پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 88130
سلامت نیوز : بیشتر ما از مادربزرگ و پدربزرگ ها شنیده ایم که خربزه را با عسل نخورید یا مصرف جگر با دوغ و نوشابه مناسب نیست یا مبادا شیر و لبنیات را با ترشی مصرف کنید و...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در واقع آن چه پدربزرگ و مادربزرگ ها را نگران می کند، ناسازگاری های غذایی است که به تجربه ثابت شده است و شاید نتوان در کتاب های علمی و طبی موضوعی در این رابطه یافت اما نکته این جاست که برای گوارش و هضم و جذب کامل موادغذایی رعایت نکاتی ضروری است که بارها و بارها به آن اشاره کرده ایم از جمله خوب جویدن غذا، ننوشیدن آب و مایعات همراه با غذا. دکتر سیدسعید اسماعیلی پزشک و محقق طب اسلامی با یادآوری این مطالب، در پاسخ به سوال ما درباره ناسازگاری های غذایی از دیدگاه طب اسلامی می افزاید: به طور کلی برای گوارش ،هضم و جذب کامل موادغذایی، باید دستگاه گوارش به اندازه لازم گرم باشد به همین دلیل مصرف چند غذای سرد و یا چند غذای بسیار گرم با هم باعث بروز مشکلات گوارشی می شود. وی در ادامه می افزاید: توصیه می شود همزمان با مصرف غذاهای سنگین، از خوراکی سرد استفاده نشود به عنوان مثال در پی مصرف جگر یا کله پاچه که غذای دیرهضمی است میزان فعالیت دستگاه گوارش افزایش می یابد. اگر همزمان با این غذاها آب، دوغ یا نوشابه سرد مصرف شود، دستگاه گوارش سرد شده و هضم غذا با مشکل روبه رو می شود.

این محقق طب اسلامی با اشاره به اینکه عوارض ناسازگاری های غذایی مانند عوارض دارویی است و در همه افراد اتفاق نمی افتد و ممکن است در ۱۰ تا۳۰درصد موارد بروز کند، می افزاید: بنابراین درباره عوارض ناسازگاری های غذایی باید به ۲ نکته توجه داشت؛ اول اینکه در عده ای از افراد اتفاق می افتد و دوم اینکه ممکن است با یک بار مصرف عارضه ای ایجاد نشود و در صورت تکرار عارضه بروز کند.از جمله موارد ناسازگاری های غذایی می توان به مصرف همزمان ماهی و گوشت مرغ اشاره کرد که باعث مشکلات دندانی در فرد می شود. از دیگر ناسازگاری های غذایی عبارت است از مصرف برنج با سرکه: مصرف ترشی حاوی سرکه همراه با برنج ممکن است باعث مشکل روده و قولنج و گرفتگی مسیر روده ها شود.مصرف انگور بعد از کله پاچه و انار بعد از حلیم: مصرف انگور بعد از خوردن کله پاچه و مصرف انار بعد از خوردن حلیم، باعث بروز مشکلات گوارشی می شود. در حالی که عکس این قضیه مشکلی ایجاد نمی کند. یعنی مصرف انگور بعد از حلیم و مصرف انار بعد از کله پاچه مناسب است.

-مصرف همزمان ماهی و تخم مرغ: گاهی بعضی افراد تن ماهی را همراه با تخم مرغ مصرف می کنند یا برای سرخ کردن ماهی آن را در تخم مرغ می غلتانند این کار ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

-مصرف همزمان خوراکی های سرد یا گرم: به عنوان مثال مصرف آش با کشک همراه با سالاد و ماست یا مصرف چند غذای گرم مناسب نیست.

-مصرف همزمان خوراکی های سهل الهضم: مصرف همزمان خوراکی هایی که به راحتی هضم می شود ممکن است در بعضی افراد باعث مشکلات گوارشی شود. به عنوان مثال خربزه و شیر هر دو خوراکی بسیار خوبی است اما مصرف همزمان آنها باعث فساد در معده می شود.

-مصرف شیر و ترشی : شیر غذای لطیفی است و مصرف آن با ترشی باعث بریدن شیر می شود. به عنوان مثال اگر شما به شیر در حال جوش کمی سرکه یا آب لیمو اضافه کنید، شیر می برد و اگر در معده این اتفاق بیفتد، باعث سوءهاضمه و مشکلات گوارشی می شود.

-خوردن ماهی با شیر: مصرف همزمان ماهی با شیر باعث بروز مشکلات مزمن گوارشی مانند قولنج، برص و... می شود.

-خوردن ماست با ترب: مصرف ماست با ترب سفید و قرمز باعث درد معده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha