زنان و مردان روش‌های اخلاقی خاص خود را دارند خصوصیاتی ارثی و اكتسابی كه به مرور زمان آن را درونی و بر طبق آن رفتار و عمل می‌‌كنند. برخی آموخته‌اند در زندگی مشترك در برابر هر واقعه‌ای سریع عكس‌العمل نشان دهند و برخی دیگر با آرامش و قدم به قدم پیش می‌‌روند.

سلامت نیوز:‌ زنان و مردان روش‌های اخلاقی خاص خود را دارند خصوصیاتی ارثی و اكتسابی كه به مرور زمان آن را درونی و بر طبق آن رفتار و عمل می‌‌كنند. برخی آموخته‌اند در زندگی مشترك در برابر هر واقعه‌ای سریع عكس‌العمل نشان دهند و برخی دیگر با آرامش و قدم به قدم پیش می‌‌روند.

 تفاوت در نوع واکنش‌ها و عملکردها تاثیر بسیاری بر روابط زوجین می‌‌گذارد. عده‌ای برای تصمیم‌گیری نیاز به زمان بیشتری جهت تجزیه و تحلیل مسائل داردند و در مقابل برخی سریع‌تر عمل می کنند .گاه تفاوت در تصمیم‌گیری و نوع واکنش‌ها نسبت به مسائل روزمره زندگی زن و مرد را تحت تاثیر قرار داده و تنش‌های بسیاری ایجاد می کند تا جایی که رفتارها سخت و غیر قابل تحمل می‌‌شود به عنوان مثال‌زنی كه سریع تصمیم‌گیری و عمل می‌‌كند در برابر مردی كه با خونسردی تمامی ‌‌امور را مدیریت می‌‌کند واكنش نشان داده و ممكن است وی را «بی‌خیال، خونسرد و یا ... بنامد و یا معكوس آن مرد زن را فردی عجول، بی‌ملاحظه و.... خطاب کند». این جملات سبب آزردگی زوجین از یكدیگر شده و استمرار این برخورد به مرور زمان منجر به پررنگ شدن و ایجاد تنش مابین زوجین می‌‌شود .

بدیهی‌ست یك فرد بالغ و عاقل به تنهایی قادر خواهد بود تمامی ‌‌امور روزمره خود را مدیریت نماید آنچه سبب تفاوت‌ها می‌‌شود نحوه عملكرد، سنجش و ارزیابی افراد از موقعیت‌ها است. هر فرد روند خاص خود را برای مدیریت زندگی خویش بر می‌‌گزیند و مسائل را به شکل منحصر به فرد خود مورد پردازش و  تحلیل قرار می دهد ولی آنچه باید مد نظر قرار گیرد این است: «زمانی كه زن و مرد یك زندگی مشترك را شروع می کنند متعهد می‌‌گردند در تمامی ‌‌امور هم پا و همراه هم قرارگیرند».

آموختن مهارتهای ارتباطی نقش بسزایی در زندگی مشترك خواهد داشت. در زمان تاهل حتی تصمیات فردی نیز بر زندگی طرف مقابل و یا فرزندان تاثیرات بسیاری می‌‌گذارد. با توجه به اهمیت موضوع شایسته به نظر می‌‌رسد زن و مرد تمامی ‌‌تلاش خود را برای آموختن روش‌های همراهی یكدیگر بیاموزند.

ممكن است زن و یا مرد احساس كند همسرش فردی عجول و یا برعكس خونسرد و بی‌خیال است و یا اینكه در مورد نحوه مدیریت زندگی اختلاف نظرهای بسیاری وجود داشته باشد البته بروز این موارد طبیعی به نظر می‌رسد. اختلاف نظر امری اجتناب‌ناپذیر است زوجین در مواقعی که نظرات یکسانی ندارند دو راه بیشتر پیش رو ندارند می‌توانند با هم مخالفت و یكدیگر را با چسب‌های متفاوت صدا زنند و زندگی خود و فرزندان را سرشار از استرس، تنش نمایند و یا اینكه سعی کنند تفاوت‌های فردی یكدیگر را بپذیرند. شاید در ابتدا مشكل به نظر می‌‌رسد ولی زمانی كه دو طرف سعی کنند یكدیگر را همانگونه كه هست بپذیرند و با استفاده از روش‌های صحیح ارتباطی به توافق برسند مسلماً به مرور زمان این روش شان درونی شده و با شناخت بیشتری كه نسبت به یكدیگر پیدا كرده اند تصمیمات صحیح تری اتخاذ می کنند.

برای داشتن زندگی سعادتمند همراهی زوجین در تمامی‌‌مقاطع نه تنها كافی بلكه ضروری به نظر می‌‌رسد نگاه آینده نگرانه ‌زوجین به روابطشان آموختن روشهای مناسب برای هم‌قدم و همراه شدن با یكدیگر را در تمامی‌‌حیطه‌های زندگی مشخص خواهد نمود نكات ذكر شده در ذیل كمك بسیاری به زوجین جهت همگام شدن با یكدیگر می‌نماید:
 

  1 - شناخت كامل

بهتر است زن و مرد همان طوركه قبل از ازدواج در دوران نامزدی تلاش می‌‌كنند یكدیگر را بشناسند این روند را در زندگی مشترك سرلوحه خویش قرار دهند و لحظه به لحظه در پی شناخت عمیق‌تر از روحیات و خلقیات یكدیگر باشند. شناخت فقط قبل از ازدواج نیست آدمی روز به روز در حال تغییر و تحول است بهتر است قبل از تعهد به ازدواج مشاوره‌های ازدواج صورت گیرد و هر دو فرد نسبت به خصوصیات اخلاقی یكدیگر به شناخت كاملی برسند.

 2- همراه شوید:

زمانی كه زن و یا مردی احساس كند همسرش در تصمیم‌گیری‌ها در كنارش نیست و یا با عجله تصمیم‌گیری و پیشی می‌گیرد تصور خواهد کرد مورد توجه نبوده و دچار یأس و ناکامی می شود برقراری یك ارتباط عاطفی مناسب لازم به نظر می رسد در این شرایط باید همسر را به یک گفتگوی موثر دعوت کرده و به دور از هرگونه توهین و تحقیر خواسته‌ها مطرح شود چنانچه زوجین بر روی یک خط فكری قرار گیرند و سعی کنند با یکدیگر هماهنگ شوند در مدت زمان کمتری بر مشکلات و اختلاف نظرها فائق خواهند آمد.

 3- در شرایط بحرانی روبروی هم قرار نگیرید:

در تمامی‌‌خانواده‌ها شرایط بحرانی به‌وجود می‌‌آید آنچه اهمیت دارد هماهنگ شدن روحی و عاطفی زوجین با یكدیگر است. مسلماً تعلقات و حمایت عاطفی به زوجین كمك بسیاری كرده تا شرایط بحرانی را پشت سر بگذارند. زمانی که زن و مرد به هر دلیلی دچار استرس و شرایط روحی نامناسب باشند بهتر است از هرگونه مشاجره دوری کرد .

 4- دركنار هم راه روید :

برای شروع روانشناسان روش جالبی را مطرح می‌‌کنند. چنانچه زن و مرد احساس كنند نمی‌‌توانند در زندگی مشترك با یكدیگر هماهنگ شوند بهتر است از این تكنیك استفاده کنند روانشناسان معتقدند تغییر و تحول درونی بسیار مشكل است و بهتر است برای شروع تغییر از بیرون به درون رفت به عنوان مثال یك فرد عجول برای تغییر بهتر است ابتدا به‌صورت فیزیكی و بیرونی سعی نماید امور روزانه خود را با آرامش انجام دهد مثلاً آرام راه رود، سعی كند تمامی‌‌كارهای كه تا به‌حال با سرعت انجام می‌‌داده حال به آرامی ‌‌انجام دهد بدین معنا كه نوع تغییر مورد نظر را در رفتار خود نمایان سازد به عنوان مثال اگر می‌خواهید اطرافیانتان شما را فردی موفق بدانند همانند انسان‌های موفق صحبت و رفتار كنید واكنش‌های بدنی و رفتاری بر نوع احساس و افكار انسان‌ها تأثیر فراوانی می‌‌گذارد. این روش برای همسران بسیار موثر است جدا از اینكه تلاش نمایند از نظر روحی و عاطفی به یكدیگر نزدیك شوند بهتر است در عملكرد و رفتارشان نیز اینگونه رفتار كنند در خیابان در حین خرید رفتن به میهمانی هم پا و هم قدم یكدیگر حركت نمایند و همراهی همسر در هر شرایطی سبب اطمینان خاطر و احساس خوشایند امنیت می‌‌گردد. نتیجه این احساس مثبت بوجود آمدن صمیمت و عشق بیشتر مابین زوجین می‌‌باشد. زن و مرد نیاز دارند درشرایط نامساعد در كنار و همراه همدیگر قرار گیرند در شرایط بحرانی درك طرف مقابل و همدلی به آنان كمك بسیاری می‌‌كند تا به یكدیگر آرامش ببخشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha