شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 88172

هر چنداستفاده از لیزر برای حذف بافت‌های اضافه و اصلاح پوست شایع شده است، ولی این عمل​می‌تواند مشکلاتی در پی داشته باشد.

لیزر معجزه نمی‌کند
سلامت نیوز : هر چنداستفاده از لیزر برای حذف بافت‌های اضافه و اصلاح پوست شایع شده است، ولی این عمل​می‌تواند مشکلاتی در پی داشته باشد. به همین علت با دکتر مجتبی امیری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله گفت‌وگو کردیم که با هم مرور می​کنیم.

چه نوع لیزری برای اصلاح ضایعه استفاده می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ لیزر «کم‌توان» جنبه درمانی دارد ولی به سبب نتیجه ضعیفی که نشان داده است،‌ جایگاه چندان بارزی ندارد. لیزر «پرتوان» گرچه انرژی زیادی دارد ولی می‌تواند بافت ها را تخریب کند. هر بافت طول موج خاصی را جذب می‌کند؛ مثلا آب طول موج 10600 نانومتر، هموگلوبین طول موجی حدود 580 و ملانین طول موج 800 نانومتر را جذب می‌کند. پزشکان نیز بر اساس طول موج جذبی، لیزر مخصوص را برای اصلاح ضایعه مورد استفاده می​کنند.

نظر شما درباره حذف موهای زائد با لیزر چیست؟

هیرسوتیسم،همان رویش موهای زائد در نواحی‌ از بدن است که به طور طبیعی نباید در آن قسمت مویی وجود داشته باشد. مثلا خانمی که در ناحیه چانه موهای ضخیم دارد. این موها که برای خانم‌ها ناخوشایند است​، از طریق لیزری با طول موج 800 نانومتر از بین می‌رود. این لیزر‌ها جذب رنگدانه مو شده و پیاز مو را می‌سوزاند بدون این‌که به پوست صدمه‌ای وارد شود.

از آنجا که مو دارای چرخه رشد است، با هر بار انجام لیزر، درصدی از مو از بین می‌رود. لیزر‌های از بین برنده مو برای از بین بردن موهای ضخیم و مشکی است و اثر خوبی روی موهای نازک ندارد.

روندکار نیز به این ترتیب است که با فاصله چهار تا شش هفته یک بار باید این کار تکرار شود. در دو تا سه جلسه 80 تا 90 درصد این موها از بین می‌رود. بنابراین یک دوره چهار تا شش جلسه‌ای نیاز است تا درمان تکمیل شود.

در کسانی که مشکل هورمونی یا بیماری خاصی مانند تخمدان پلی‌کیستیک ندارند، این موهای زائد تا سال‌ها قدرت برگشت نخواهند داشت و برگشتشان هم به صورت موهای کرکی و خیلی نازک است؛ ولی در بیماران مبتلا به مشکلات هورمونی، بازگشت موها را خواهیم داشت که باید درمان شوند.

آیا با استفاده از لیزر می‌توان پوست را هم جوان کرد؟

دسته‌ای از لیزرها، برای جوانسازی پوست استفاده می‌شوند و به بازسازی پوست کمک می‌کنند. سیر طبیعی پیری این است که رشته‌های الاستین پوست شل‌شده و بافت کلاژن که مانند یک اسکلت در پوست عمل می‌کند، سست‌ می‌شود و افتادگی پوست اتفاق می‌افتد. البته بدیهی است برای مستحکم کردن پوست و به دست آوردن یک نتیجه خوب، جلسات لیزر باید تکرار شود. اثر لیزر نسبی است و در پوست‌های خیلی شل کاربردی ندارد و پزشک پیش از این کار باید همه جوانب را بسنجد و به بیمارش اطلاعات کافی بدهد.

اثرات لیزر بربافت‌های اضافی مانند زگیل چگونه است؟

بعضی از لیزر‌ها اثری برنده دارند یعنی اگر بافت اضافی در پوست ایجاد شده باشد می‌توان آن را از بین برد مانند انواع زگیل‌ها، خال‌ها و ضایعات گوشتی ناشی از زخم. از بین بردن اسکار‌های ناشی از جراحی مشکل نسبتا شایعی است و در این موقع با لیزر می‌توانیم نتایج خوبی به دست آوریم.

