سلامت نیوز : خیلی‌ها معتقدند اگر 135‌میلیون‌تومان کارت‌هدیه را بین 37نماینده تقسیم کنیم، رقم نهایی عددی نمی‌شود و اصلا چرا باید این مساله را پیگیری کرد، اما اهمیت موضوع، نه در «رقم» کارت‌های اهدایی به برخی نمایندگان بلکه در «غیرشفاف»بودن ماجراست: اینکه سعید مرتضوی حاضر نیست اسامی این نمایندگان را بگوید. برخی می‌گویند، نمایندگان اغلب کارت‌های هدیه را به افراد نیازمند می‌دهند اما این سوال اساسی هم مطرح است که اگر نماینده‌ای با انگیزه مشارکت در امور خیریه، کارت‌هدیه از سعید مرتضوی دریافت کرده، چرا نه «نام» او در اسناد پرداختی‌های سازمان تامین‌اجتماعی ثبت شده و نه حالا مرتضوی حاضر است اسامی آنان را به مسوولان پیگیری‌کننده موضوع بگوید؟ این همه ابهام در حالی است که دریافت هدیه از هر سازمان و نهاد، مراتب قانونی خاص خود را دارد که صرف نادیده‌گرفتن آن، پاسخگویی به نهادهای قانونی را گریزناپذیر می‌سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ حالا بر اساس اعلام دیروز هیات‌رییسه مجلس، پرونده تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی راهی قوه‌قضاییه شده است. سعید مرتضوی، اکنون، علاوه بر پرونده «کهریزک» باید پاسخگوی میلیون‌ها کارگری باشد که چشم امیدشان به سازمان تامین‌اجتماعی بوده؛ سازمانی که در دوره ریاست او تنها به یکی از مدیرانش 400‌میلیون‌تومان پاداش هدیه داده شده است.  بر اساس مستنداتی که در گزارش تحقیق‌وتفحص آمده «سعید مرتضوی» مبلغ یک‌میلیاردو350‌میلیون‌ریال «کارت‌هدیه» حسب اسناد ثبت‌شده مالی از بودجه در اختیار مدیرعامل سازمان قرار داده تا او این مبلغ را به 37نماینده مجلس اهدا کند. نکته جالبی که کمیته تحقیق‌وتفحص نیز به آن اشاره کرده اینکه در اسناد به‌دست‌آمده اثری از مشخصات نمایندگان مذکور نیست. پرداخت این مبلغ به نمایندگان در اردیبهشت سال‌جاری، سند خورده.

محجوب: تنها مرتضوی هویت نمایندگان را می‌شناسد
آنطور که علیرضا محجوب در گزارش نهایی کمیته تحقیق‌وتفحص آورده، هیات تحقیق‌وتفحص جهت تایید سند مربوطه و اعلام اسامی نمایندگان، اطلاعاتی از امور مالی سازمان درخواست می‌کند که پاسخ آن این بوده است: «هویت نمایندگان تنها در اختیار آقای مرتضوی قرار گرفته.» علیرضا محجوب به‌همراه برخی دیگر از اعضای تیم تحقیق‌وتفحص در همین زمینه با سعید مرتضوی دیدار می‌کنند و در مذاکره حضوری با مرتضوی نیز او اعلام می‌کند: «به شرط عدم‌افشای هویت نمایندگان، فهرست مربوط را تحویل رییس هیات می‌دهد.»

هیچ سندی در تحقیق‌وتفحص محرمانه نمی‌ماند
پاسخ هیات تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی به سعید مرتضوی واضح است و شفاف: «هیچ سندی در تحقیق‌وتفحص محرمانه نخواهد بود.» اما عزیز اکبریان از اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «هنوز گزارش تحقیق‌وتفحص را به دقت نخوانده‌ام. اگر موضوع به هیات ارجاع شود مساله را پیگیری می‌کنم، اما واقعیت این است که نماینده شأنش را برای دو، سه‌میلیون زیر سوال نمی‌برد. شاید نمایندگان پول دریافتی را برای اهدا به نیازمندان دریافت کرده‌اند. نباید در این‌باره بدبین بود و به نماینده‌ها شک کرد، اما به هر شکل فلسفه وجودی شکل‌گیری هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این است که هر جا مساله به ما ارجاع شود، آن را بررسی خواهیم کرد. این موضوع نیز در جلسه‌های آینده هیات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

تسهیلات 500میلیون‌ریالی برای مرتضوی و دوستان
گزارش کمیته تحقیق‌وتفحص در این بخش شامل 30بند می‌شود و مدام به اسامی افراد و موسسه‌هایی اشاره شده که پول‌های کلانی دریافت کرده‌اند. در بند 24 این گزارش هم آمده: «در سال91 مدیرعامل و تمامی اعضای هیات‌مدیره شامل آقای سعید مرتضوی، صمدالله فیروزی، بهنام پرهیزکار، علیرضا عسگریان، نورالدین شهنازی‌زاده، علیرضا کوچک‌سرایی و عزیز دولتخواه هرکدام 500میلیون‌ریال تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کرده که در این موضوع در سال‌های قبل به‌جز سه‌فقره وام ضروری و ودیعه مسکن، فقره دیگری مشاهده نشد.» فرهاد بشیری از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز نگاه خوشبینانه‌ای به اهدای کارت‌هدیه دارد و می‌گوید: «به هر حال نماینده مجلس می‌تواند برای دو، سه‌میلیون امین مردم باشد اما در همین حال اگر نماینده مملکت با دریافت دو، سه‌میلیون فریب بخورد این مساله فاجعه است.» کما‌ل‌الدین پیرموذن مساله را جور دیگر می‌بیند و از تیم تحقیق‌وتفحص انتقاد دارد، دلیل نقدش این است که چرا اسامی 37نماینده در گزارش نیامده. او همچنین امیدوار است که: «عدالت در این خصوص با توجه به صرف هزینه و انرژی بسیار در انجام تحقیق‌وتفحص رعایت شود. متاسفانه در گزارش تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی اسامی 37نماینده مجلس که از عنایت غیرقانونی ریاست سازمان تامین‌اجتماعی برخوردار شده بودند، چیزی ندیدیم.»

«مرتضوی» و «بابک زنجانی» سمت خاصی ندارند
محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس نیز وعده می‌دهد که: «اتهامات «سعید مرتضوی» و «بابک زنجانی» در پرونده تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی مانند سایر متهمان رسیدگی شود.» او می‌گوید: ««سعید مرتضوی» و «بابک زنجانی» سمت خاصی ندارند، همانند سایر متهمان به اتهامات آنها نیز رسیدگی می‌شود.» گزارش 84صفحه‌ای تیم تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی حالا راهی دستگاه قضا شده و در نوبت رسیدگی قرار گرفته است. بندهای مختلف آن نشانه‌های اجحاف به حقوق میلیون‌ها شهروندی است که ماهانه مبالغی را به‌عنوان «حق بیمه» پرداخت می‌کنند و امیدوارند این مبالغ برای تقویت خدمت‌رسانی تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان هزینه شود، اما اکنون مطلع می‌شوند تخلف مالی شش‌میلیاردو243میلیون‌تومانی برای پرداخت به حدود 50نفر از اعضای هیات‌امنا، مدیرعامل و مدیران سازمان رخ داده و سهم فقط یک‌نفر 400میلیون‌تومان بوده است. حال ماحصل تلاش کمیته تحقیق‌وتفحص راهی دستگاه قضایی شده و باید دید که نتیجه رسیدگی‌ها به کجا می‌رسد. حالا سعید مرتضوی علاوه بر پرونده «کهریزک»، باید پاسخگوی سوءمدیریتش در سازمان تامین‌اجتماعی  نیز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha