سلامت نیوز : نتایج مطالعات متخصصان کشورمان در زمینه استفاده از سلول های بنیادی در درمان سکته حاد قلبی موفقیت آمیز بوده است. این مطالعه با حمایت پژوهشگاه رویان و همکاری چند بیمارستان روی ۲۰۰ بیمار مبتلا به سکته حاد قلبی انجام شده است. این مطالعات از سال ۸۴ در کشور شروع شده است و هم اکنون پس از کسب نتایج موفقیت آمیز، مقاله این مطالعه در آستانه انتشار در ژورنال های معتبر پزشکی جهان است. به پشتوانه این نتایج موفقیت آمیز، ارائه خدمات عمومی به بیماران نیازمند به تدریج در پژوهشگاه رویان آغاز خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ مسئول بخش سلول درمانی قلب و عروق پژوهشگاه رویان ضمن اعلام این مطلب، به خراسان گفت: تاکنون از سلول های بنیادی برای درمان طیف وسیعی از بیماران مبتلا به نارسایی های قلبی استفاده شده است. دکتر هدی معدنی تصریح کرد: همچنین پس از این، به جز بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، بیماران دچار سکته حاد قلبی هم از این شیوه بهره می برند و به بیمارانی که کاندیدای انجام عمل قلب باز هستند، سلول های بنیادی نیز تزریق می شود. وی از بیمارستان های رضوی، امام رضا(ع)، منتصریه و جوادالائمه(ع) در مشهد به عنوان بیمارستان های همکار یاد کرد و گفت: این درمان فقط در تهران و مشهد انجام می شود و بیماران از شهرهای دیگر به این دو شهر مراجعه می کنند.

دکتر معدنی با تصریح بر این که استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماران، جایگزین درمان های استاندارد فعلی نیست گفت: این شیوه یک نوع درمان مکمل است و تا هنگامی که این شیوه در کتاب های پزشکی نوشته نشود، نمی توان از آن به عنوان یک درمان قطعی قلب نام برد.در حال حاضر، اگر بیمار قلبی به دارو نیاز داشته باشد، داروی مورد نیاز برای وی تجویز و اگر به عمل جراحی نیاز پیدا کند، این عمل برای وی انجام می شود؛ یا اگر نیاز باشد بالون یا فنر برای بیمار زده می شود. در کنار همه این اقدامات درمانی، می توان از تزریق سلول های بنیادی نیز استفاده کرد تا نتایج اثربخشی درمان افزایش پیدا کند و از وخیم شدن وضعیت قلب بیمار پیشگیری کند. مسئول بخش سلول درمانی قلب پژوهشگاه رویان گفت: ایران در این حوزه جایگاه خوبی دارد و جزو ۱۵ کشور اول در زمینه استفاده از سلول های بنیادی است. کشت این سلول ها در پژوهشگاه رویان انجام می شود و تحقیقات ویژه دیگری نیز با استفاده از این سلول ها در این پژوهشگاه انجام می شود.

وی در بیان جزئیات استفاده از سلول های بنیادی در درمان سکته حاد قلبی گفت: اگر سکته قلبی به افت کارکرد قلب منجر شود، بیمار به سمت نارسایی قلب پیش می رود. این در حالی است که با استفاده از سلول های بنیادی می توان از پیشرفت نارسایی قلبی جلوگیری و از طرفی به بهبودی بیمار نیز کمک کرد. افزایش کارکرد قلب، کاهش بافت مرده و غیرزنده قلب، کاهش هورمون قلبی بیماران، افزایش فعالیت جسمی بیمار، بهبود کیفیت زندگی و به تاخیر انداختن پیشرفت نارسایی قلبی از معیارهای علمی بهبودی بیمار و مزایای استفاده از سلول های بنیادی است. در این مطالعات از مغز استخوان بیمار نمونه برداری شد. این نمونه برداری به بیهوشی نیاز ندارد و با بی حسی در اتاق عمل انجام می شود. زمان آن طولانی نیست و ظرف ۱۵ تا ۳۰ دقیقه انجام می شود. سپس این سلول ها در پژوهشگاه رویان جداسازی و سلول های تک هسته ای مشتق از مغز استخوان خود فرد جدا می شود. این سلول ها پس از جداسازی و تکثیر در ظروف مخصوص و استریل به بیمارستان مربوطه منتقل می شود. اگر نمونه مغز استخوان بیمار از بیمارستان های تهران در اختیار پژوهشگاه رویان قرار بگیرد آماده سازی آن ها تقریبا ۴ ساعت طول می کشد اما اگر نمونه ها از مشهد در اختیار پژوهشگاه قرار بگیرد کمتر از ۲۴ ساعت طول می کشد تا سلول های بنیادی آماده شده برای آن ها ارسال شود.

دکتر معدنی خاطرنشان کرد: سکته حاد قلبی هنگامی اتفاق می افتد که عروق کرونر دچار گرفتگی شده باشد و قلب به دلیل خون رسانی نشدن به عضله قلب، بافت خود را از دست می دهد. در حال حاضر هیچ درمانی در دنیا وجود ندارد که سلول های مرده قلب را زنده کند و هم اکنون متخصصان امیدوارند با استفاده از سلول های بنیادی، این ترمیم در قلب صورت بگیرد. مقالات متاآنالیز (مقالاتی که نتایج چندین مقاله معتبر آزمایش های انسانی را جمع بندی و نتیجه گیری می کند) ثابت می کند که استفاده از سلول های بنیادی کارکرد قلب را بهبود می بخشد. بنابراین ما می توانیم به نتایج یک مقاله متاآنالیز که جزو مقالات بسیار معتبر به شمار می آید، استناد کنیم. وی گفت: سکته حاد قلبی به سکته ای گفته می شود که کمتر از یک ماه از وقوع آن گذشته باشد. دکتر معدنی در پایان با اشاره به مشکلات این دسته از بیماران گفت: از آنجا که سلول درمانی تحت پوشش بیمه نیست بسیاری از بیماران به دلیل هزینه این کار، از این شانس درمانی محروم می شوند. این بیماران خواستار تلاش وزارت بهداشت هستند تا مسئولان بیمه را قانع کنند که سلول درمانی را تحت پوشش بیمه قرار دهند و به آن به عنوان یک درمان فانتزی نگاه نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابولقاسم حداد ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    3 0
    من درسال 89سکته قلبی شدیدی داشتم ومیخواهم کاندید سلول درمانی شوم لطفا راهنمایی های لازم را برایم انجام دهیددر ضمن هزینه این عمل چقدراست؟برای من که 30درصد قلبم فعال است ودواستنت دارویی در قلبم گذاشته ام وسنم 51سال میباشداین عمل تا چه حدبه برگشت عضلات قلبم کمک میکند؟آدرس کلینیک رویان را هم لطفا برایم بنویسید.