آیا لیزر در محو لکه‌های پوستی کاربرد دارد؟

لکه‌هایی مانند کک و مک، ماسک حاملگی و انواع مختلف لکه‌ها را نیز می‌توان با لیزر از بین برد.امروزه یکی از مشکلات شایع در بیماران از بین بردن تتو‌هایی است که روی بدن یا ابروها ایجاد کرده‌اند. این افراد بعد از مدتی از شکل ایجاد شده در بدنشان احساس نارضایتی کرده و درصدد از بین بردن آن بر می‌آیند که با کمک لیزر می‌توان پوست را به حالت اول برگرداند.

این موارد شامل ماه‌گرفتگی روی پوست هم می‌شود؟

ضایعات عروقی همان همانژیوم‌ها یا ماه گرفتگی و خال‌های عروقی مادرزادی هستند.در گذشته هیچ روشی برای از بین بردن این ضایعات وجود نداشت و روش‌های جراحی، بدشکل‌کننده بودند، اما امروزه و با کمک لیزر می‌توان ضایعات را درمان کرد بدون این‌که روی پوست آثاری بر جای گذارد.

میزان جلسات و نحوه درمان، به عمق ضایعه و شدت آن بستگی دارد. ضایعات عروقی در مرحله ابتدایی بهترین پاسخ را به درمان می‌دهند. این ضایعات شاید در بدو تولد کوچک باشند، ولی بتدریج پیشرفت می‌کنند.

لیزر می‌تواند مانع بزرگ و برجسته‌تر شدن آنها شود، اما نباید از لیزر انتظارات غیرعادی داشت و گاهی ضایعات عروقی بزرگ و شدید بخوبی به درمان پاسخ نمی‌دهند.

برای اصـــلاح ضـــایعات پوستی با لــیزر باید به کجا مراجعه کرد؟

پزشکان برای انجام لیزر همه جوانب را می‌سنجند. مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر بسیار مهم است. نوع ضایعه، لیزر کاربردی و توجه به نوع پوست (پوست‌های سبزه و تیره نیاز به زمینه‌سازی بیشتری دارند) هم در میزان موفقیت نقش دارند. اگر همه موارد گفته شده از نظر پزشک لحاظ شود، می‌توان درمان لیزر را آغاز کرد که می‌تواند بسیار هم نتیجه بخش باشد. این وسیله درمانی کمترین عارضه را دارد منوط بر این‌که به دست پزشکان متخصص و دوره دیده انجام شود. متاسفانه گاهی این کار در آرایشگاه‌ها و به دست افراد غیرمتخصص صورت می‌گیرد که عوارض غیرقابل جبرانی را هم به بار می‌آورد.

آیا امکان دارد درمان با لیزر به جواب مثبت نرسد؟

اگر پزشک متخصص درمان لیزری را توصیه کرده، مطمئن باشید با رعایت نکات توصیه شده از سوی پزشک حتما نتیجه مطلوب به دست خواهد آمد، اما انتظارات ما از این درمان، باید واقع‌بینانه باشد. در تبلیغات تجاری، گاهی از لیزر به عنوان معجزه‌گر یاد می‌شود. این تبلیغات نادرست است و بیماران بهتر است پیش از انجام لیزر با فرد متخصص مشورت کنند و اطلاعات لازم را به دست آورند. یادمان باشد عرصه پزشکی، هم رویه تجاری دارد وهم​رویه طبابتی و بیشتر تبلیغات‌ تجاری،گمراه‌کننده و فریبنده هستند.

پس از درمان لیزری، پوست به مراقبت خاصی نیازمند است؟

همه افرادی که لیزر می‌کنند، به مراقبت خاصی نیاز ندارند، ولی برخی آنها باید از ضد آفتاب استفاده کنند. در لیزر‌هایی که به وسیله آن لایه‌ای از پوست برداشته می‌شود، حتما به دارو‌ها و پماد‌هایی احتیاج داریم تا بتوانیم پوست برداشته شده را دوباره ترمیم و از به‌وجود آمدن لکه جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha