سلامت نیوز : وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در آستانه روز دانشجو (16 آذر) از بیمه شدن 5/1 میلیون دانشجو در سراسر كشور خبر داد.دكتر علی ربیعی گفت: براساس دستور رئیس جمهور و به مناسبت روز دانشجو تمامی دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد كه فاقد هر گونه دفترچه بیمه درمان هستند با پرداخت ملبغ كمی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ به گفته وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تمامی دانشجویان از طریق بیمه ایرانیان می‌توانند از بیمه پایه درمان استفاده كنند. وی همچنین درباره گروه هدف دریافت دو بسته حمایتی دولت گفت: بازنشستگان تأمین اجتماعی، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و كمیته امداد سه گروه فعلی هدف دولت برای دریافت دو بسته ویژه حمایتی در ماه‌های بهمن و اسفند سال‌جاری هستند و افزایش حق مسكن كارگران را نیز بزودی تعیین تكلیف خواهیم كرد. ربیعی با تأكید بر این‌كه در 100 روز اول تلاش كردم آمار غلط ندهم و اساساً دولت چنین بنایی ندارد، گفت:به هیچ وجه آمارسازی نخواهد شد، كار كارشناسی انجام می‌دهیم و تصمیم عجولانه در كارها نخواهیم گرفت.

همچنین بدون تدبیر هیچ كاری انجام نمی‌شود و در این مدت به هیچ وجه سفارشی كار نكردم. وی اظهار داشت: خیلی‌ها فكر می‌كنند اگر تولید افزایش یابد اشتغال بالا می‌رود اما اشتغال زمینی نیست كه در آن بذر پول بریزیم و بعد شغل ایجاد شود. هم‌اكنون 50 درصد نیروی كار كشور فاقد مهارت است و دانشگاه‌ها نیز 5/4 میلیون دانشجو دارند، بنابراین موضوع مهارت كار قابل توجه و از برنامه‌های دولت است. وی با بیان این‌كه در هشت سال گذشته حجم زیادی از پول نقد به مسأله اشتغال اختصاص داده شد اما نتیجه آن وجود سه میلیون بیكار در جامعه است، خاطرنشان كرد: اجازه نداریم حتی یك ریال را با سیاست آزمون و خطا به پیش ببریم و باید با برنامه‌ریزی مدون دراین جهت حركت كنیم.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با تأكید بر این‌كه در سیاستگذاری ایجاد شغل، بر زنجیره اشتغال تأكید داریم، افزود: نمی‌خواهیم مانند گذشته پول را به بیكاران بدهیم و بگوییم كه اشتغال ایجاد كردیم. ما برای این هدف برنامه پشتیبان خواهیم داشت و اشتباهات گذشته را تكرار نخواهیم كرد. دكتر ربیعی با تأكید براین‌كه در اشتغال باید قبل از تولید، طراحی و بازاریابی را مدنظر قرار داد تا به یك اشتغال پایدار رسید، گفت: در بحث اشتغال به گردشگری و صنایع دستی توجه ویژه‌ای داریم و براین اساس اعتبار خوبی نیز برای این بخش در بودجه سال 93 در نظر گرفته شده است. وی با بیان این‌كه حفظ سطح اشتغال از نخستین اولویت‌های این وزارتخانه است، خاطرنشان كرد: حفظ و كرامت خانواده كارگران نیز از جمله محورهایی است كه ما به این امر اعتقاد داریم و برای همین منظور به عنوان فرد مسئول در این وزارتخانه مشغول به كار هستیم. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با بیان این‌كه امسال برای تعیین سطح دستمزد كارگران راه سختی را در پیش داریم، ادامه داد: براین اساس با شركا و تشكل‌های كارگری مشورت‌های لازم را در این جهت خواهیم داشت و با یك نگاه به مسائل تورمی، به افزایش قدرت خرید كارگران توجه می‌كنیم.

دكتر ربیعی یادآور شد: تا پایان سال، برای جبران قدرت خرید بخش‌هایی از جامعه از جمله كارگران، بازنشستگان و مددجویان بهزیستی سبد كالایی در نظر گرفته می‌شود تا به بهبود وضعیت آن‌ها در جامعه كمك شود. وی در ادامه بر اصلاح ساختارهای بیمه‌ای در كشور تأكید كرد و گفت: از نخستین اقدامات ساختاری، ایجاد یك بانك اطلاعات جامع بیمه‌ای همراه با الكترونیكی كردن دفترچه‌های بیمه است. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی یادآور شد: با ایجاد ستاد مبارزه با مفاسد در این وزارتخانه، جلوی برخی فسادها در برخی از شركت‌های بزرگ از جمله شركت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی گرفته شده است.

ربیعی با تأكید بر همسو شدن برنامه‌های شورای عالی اشتغال در زمینه لزوم افزایش مهارت كارجویان گفت: هم‌اكنون در استان‌ها شكاف 13 درصدی بیكاری را داریم كه نشان از توسعه و كمتر توسعه یافتگی استان‌ها و برخورداری هر استان دارد كه باید این فاصله را كاهش دهیم. وی با بالا دانستن تعداد بیكاران در استانها گفت: البته آمارهای غیررسمی ممكن است نرخ بیكاری را خیلی بیشتر نشان دهد اما به استناد آمارهای رسمی حدود 3 میلیون بیكار در كشور داریم. یك اقدام تأخیری در هشت سال گذشته در زمینه ورود فارغ‌التحصیلان به بازار كار داشتیم و متأسفانه دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو رقابت كردند. ربیعی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیك با ورود 5/4 میلیون دانشجو به بازار كار و 3 میلیون بیكار فعلی به 5/7 میلیون بیكار خواهیم رسید. یك بررسی نشان می‌دهد كه 200 واحد صنعتی با 38 هزار میلیارد تومان بدهی در معرض تهدید قرار دارند كه در آن‌ها 140 هزار شغل از بین خواهد رفت.

تجدید نظر در سیاست مشاغل خانگی
وی با بیان این‌كه در بهترین حالت سال‌های گذشته سالیانه 76 تا 80 هزار شغل در كشور ایجاد شد، بیان داشت: متأسفانه در آمارها برخی مشاغل دوبار شمرده شده‌اند و وام‌های خرد نیز اشتغالزایی محسوب شد؛ اینها نقاط ضعفی است كه باید جبران كنیم. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در سال‌های گذشته 600 هزار دلار پول نفت را تزریق كردیم اما ثمره آن سالیانه تنها 76 هزار فرصت شغلی بود. در مورد زودبازده‌ها هم بررسی‌ها نشان می‌دهد در مواردی تا 70 درصد هم این كار جواب نداد اما امروز دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و كار دشواری در پیش داریم. وی با اشاره به این‌كه اجازه نداریم حتی یك ریال هم با سیاست‌های غلط خرج كنیم، تصریح كرد: از طریق مشاغل خانگی و روستایی به دنبال ایجاد زنجیره اشتغال هستیم و دیگر نمی‌خواهیم به جایی پول بدهیم و صرفاً آمار اشتغال اعلام كنیم.

ربیعی با بیان این‌كه تا پایان امسال ایجاد نزدیك به 200 هزار شغل در مشاغل خانگی پیش‌بینی و اعتبار آن تأمین شده است، گفت: در گذشته مشاهده شد وام مشاغل خانگی به جراحی بینی و تغییر ماشین هم رسید اما امروز در این سیاست‌ها تجدید نظر شده است. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اعلام دستور رئیس جمهور برای گسترش مشاغل گردشگری و صنایع دستی افزود: از اقدامات دیگر دولت در بازار كار گسترش شركت‌ها و تعاونی‌های دانش بنیان است. در ارتباط با پرداخت تسهیلات غیرتورمی برای اشتغالزایی با رئیس كل بانك مركزی جلسه‌ای داشته‌ام. وی ادامه داد: در جلسه هفته آینده شورای عالی اشتغال سهم بخش‌ها از اشتغالزایی مشخص خواهد شد. در حال حاضر هزینه ایجاد هر شغل در حوزه نفت 2 میلیارد تومان، كشاورزی و صنعت 160 میلیون تومان و مشاغل كوچك 15 میلیون تومان است.

ربیعی در زمینه اقدامات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برای تعیین حداقل دستمزد سال 93 كارگران گفت: در این زمینه راه سختی در پیش است و من دستور آغاز مطالعات در این زمینه را داده‌ام و از هفته‌های آینده مذاكره با نمایندگان كارگران و كارفرمایان آغاز می‌شود. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از تعیین الگوهای مختلف برای دستمزد 93 سخن گفت و افزود: یك نگاه در تعیین مزد به تورم است اما نمی‌خواهیم به یك جیب كارگر چیزی اضافه كنیم و از جیب دیگر وی برداریم بنابراین می‌خواهیم تورم را كاهش دهیم تا قدرت خرید آن‌ها افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha