جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۳
سلامت نیوز:‌ پزشکان ایتالیایی معتقدند واکسنی که به طور معمول برای پیشگیری از سل تجویز می‌شود می‌تواند از پیشرفت بیماری ام اس نیز جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، پزشکان ایتالیایی با مطالعه روی افرادی که علائم اولیه این بیماری سیستم اعصاب مرکزی موسوم به فلج اعصاب یا ام اس را داشتند دریافتند که تزریق واکسن سل احتمال پیشرفت ام اس را کاهش می‌دهد.

دکتر «گیووانی ریستوری»، محقق ارشد این مطالعه گفت:‌ این احتمال وجود دارد که با کمک این واکسن به زودی به روشی آسان، ایمن و ارزان برای کنترل علائم اولیه ام اس دست پیدا کنیم اما لازم است تحقیقات بیشتری روی ارتباط این واکسن با بیماری ام اس صورت گیرد.

در مبتلایان به ام اس، سیستم ایمنی بدن فرد به سلول‌های سالم سیستم اعصاب مرکزی شامل مغز و نخاع، حمله می‌کند. یکی از علائم اولیه این بیماری وضعیتی است که با عنوان «سندرم انزوای بالینی» شناخته می‌شود و مهمترین ویژگی‌های آن شامل مشکل در بینایی، شنوایی و حفظ تعادل هستند.

در این بررسی 73 نفر که به این سندرم مبتلا بودند، آزمایش شدند. 33 نفر از آنان واکسن سل دریافت کردند و برای 40 نفر دیگر نیز از دارونما استفاده شد. همچنین در مدت یک دوره پنج ساله این افراد به طور مرتب تحت اسکن‌ مغزی قرار گرفتند و پس از یک سال داروی تجویزی به مبتلایان به ام اس برای آنان تجویز شد.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز، به گفته پزشکان پس از پنج سال در 70 درصد از بیمارانی که دارونما مصرف کرده بودند، علائم بیماری ام اس پیشرفت کرد در حالی که این آمار در گروه دیگر که واکسن سل دریافت کرده بودند 42 درصد بود. به علاوه در طول مطالعه هیچ عارض جانبی جدی ناشی از تزریق واکسن سل در افراد تحت مطالعه مشاهده نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha