سلامت نیوز : متخصص طب سنتی گفت: افرادی که به بیماری نقرس مبتلا هستند، نباید گوشت قرمز و خوراکی‌های شیرین بخورند و فقط در صورت تجویز پزشک می‌توانند به میزان دستور پزشک گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین را مصرف کنند.

اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس گفت: بیماری نقرس که امروز شناخته شده است با بیماری هزاران سال پیش تفاوت دارد.

وی ادامه داد: بیماری نقرس قبلاً به یک نوع بیماری اطلاق می‌شد اما امروزه چند نوع را شامل می‌شود به همین دلیل تناقض‌گویی هایی در درمان و نوع تغذیه بیماران وجود دارد.

این متخصص طب سنتی گفت: با این وجود بیماران مبتلا به نقرس نباید گوشت قرمز مصرف کنند و حتی مصرف خوراکی‌های شیرین هم برای آنها مناسب نیست.

اسماعیلی افزود: برای بیماران مبتلا به نقرس در طب سنتی توصیه می‌شود که از گوشت سفید استفاده کنند که در این گروه، گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین بسیار توصیه می‌شود که البته اجازه این کار و میزان مصرف آن نیز با تجویز پزشک باید باشد.

حسن اکبری، دانشیار آسیب شناسی سلولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مورد به خبرنگار فارس گفت: برای درک بیماری نقرس باید اول فرآیند متابولیسم پروتئین‌ها را در سلول‌ها را بشناسیم؛ در این میان اسید اوریک که یک مولکول آلی است دارای کربن، نیتروژن، اکسیژن و هیدروژن است و یون‌ها و نمک‌هایی مانند اورات و اسید اوریک را می‌سازد که این اسید اوریک در ایجاد نقرس موثر است.

وی ادامه داد: بنابراین بالا بودن میزان اسید اوریک در خون می‌تواند به همراه ایجاد یک التهاب حاد به نام نقرس بروز کند و حتی همراه با اختلالات متابولیک دیگری مانند دیابت در سلول‌ها همراه باشد.

این محقق و مدرس طب اسلامی ادامه داد: در طب جدید به جای حل اساسی مشکل سوخت و ساز سلول ها که عامل اصلی افزایش اسید اوریک در خون است دارو تجویز می‌کنند؛ در حالی که این اختلال که به خصوص در سلول‌های کلیوی وجود دارد باعث دفع ناقص و ناکافی اسید اوریک از کلیه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: این سوخت و ساز ناقص معمولاً حدود 90 درصد، علت بالا رفتن اسید اوریک در خون می‌شود و در چنین شرایطی پزشکان داروهای شیمیایی مانند هیدروکلرتیازید، آلوپرینیول، اسید سالیسیلیک و حتی گاهی داروهای ایمونوساپرسیو که در درمان سرطان‌ها استفاده می‌شود، تجویز می‌کنند.

دانشیار آسیب شناسی سلولی گفت: اما در طب اسلامی و ایرانی، درمان نقرس یک درمان ریشه‌ای و اساسی است که در درجه اول در این طب توصیه روی تغذیه مناسبت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha