معاون اول گرفته تا معاون وزیر و... دولت احمدی‌نژاد از جیب كارگران تامین‌اجتماعی، پاداش‌هایی گرفته‌اند كه شاید تاریخ ایران نظیر آن را سراغ نداشته باشد.

دیروز ماجرای حضور مرتضوی در سازمان تامین‌اجتماعی و كش‌مكش‌های حضور وی كه حتی منجر به بركناری شیخ‌الاسلام وزیر كار و رفاه دولت دهم شد با نهایی شدن گزارش تخلفات قاضی بركنار شده پرونده كهریزك وارد فاز رسیدگی قضایی شد. 15 تیرماه امسال تحقیق و تفحص از این سازمان كلید خورد و علیرضا محجوب ریاست هیات تحقیق و تفحص از این سازمان را عهده‌دار شد.سرانجام پس از 5 ماه روز گذشته گزارش «كمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی» در صحن علنی مجلس قرائت شد. در این گزارش كه به صورت خلاصه در 83 صفحه در اختیار نمایندگان قرار گرفته است، به جزئیات تخلفاتی كه در این سازمان صورت گرفته اشاره شده است. در گزارشی كه در صحن علنی مجلس قرائت شد نیز به اختصار به برخی از تخلفات مالی صورت گرفته در این سازمان اشاره شده است. تخلفاتی كه از واگذاری ساختمان‌های سازمان تامین‌اجتماعی به اشخاص سفارش شده تا هدیه‌های میلیونی به نمایندگان و مقامات دولتی را شامل می‌شود.

پرداخت 60میلیارد ریال به مدیران دولت نهم و دهم

یكی از موضوعاتی كه در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است،‌موضوع پرداخت‌ پاداش یا هدیه به مسئولین دولت وقت است. پاداش‌ها و پرداخت‌های بی‌دلیلی كه از بیت‌المال صورت گرفته است و مسئولین پرداخت‌كننده این پاداش‌ها باید دلایل قانع‌كننده‌ای نیز برای آن ارائه دهند. در گزارش قرائت شده به این موضوعات اشاره شده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «هیات امنای سازمان در جلسه 45 مورخ 21 مرداد 1392 خود حسب پیشنهاد هیات مدیره، پرداخت پاداش به اعضای هیات مدیره، مدیران عامل، معاونین و دست اندركاران سازمان (به‌رغم رد حساب‌های سازمان از سوی هیات نظارت بر سازمان) از سال 1386 تا 1392 را مصوب می‌نماید! اینكه مدیران سازمان در روزهای پایانی دولت دهم به فكر پرداخت بیش از 60 میلیارد ریال به كلیه مدیران دولت نهم و دهم افتاده‌اند جای بسی تامل جدی دارد. هر چند حسب اسناد به رویت رسیده، مدیرعامل فعلی سازمان از پرداخت آن خودداری نموده است.»

استخدام در ایام پایانی دولت

نكته دیگری كه در تخلفات سازمان تامین‌اجتماعی به آن اشاره شده است، استخدام تعداد 500 نفر حسب مصوبه هیات امنا (مصوبه‌ای از هیات مدیره مشاهده نشد) به دلیل آنچه اعلام نیاز سازمان عنوان شد در ایام پایانی دولت دهم تحت نظارت وزیر وقت تعاون، كار و رفاه اجتماعی است.جالب توجه آنكه این تعداد به صورت گزینشی انتخاب شده‌اند. در این گزارش در بخش تخلف در استخدام‌ها آمده است: «آنچه در لیست اولیه استخدام شدگان جالب توجه است به كارگیری 94 نفر در استان گیلان (زادگاه وزیر وقت) 76 نفر در استان یزد(زادگاه مدیرعامل سازمان) و 26 نفر در استان مازندران است. ضمن اینكه 104 نیرو از سوی 66 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و 3 نفراز سوی آقای شیخ‌الاسلامی و 2 نفر از سوی آقای مشایی جهت استخدام معرفی شده بودند.

هدیه‌هایی كه جای تعجب دارد

هدایایی كه از سوی سازمان تامین‌اجتماعی به چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف پرداخت شده از عمده‌ترین تخلفات صورت گرفته در این سازمان است. در گزارش منتشر شده آمده است: «در كل سال 91 مبلغ 20.912.866.000 ریال كارت هدیه خریداری و تحت عناوین مختلف توزیع شده است و این در حالی است كه در 5 ماهه اول سال 92 مبلغ 17.702.000.000 ریال كارت هدیه، خرید و اعطا شده است. آنچه در شرح عناوین كارت‌های هدیه سال 92 مشهود است، اعطای 4.622.222.000 ریال به كسانی است كه جهت امورات حقوقی از جمله پیش‌نویس قانون تامین‌اجتماعی با سازمان همكاری نموده‌اند كه اختصاص این مبلغ بابت این موضوع جای تعجب فراوان دارد.مبلغ یك میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون ریال كارت هدیه حسب اسناد ثبت شده مالی از بودجه در اختیار مدیرعامل سازمان به 37 نفر از نمایندگان مجلس (با درج كد در اسناد و بدون ذكر مشخصات) در اردیبهشت ماه سال‌جاری سند خورده است. هیات جهت تایید سند مربوطه اعلامی اسامی را از امور مالی سازمان درخواست و در پاسخ اعلام شد هویت نمایندگان محترم فقط در اختیار آقای مرتضوی است. در مذاكره حضوری با ایشان اعلام نمود به شرط عدم افشای هویت نمایندگان لیست مربوطه را تحویل رئیس هیات می‌نماید كه با پاسخ هیات مبنی بر اینكه هیچ سندی در تحقیق و تفحص محرمانه نخواهد ماند مواجه شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha