سلامت نیوز : نخستین جلسه مجمع نمایندگان استان تهران با محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در دور جدید مدیریت شهری در مجلس تشكیل شد. در این جلسه شهردار پایتخت ضمن ارائه گزارشی از تحقق صد درصدی تمامی برنامه‌های 5‌سال گذشته مدیریت شهری تهران، اهم برنامه‌های 4‌سال آینده خود را برای پایتخت ارائه كرد. برنامه‌هایی كه به گفته نمایندگان استان تهران در صورتی كه با همراهی مجلس و همكاری دولت باشد، می‌تواند تحولات چشمگیری را در پایتخت به وجود آورد. حسین طلا، سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران ضمن مثبت ارزیابی كردن گزارش‌های شهردار تهران در این جلسه به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «تحقق صددرصدی تمامی برنامه‌های 5 سال گذشته مدیریت شهری در پایتخت، انحراف صفر درصدی مدیریت شهری از بودجه سال گذشته و راهكارهای دكتر قالیباف برای حل مشكلات آلودگی هوا، حمل‌ونقل عمومی، بافت فرسوده، بازنگری در نظام اداری شهرداری تهران در 4‌سال آینده امیدواركننده و مثبت بود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اما مهم‌ترین مسئله مطرح شده از سوی شهردار تهران در نخستین جلسه مجمع نمایندگان استان تهران در دور جدید مدیریت شهری، ارائه راهكاری برای حل معضل آلودگی هوا در پایتخت بود. حسین مظفر، عضو مجمع نمایندگان استان تهران در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «یكی از موضوعاتی كه دكتر قالیباف در برنامه 4 سال آینده شهرداری تهران مطرح كردند، رفع مشكل آلودگی هوا در این كلانشهر بود. شهردار تهران اعتقاد دارند چنانچه مدیریت یكپارچه شهری در تهران تشكیل شود؛ مدیریت شهری تهران طرح جامعی را برای كاهش آلودگی هوا در پایتخت تهیه كردند كه اگر تمامی مسئولیت‌های مربوط در این حوزه به شهرداری تهران واگذار شود، مدیریت شهری قابلیت اجرای این طرح را دارد و اگر دولت و سازمان‌های متولی خود در صدد اجرای برنامه‌هایی برای كاهش آلودگی هوا در تهران باشند باز شهرداری تهران این امكان را دارد تا طرح جامع خود را در این زمینه برای اجرا به دولت ارائه دهد.»

در حاشیه این جلسه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در گفت‌و‌گو با تهران امروز درباره اولین جلسه خود با مجمع نمایندگان استان تهران بیان كرد: «با توجه به اینكه گزارش مختصری از تحقق برنامه‌های 5‌سال گذشته به نمایندگان استان تهران ارائه شد، اما بیشتر وقت این جلسه به بررسی برنامه‌های 4‌سال آینده شهر تهران سپری شد. خوشبختانه در این جلسه اعضای مجمع این قول مساعد را دادند كه در زمینه تحقق این برنامه‌ها به‌مدیریت شهری تهران كمك خواهند كرد.» شهردار تهران درباره مهم‌ترین موضوعاتی كه به عنوان برنامه‌های آتی شهر تهران مطرح شد، نیز به روزنامه تهران امروز گفت: «مهم‌ترین موضوعاتی كه در این جلسه مطرح شد در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی، آلودگی هوا، مسائل فرهنگی، رفع مشكلات حریم شهر تهران و مشكلاتی كه در تقسیمات كشوری در پایتخت وجود دارد بود. البته در مورد مشكلات تقسیمات كشوری در جلسه علنی شورای شهر نیز با وزیر راه و شهرسازی صحبت شد. اما مجمع نمایندگان استان تهران اعلام كردند كه برای رفع این مشكلات همكاری‌هایی را با مدیریت شهری تهران خواهند داشت.»

آنطور كه اعضای مجمع نمایندگان استان تهران عنوان می‌كنند، نخسیتن جلسه مجمع با محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در دور جدید مدیریتش در شهر تهران رضایت بخش و قابل قبول بوده است. هرچند گزارش‌های شهردار تهران در مورد میزان تحقق برنامه‌های 5 سال گذشته مدیریت شهری در پایتخت و برنامه‌های 4 سال آینده به دلیل كمبود وقت فشرده و كوتاه بود اما مقرر شد تا در هفته‌های آتی دومین جلسه مجمع نمایندگان استان تهران با قالیباف این بار در شهرداری تهران برگزار شود تا شهردار تهران فرصت كافی برای ارائه گزارش كامل‌تری از برنامه‌های گذشته و آینده خود داشته باشد. حسین مظفر، عضو مجمع نمایندگان استان تهران در این باره به روزنامه تهران امروز گفت: «در نخستین جلسه مجمع با شهردار تهران هم گزارش‌هایی توسط شهردار تهران ارائه شد و هم نمایندگان سوالات خود را در مورد برخی از مشكلات پایتخت از دكتر قالیباف پرسیدند. به همین خاطر اولین جلسه با تعامل و همفكری مدیریت شهری و مجلس همراه بود.»

او ادامه داد: «گزارشی كه شهردار تهران از میزان تحقق‌پذیری برنامه‌های 5 سال گذشته مدیریت شهری تهران ارائه كرد، امیدواركننده بود. در این گزارش مشخص شد آن دسته از برنامه‌های 5‌سال گذشته شهر تهران كه مصوبه شورای اسلامی شهر تهران بود به صورت صددرصدی محقق شده است. همچنین در بررسی عملكرد بودجه‌ای شهرداری تهران در سال گذشته نیز برای نمایندگان استان تهران مهم بود كه مدیریت شهری تهران نخستین سازمانی است كه در تفریغ بودجه، میزان انحراف از بودجه این سازمان بزرگ در سال گذشته صفر بوده است. به اعتقاد نمایندگان حاضر در این جلسه، این عملكرد مالی كه در شهرداری تهران روی داده است، اتفاق خوبی است كه در شهر تهران روی داده است.»

نقشه راه شهردار تهران برای حل مشكل آلودگی هوا

حسین طلا، سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران نیز در حاشیه این جلسه با اعلام اینكه نخستین جلسه مجمع با حضور نیمی از نمایندگان حوزه‌های انتخابی ری، شمیرانات، تهران و اسلامشهر با حضور شهردار تهران برگزار شد، به روزنامه تهران امروز بیان كرد: «شهردار تهران در این جلسه درباره برنامه‌های كلان خود برای 4 سال آینده پایتخت گزارشی را ارائه كردند كه مهم‌ترین موضوع آن رفع مشكل آلودگی هوا در تهران بود. با توجه به مشكلات و آسیب‌هایی كه آلودگی هوا برای شهروندان تهرانی به وجود آورده است، دكتر قالیباف اعلام كرد كه اگر دولت اختیار قانونی و مدیریت موضوع آلودگی هوا را با تمامی الزامات و مقتضیات آن به شهرداری تهران واگذار كند؛ شهرداری تهران این آمادگی را دارد تا مشكل آلودگی هوا را در این كلانشهر مرتفع كند.» سخنگوی مجمع ادامه داد: «همچنین شهردار تهران حتی پیشنهاد كرد كه اگر دولت نیز نخواهد تمامی اختیار مربوط به رفع مشكل آلودگی هوا را به شهرداری تهران واگذار كند؛ مدیریت شهری تهران این آمادگی را دارد كه در این زمینه به متولیان امر كمك كند.» به اعتقاد حسین طلا، آنچه برای مجمع نمایندگان استان تهران مهم بود، این بود كه شهردار تهران اولین سازمانی است كه به صورت داوطلبانه و رسمی اعلام كرده كه برنامه و طرحی را برای رفع آلودگی هوا در پایتخت دارد.

توسعه حمل‌ونقل عمومی یكی دیگر از موضوعاتی بود كه شهردار تهران در جلسه خود با مجمع نمایندگان استان تهران به عنوان یكی از اولویت‌های خود برای 4 سال آینده به آن اشاره كرده است. سخنگوی مجمع در این باره نیز به روزنامه تهران امروز توضیح داد: «مسئله دیگری كه در این جلسه مطرح شد، موضوع حمل‌ونقل عمومی شهر تهران بود. براساس آماری كه شهردار تهران ارائه كردند حدود 20 میلیون سفر روزانه در شهر تهران انجام می‌شود كه برای حل معضل ترافیك این امكان وجود دارد تا 15 میلیون سفر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شود و 5 میلیون سفر نیز با خودروهای شخصی باشد. اما مهم‌ترین مسئله برای ساماندهی این 15 میلیون سفر توسعه مترو در پایتخت است.» حسین طلا با بیان اینكه با توجه به اینكه در چند سال گذشته امكان توسعه هرسال 15 كیلومتر خط مترو در تهران وجود داشته اما شهردار تهران این قول را دادند كه در سال‌های آینده به شرط برآورده شدن منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز، سالانه 30 كیلومتر خط مترو در پایتخت ساخته شود.» به گفته طلا برنامه شهردار تهران این است كه تمامی خطوط مترو را در 4 سال آینده به پایان برسد.

حسین طلا موضوع ساماندهی نظام اداری شهرداری تهران را یكی دیگر از مسائلی دانست كه شهردار تهران در برنامه‌های 4 سال آینده خود به آن اشاره كرد. او در این باره نیز بیان كرد: «ساماندهی نظام اداری شهرداری تهران یكی از برنامه‌های اولویت دار شهردار تهران برای 4 سال آینده بود. از قدیم نیز معروف بود كه اگر مردم از سه مجموعه نظمیه، بلدیه و عدلیه راضی باشند جامعه رضایت مندی خواهیم داشت. بلدیه به عنوان شهرداری تاكنون فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام داده است. درآخرین گزارش‌های 5 دستگاه نظارتی از میزان رضایت‌مندی شهروندان نسبت به عملكرد مدیریت شهری تهران نشان می‌دهد شهرداری به عنوان مجموعه‌ای موفق كه میزان تخلفات و عدم رضایت‌مندی شهروندان از آن كاهش چشمگیری داشته، معرفی شده است. این نشان می‌دهد كه شهرداری تهران در سال‌های گذشته برای ساماندهی نظام اداری تلاش‌های خوبی را انجام داده است.

تشكیل كارگروهی در زمینه بودجه پایدار شهرداری تهران یكی دیگر از موضوعاتی بود كه شهردار تهران در این جلسه به آن اشاره كرد. حسین طلا در این باره نیز به روزنامه تهران امروز توضیح داد: «در حال حاضر بودجه ریزی در شهرداری تهران نسبت‌به اعتبارات تملك یا بودجه غیر نقدی و بودجه جاری 72 درصد غیر نقدی به 28 درصد جاری است. این اعتقاد در میان نمایندگان استان تهران وجود دارد كه این بودجه‌بندی شهرداری تهران براساس استانداردهای بودجه‌ریزی مطلوب و ایده آل است و با توجه به اینكه شهردار تهران به‌دنبال راهكاری برای قطع وابستگی كامل بودجه شهرداری تهران از درآمدهای نفتی و دولتی است، نشان می‌دهد كه دكتر قالیباف برای 4 سال آتی مدیریت شهر تهران برنامه‌های مدونی را در حوزه تامین منابع مالی و پایدار طراحی كرده است.»

احیای بافت‌های فرسوده و تجمیع ریزدانه‌ها مسئله آخری بود كه شهردار تهران در این جلسه به آن اشاره كرد. حسین طلا با تاكید بر اینكه تحمیع ریزدانه‌ها، نوسازی و اصلاح سرانه‌های ساخت وساز و احیای بافت‌های فرسوده از مهم‌ترین موضوعاتی بود كه در حوزه بافت‌های فرسوده شهر تهران در این جلسه مطرح شد به سوالات نمایندگان از شهردار تهران اشاره كرد و یادآور شد: «در این جلسه سوالاتی نیز از سوی نمایندگان استان تهران از شهردار تهران شد. یكی از این سوالات مربوط به پروژه طبقاتی صدر و تونل نیایش بود كه بیشتر نمایندگان در مورد میزان هزینه كردها از شهردار تهران سوال داشتند كه دكتر قالیباف در پاسخ به این سوال به سه نكته مهم اشاره كرد. نخست آنكه تمامی هزینه‌ها طبق فهرست بها بوده است و نكته دوم به دلیل كاهش زمان اجرای پروژه هزینه‌ها كاهش پیدا كرده است و نكته سوم نزدیك به دو سال این پروژه كار مطالعاتی داشته است و نیاز به اجرای این پروژه براساس مطالعات انجام شده برای كاهش مسیر شهروندان احساس می‌شده است.»

سوال دیگری كه در این جلسه از شهردار تهران شد، در مورد افزایش ساخت و ساز در تهران به دلیل سودهای اقتصادی آن برای برخی از انبوه‌سازان بود كه این مسئله باعث اتلاف منابع می‌شود. به عنوان مثال گاهی اوقات دیده می‌شود كه ساختمان‌هایی كه 15 تا 20 سال پیش در سه تا 4 طبقه در تهران ساخته شده اكنون به دلیل منافع و سودی كه برای سازندگان دارد، تخریب شده و ساختمان‌هایی 6 طبقه به جای آن ساخته می‌شود.‌این اتفاق به اعتقاد نمایندگان ضمن اینكه اتلاف هزینه است باعث آلودگی‌های صوتی و آلودگی هوا می‌شود. دكتر قالیباف نیز در این رابطه بیان كردند كه در این زمینه شهرداری تهران كاری نمی‌توانند انجام دهند چرا كه جزو حقوق شهروندی است. اما می‌توان الزاماتی را در این زمینه تعیین كنیم .»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha