رییس انجمن چشم پزشكان ایران گفت: درمان به موقع بیماری چشم در كودكان نارس، مانع از بیماری آنان می‌شود.

 پرفسور هرمز شمس، روز جمعه در مراسم پایانی همایش تازه‌های چشم كه در دانشگاه علوم پزشكی قزوین برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: والدین كودكان نارس باید پس از تولد آنها را بلافاصله تحت نظر متخصص چشم قرار دهند.

وی اظهارداشت: در سالهای گذشته برخی از كودكان نارس به دلیل داشتن بیماری چشمی نابینا می‌شدند ولی امروزه با مراجعه به موقع به چشم پزشكی و لیزر درمانی می‌توان از نابینایی آنها پیشگیری كرد.

پرفسور شمس در ادامه ازدواج فامیلی را بزرگترین عامل بروز بیماری‌های ارثی چشمی در ایران دانست.

وی خاطرنشان كرد: بیماری‌هایی مانند "آب سیاه مادر زادی" به دلیل ازدواجهای فامیلی در ایران شایع است.

این مسوول عنوان كرد: برای جلوگیری از بیماری‌های ارثی چشم اشخاصی كه ناقل ژن آب سیاه هستند، نباید ازدواج كنند تا از بروز این نوع بیماری‌های ارثی چشمی در نسل‌های بعد جلوگیری شود.

وی اضافه كرد: برخی از بیماری‌های چشمی نیز مانند سوختگی‌های شیمیایی ناشی از حوادثی است كه برای افراد شاغل در كارگاههای صنعتی و تعمیرگاهها رخ می‌دهد، بنابر این برای پیشگیری از این موارد باید موارد ایمنی رعایت شود.

پرفسور شمس افزود: برخی بیماری‌هایی مانند دیابت اگر زودتر بیماری تشخیص داده شود و درمان گردد عوارض ناشی از آن دیگر منجر به نابینایی نمی‌شود.

وی به بیماران دیابتی توصیه كرد: در این راستا از هر شش ماه یكبار به چشم پزشك مراجعه كنند.

رییس انجمن چشم پزشكان ایران خاطرنشان كرد: در حال حاضر یكهزار و ‪۵۰۰‬ چشم پزشك عضو انجمن چشم پزشكان ایران هستند كه بیش از ‪ ۲۰۰‬چشم پزشك ایرانی نیز در خارج از كشور مشغول به فعالیت هستند.

پرفسور شمس گفت: در حال حاضر هر ساله ‪ ۴۷‬دانشجوی پزشكی از دانشگاههای علوم پزشكی ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند و این میزان چشم پزشك نسبت به جمعیت كشور كافی است و تربیت بیش از این تعداد دانشجو باعث كاهش كیفیت خدمات چشم پزشكی می‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha