سلامت نیوز : جزئیات همایش بین المللی نجات دریاچه ارومیه که در برلین برگزار شده بود تشریح شد و بر این اساس در این همایش ضمن تاکید بر مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه ۳ محور برای فعالیت در این حوزه مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ چندی پیش وزیر نیرو از برگزاری همایش بین المللی نجات دریاچه ارومیه در برلین خبر داده بود و اوایل آذرماه این کنفرانس علمی در برلین برگزار شد. در کنار متخصصان و اساتیدی که از کشورهای مختلف در این همایش شرکت کرده بودند، کارشناسانی نیز از کشورمان حضور یافته بودند و گزارشی از وضعیت دریاچه و راهکارهای مدنظر را مطرح کردند که مورد تایید این کنفرانس علمی قرار گرفت و البته تاکید ویژه ای هم بر پررنگ تر شدن نقش مردم در برنامه های احیای دریاچه ارومیه صورت پذیرفت.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان که یکی از کارشناسان حاضر در این همایش بود با اشاره به ماهیت علمی همایش به خراسان گفت: بنده گزارش ارائه طرح جامع و راهکارهای نجات دریاچه را در این کنفرانس مطرح کردم که در جمع بندی پایانی برنامه ها، آسیب شناسی ها و راهکارهایی که در این طرح دیده شده است مورد تایید و تاکید قرار گرفت.

باقرزاده کریمی ادامه داد: آن چه مورد تاکید مضاعف بود؛ مشارکت بیشتر مردم در پروژه های احیای دریاچه و پررنگ تر شدن نقش آن ها در تحقق اجرای برنامه ها بود.

وی با اشاره به ۳ محور فعالیت کنفرانس نجات دریاچه ارومیه در برلین افزود: محور اول دلایل خشک شدن دریاچه و شرایط فعلی آن بود، محور دوم تجارب سایر مناطق جهان تعیین شده بود که گزارش های خوبی درباره دریاچه آرال و بحرالمیت مطرح شد و محور سوم ارائه طرح جامع و راهکارهای نجات دریاچه ارومیه بود که از سوی بنده مطرح شد.

معاون دفتر زیستگاه ها در پاسخ به این سوال که برای پررنگ شدن و مشارکت مردمی در پروژه های احیای دریاچه، چه برنامه هایی موردنظر است، تصریح کرد: برای تحقق این امر باید سطح بندی هایی صورت پذیرد و گروه های هدف مشخص شود تا بتوانند به اجرای بهتر طرح ها و برنامه ها کمک موثری بکنند.وی با تاکید بر این که باید از جریان های تاثیرگذار در کشور کمک گرفت، اظهار داشت: دعوت از NGOها، شوراهای محلی یا دستگاه های دولتی و کارشناسان تاثیر به سزایی در پیشبرد برنامه ها دارد و با توجه به ساختار مدیریت فرابخشی که در کشور پیش بینی شده است و ستاد ملی در سطح پایتخت و همچنین شورای منطقه ای با حضور دست اندرکاران به تازگی برخی از این اقدامات مثل برگزاری کارگاه های مشورتی، نظرسنجی، دعوت از سازمان های مردم نهاد و کارشناسان آغاز شده است.

باقرزاده خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم مجموعه ای از فعالیت ها و شیوه های اقدام را به دست بیاوریم و اما در ادامه کارهایی که اجرای آن  ها شروع شده است به رویکردهای بهتری هم نیاز داریم که به هزینه و زمان زیادی نیاز ندارد مانند توقف فعالیت های سدسازی در منطقه که کارهایی در همین راستا آغاز شده است.

این مقام مسئول تغییر رویکرد را اولین و مهم ترین اقدام دانست و ادامه داد: اگر تغییر رویکرد که اولین فشار و شوک لازم در این جریان است، رخ بدهد قطعا در آینده شاهد جریانی مثبت خواهیم بود، تغییر ساختارهای قبلی به سمت ساختارهای مثبت، مهم ترین و سخت ترین کارها خواهد بود.

باقرزاده افزود: کنفرانس یک روزه نجات دریاچه ارومیه در برلین از طرف دانشگاه آلمان با همکاری متخصصان ایرانی مقیم آلمان و با همکاری سفارت ایران در آلمان برگزار شد و ۸ نفر از کارشناسان کشور نیز در آن شرکت کردند.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین درخصوص انتقادات وارد شده به سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از پارک ملی دریاچه ارومیه طی برگزاری این کنفرانس به ایسنا، گفت: اگرچه انتقاداتی به سازمان حفاظت محیط زیست وارد شد اما از آن جا که خودمان انتقادات وارده همچون اجرای طرح های توسعه ای متعدد در حوزه دریاچه ارومیه و ... را قبول داشتیم و راهکارهایی نیز برای اصلاح قوانین و ساختارهای دولتی ارائه داده بودیم این انتقادات برای بهبود اقدامات بیشتر جنبه پیشنهادی پیدا کرد.

باقرزاده کریمی درباره راهکارهای ۱۸ گانه ای که توسط کارگروه نجات دریاچه ارومیه فراهم شده است، گفت: برخی از این راهکارها همچون لایروبی رودخانه ها، نقشه برداری از منطقه و پلمب چاه های غیرمجاز فوری است اما راهکارهای دیگر زمان بر است و در طول چند سال به اجرا درخواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرتضی خاکپور ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    تنها راه حل دریاچه ارومیه طرح ماندگار من در وبلاک من است . که انتقال آب از دریای خزر است . بدون تصفیه و بسیار کم هزینه و خیلی سریع و فوری قابل اجرا است . راه های دیگر پر هزینه و خسارت بار است . و باید که از دریاچه ارومیه شروع کنند که اولویت و فوریت دارد وهم در کمتر از یکسال اجرایی می شود . http://mkhakpour9.persianblog.ir
  • مرتضی خاکپور ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    تنها راه حل دریاچه ارومیه طرح ماندگار من در وبلاک من است . که انتقال آب از دریای خزر است . بدون تصفیه و بسیار کم هزینه و خیلی سریع و فوری قابل اجرا است . راه های دیگر پر هزینه و خسارت بار است . و باید که از دریاچه ارومیه شروع کنند که اولویت و فوریت دارد وهم در کمتر از یکسال اجرایی می شود . http://mkhakpour9.persianblog.ir