سلامت نیوز : ارقام خیره‌كننده؛ بذل و بخشش‌های تعجب‌برانگیز؛ خرید و فروش‌های بی‌ضابطه شركت‌های عریض و طویل؛ چك‌های چند ده میلیاردی و پاداش‌های بی‌حساب و كتاب؛ پرداخت‌های سوال‌برانگیز میلیونی؛ عزل و نصب‌های پرشمار؛ تمامی این فعل و انفعالات كه هر كدامش می‌تواند یك ساختار را از هم پاشیده و مضمحل كند جملگی در یك پرونده و پیرامون نام یك نفر می‌چرخد؛ سعید مرتضوی، رئیس جنجالی و پیشین سازمان تامین اجتماعی كه رئیس‌جمهور سابق به جانان جان به دفاع از وی می‌پرداخت و حتی حاضر شد كه یكی از نزدیك‌ترین وزرای خود را به مسلخ استیضاح ببرد اما وی را از كار بركنار نكند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ مرتضوی كه طی دو سال حضور در سازمان تامین اجتماعی به هر نحوی از انحاء و به‌رغم مخالفت صریح مجلس و حكم دیوان عدالت اداری با تغییر نام یا مانورهای تبلیغاتی و روانی كه نمونه‌اش در آن یكشنبه به یاد ماندنی به منصه اجرا گذاشته شد و از اذهان زدودنی نیست، بر این مسند باقی ماند، اكنون با قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس هویدا شده كه چه كرده و چه اقدامات بی‌سابقه‌ای را در یكی از بزرگ‌ترین غول‌های اقتصادی كشور رقم زده است؛ اَبَرشركت مادری كه صدها شركت معظم و قدرتمند اقتصادی را تحت پوشش خود دارد و گویا ارقام تخلفات در آن نیز به همین میزان حد و مرز نداشته و همه عرصه‌ها را درنوردیده است. از سوپرمیلیاردر معروف و جنجالی تا نمایندگان مجلس، اصحاب مطبوعات و روسای بانك و حتی سرپرست ستاد نمازجمعه نیز نامشان در پرونده تحقیق و تفحص مجلس آمده و جملگی دریافت‌های نامتعارفی را از سعید مرتضوی و سازمان تحت امر وی داشته‌اند كه در بخش انتهایی گزارش لزوم رسیدگی و پاسخ‌دهی تمامی این افراد برای حل پرونده مورد اشاره قرار گرفته است.

تحقیق و تفحصی كه به بار نشست

«تحقیق و تفحص» مهم‌ترین ابزار نظارت مجلس بر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و گزاره تضمین‌كننده‌ای برای عدم كژروی و سدی سترگ در برابر فساد و كجروی در دستگاه‌های مختلف است. مجلس هشتم برای نخستین بار با آمدن سعید مرتضوی به سازمان تامین اجتماعی و مقاومت دولت در برابر عزل وی، نسبت به فعل و انفعالات در این نهاد حساس شده و از آنجا كه راهی برای بازخواست مستقیم و عزل این رئیس مورد حمایت خاص احمدی‌نژاد نداشت، تحقیق و تفحص را در دستور كار قرار داد؛ در وهله اول با رویکرد مسئولین وقت سازمان تامین اجتماعی و پایان عمر مجلس هشتم گمان می‌رفت كه این تحقیق و تفحص فرجامی نیابد، حتی در برهه‌ای گم شدن اسناد این تحقیق و تفحص بازتاب رسانه‌ای بسیاری یافت اما مجلس نهم این پرونده را مجددا در دستور كار قرار داد و با دستور و حمایت ویژه علی ربیعی، وزیر جدید كار و امور اجتماعی مبنی بر همكاری همه‌جانبه با هیات پارلمانی بالاخره پس از چند ماه، روز گذشته گزارش كامل تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس قرائت شد.

معامله بی‌سابقه با میلیاردر جنجالی

در گزارش تحقیق و تفحص ارقام بسیار و تخلفات پرشماری مورد اشاره قرار گرفته اما بی‌گمان بزرگ‌ترین فعل و انفعال آن مربوط به یك نقل و انتقال بی‌ضابطه و البته با رقم بسیار هنگفت است؛ «تفاهمنامه‌ای بین سازمان و شركت هلدینگ سورینت قشم به مدیرعاملی بابك زنجانی»؛ در این تفاهمنامه مقرر شده بوده كه با مبلغ 4میلیارد یورو، 138شركت بزرگ از مجموع 207شركت زیرمجموعه «شستا» كه از حُسن اتفاق بیشتر این شركت‌ها موضوع تحقیق و تفحص بوده‌اند به این فرد و شركت تحت مدیریت وی واگذار شود. برخی از این 138شركت كه هر كدامش خود شركت‌های بزرگ و با امكانات مالی گسترده هستند، بدین شرح‌اند: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، فولاد خوزستان، فولاد مباركه اصفهان، بانك صادرات، هتل‌های هما، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی تبریز، شركت ملی نفتكش، چوب و كاغذ ایران، شركت‌های مختلف بیمه‌ای، (ملت، میهن، دانا، پارسیان)، كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بانك‌های مختلف از جمله پاسارگاد، تات، پارسیان و دی، صنایع مس شهید باهنر و... در گزارش با صراحت آمده كه این قرارداد با مشكلات عدیده حقوقی و قانونی روبرو بوده و ‌سازوكاری قانونی و الزامات صریح حقوقی چون مصوبه هیات امنا، مزایده عمومی یا فروش از طریق موسسه املاك رعایت نشده است.

نقل و انتقال‌های بی‌ضابطه

در گزارش تحقیق و تفحص مجلس همچنین آمده است مبلغ 442.524.454.500ین ژاپن (معادل 4میلیارد یورو) از سوی شركت سورینت به حساب ارزی سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود كه بر اساس تحریم بانك مبدا پس از 10روز مدیرعامل بانك مسكن اعلام می‌دارد امكان برداشت و نقل و انتقال بین‌المللی پول وجود نداشته و تنها شركت سورینت امكان برداشت پول را داشته و با عدم‌تایید واریز وجه به حساب تامین اجتماعی كه از شروط عقد قرار داده بوده، تفاهمنامه علی‌القاعده از درجه اعتبار ساقط می‌شود. نكته جالب توجه آن كه بر اساس الزامات قانونی حتی‌الامكان باید شركت‌های زیان‌ده در راستای رددیون دولتی واگذار می‌شد. این در حالی است كه از این 138شركت بسیاری از آنها از سودده‌ترین شركت‌های سازمان تامین اجتماعی بوده‌اند. نكته دیگر آن كه سعید مرتضوی و مدیرعامل وقت و مدیركل امور مالی بر اساس بند3 تفاهمنامه تعداد 5فقره چك به شماره‌های 591352/823 تا 591256/823 جمعا به مبلغ 177809میلیارد ریال از حساب مذكور صادر و به خریدار تحویل می‌دهند در حالی كه هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره ثبت عملیات حساب مذكور در دفاتر و حساب‌های سازمان تامین اجتماعی موجود نبوده و گویا هیچ اطلاعاتی در این رابطه به هیات تحقیق و تفحص ارائه نمی‌شود. از همه جالب‌تر آن كه بر اساس حكم دیوان عدالت اداری درباره غیرقانونی بودن انتصاب مرتضوی، وی اجازه انعقاد تفاهمنامه و واگذاری شركت‌ها را نداشته است. نكته دیگر نیز آن كه پس از عدم به نتیجه رسیدن قرارداد مسئولین مربوطه تقاضای استرداد 5فقره چك را از بابك زنجانی می‌كند كه تاكنون این چك‌ها را عودت نداده است.

پاداش‌های بی‌سابقه و عجیب

از نكات جالب توجه گزارش تحقیق و تفحص، پرداخت پاداش‌های بی‌سابقه به مدیران با وجود رد حساب‌های سازمان از سوی هیات نظارت بر سازمان در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم است. در بخشی از گزارش آمده است: اینكه مدیران سازمان در روزهای پایانی دولت دهم به فكر پرداخت بیش از 60میلیارد ریال به تمامی مدیران دولت‌های نهم و دهم افتاده‌اند جای بسی تامل جدی دارد. استخدام افراد بر اساس رابطه نیز در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است. استخدام 500نفر بر اساس مصوبه هیات امنا كه بدون برگزاری آزمون استخدامی انجام شده و براساس آنچه در گزارش مورد اشاره قرار گرفته بیشتر آنان از استان‌های گیلان و یزد به عنوان محل تولد وزیر و رئیس سازمان وقت بوده‌اند و 104نفر نیز با توصیه 66نماینده مجلس استخدام شده و 3نفر نیز با توصیه مستقیم شیخ‌الاسلامی و دو نفر نیز با توصیه مشایی بوده‌اند. درباره هزینه‌های سازمان در طول 2سال مدیریت مرتضوی نیز به نكات جالبی اشاره شده و چنین آمده كه بسیاری از مبالغ هزینه‌كرد چند میلیاردی در طول این سال‌ها به عناوین مختلف به پرسنل و مدیران سازمان پرداخت شده و مبلغ بسیار اندكی به بیمه‌شدگان و نیازمندان تعلق گرفته است.

از معاون رئیس‌جمهور تا نمایندگان مجلس

در بخشی از گزارش به صراحت از پرداخت‌های هنگفت و قابل تامل به اشخاص حقیقی و حقوقی سخن رفته است؛ اعطای 500میلیون ریال كارت هدیه به محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور وقت، یك‌میلیارد و 500میلیون ریال به آقای عباسی سرپرست وقت وزارتخانه، یك‌میلیارد ریال به شیخ‌الاسلامی وزیر سابق و معاون اجتماعی وقت رئیس‌جمهور، 100میلیون ریال كارت‌های هدیه به آقایان شیرمردی سرپرست ستاد نماز جمعه، امید شهركی مدیرعامل وقت ایرنا و ... از جمله این پرداخت‌هاست كه در گزارش آمده و باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. از نكات جالب توجه دیگر كه در گزارش آمده، بدین شرح است: در كل سال91 مبلغ 20.912.866.000ریال كارت هدیه خریداری و تحت عناوین مختلف توزیع شده است و این در حالی است كه در 5ماهه اول سال92 مبلغ 17.702.000.000ریال كارت هدیه، خرید و اعطا شده است. در بخش دیگری از گزارش نیز آمده: مبلغ یك‌میلیارد و 335میلیون ریال كارت هدیه حسب اسناد ثبت شده مالی از بودجه در اختیار مدیرعامل سازمان به 37نفر از نمایندگان مجلس (با درج كد در اسناد و بدون ذكر مشخصات) در اردیبهشت سال‌جاری سند خورده است. علاوه بر این نكات هزینه‌كردهای هنگفت و بدون ضابطه در برگزاری همایش‌ها و پرداخت‌های میلیونی در مواردی كه لزومی برای آن وجود نداشته، پرداخت‌های سنگین برای روزنامه خورشید با لیست استخدامی بلندبالا و عدم پاسخ‌دهی در این خصوص و همچنین مبلغ 80میلیون تومان به 9روزنامه برای پوشش خبری همایش تامین اجتماعی و پرداخت مبلغ 357.750.000ریال بابت خرید 2000جلد کتاب تحت عنوان «دوستت دارم مادر» نوشته آقای محمدرضا فلاح تفتی که فاقد هرگونه ارتباط با حوزه تامین اجتماعی است که در مراسم افطاری و برخی برنامه‌های دیگر سازمان در میان حاضران توزیع شده است، از موارد مورد اشاره قرار گرفته در گزارش است.

نقش برادر همسر مرتضوی در شرکت نفت ایرانول

بر اساس این گزارش، برادر همسر سعید مرتضوی از سازمان تامین اجتماعی با عنوان مدیر پروژه احداث پایانه صادرات و واردات بندرامام(ره) به شرکت نفت ایرانول مامور شده است. ماموریت حمیدرضا فلاح تفتی به استناد مصوبه شماره 27/9/91 هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی مندرج در نامه شماره 16963/91 تاریخ 28/9/91 مدیر کل امور اداری سازمان مذکور بوده است. بررسی های کمیته تحقیق و تفحص نشان داد که این مصوبه مربوط به خرید یک دستگاه ام‌آرآی برای بیمارستان است و هیچ ارتباط موضوعی با ماموریت نامبرده به شرکت نفت ایرانول ندارد. با توجه به اظهارات مدیر منابع انسانی شرکت نفت ایرانول، نامبرده (حمیدرضا فلاح تفتی) از کارکنان رسمی سازمان تامین اجتماعی بوده و شرکت ناگزیر از به کارگیری وی بوده است. همچنین گزارش کمیته تحقیق و تفحص نشان می‌دهد هیچ نوع مدرک و سندی دال بر رسمی بودن نامبرده ارائه نشده و با وجود اینکه در قرارداد منعقد شده با وی مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم کامپیوتر قید شده، به‌رغم درخواست شرکت، تصویر مدرک هم ارائه نشده است. در بخش پایانی گزارش هم در 4بند راه ساماندهی به وضعیت سازمان و رسیدگی به این پرونده مورد اشاره قرار گرفته است. حال باید دید با نظارت دستگاه‌های ذیربط و قوه‌قضاییه به این پرونده بالاخره این پرونده بزرگ به چه نتیجه‌ای خواهد رسید.

متخلفان تامین اجتماعی معرفی می‌شوند

در نخستین واکنش نایب‌رئیس اول مجلس گفت كه متخلفان تامین اجتماعی با تصمیم هیات رئیسه مجلس به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد. محمدحسن ابوترابی‌فرد كه در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی صبح دیروز را بر عهده داشت پس از قرائت گزارش كمیسیون اجتماعی مجلس درباره تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، شركت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) و شركت‌های تابعه اعلام كرد كه هیات رئیسه مجلس طبق ماده216 آیین‌نامه داخلی متخلفین را به دستگاه قضایی معرفی خواهد كرد. براساس این ماده در صورتی كه در گزارش كمیسیون تخلف احراز و درخواست تعقیب شود، متخلف توسط هیات رئیسه مجلس حسب مورد به قوه‌قضاییه یا مرجع رسیدگی به تخلفات معرفی می‌شود و آنها هم خارج از نوبت به موضوع رسیدگی می‌كنند. ابوترابی‌فرد پس از قرائت گزارش مفصل تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی اعلام كرد: هیات رئیسه مجلس طبق ماده216 آیین‌نامه داخلی مجلس عمل خواهد كرد. در گزارش ارائه شده از سوی كمیسیون اجتماعی درباره تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به تخلفات بسیار این دستگاه اشاره شده و از دستگاه قضایی خواسته شده كه علل این تخلفات را ریشه‌یابی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha