شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 88185

به افرادی که از مشکل اگزما رنج می برند توصیه می شود مصرف صابون و شوینده ها را کاهش دهند.

جایگزین‌ های درمان کورتونی اگزما
سلامت نیوز : اگزما یا درماتیت همان التهاب پوستی است که به اشکال مختلف بروز می‌کند و انواع مختلفی دارد؛ از جمله درماتیت تماسی، شغلی، عصبی و درماتیت سبوریک که با تورم و قرمزی پوست سر و صورت و شوره زیاد همراه است. البته شایع‌ترین نوع اگزما درماتیت آتوبیک است که علت دقیق بروز آن مشخص نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ به هر حال علت اصلی انواع اگزما پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن است و به همین دلیل شایع ترین داروی مورد استفاده در درمان آن انواع کورتون است که عوارض جانبی دارد و حتما باید با نظر پزشک متخصص و برای یک دوره درمانی کوتاه مدت استفاده شود. استرس از مواردی است که باعث شعله ور شدن و تشدید اگزما می شود. هر روشی که بتواند به کاهش استرس و افزایش آرامش شما کمک کند، می تواند از عود اگزما جلوگیری کرده، از شدت آن بکاهد.

صابون ها و انواع پاک کننده ها بویژه مایع ظرفشویی، پودر رختشویی و مواد ضدعفونی کننده نیز می تواند بیماری را بسیار تشدید کند بنابراین توصیه می شود تا حد امکان از صابون های خاص مانند صابون گلیسیرین یا صابون چای سبز یا صابون های طبیعی که کمتر حاوی مواد محرکه است استفاده شود.

همچنین از تماس با مواد شوینده باید پرهیز یا از دستکش استفاده شود. به این منظور بهتر است از یک دستکش نخی استفاده و روی آن دستکش پلاستیکی ظرفشویی پوشیده شود زیرا تماس هر گونه الیاف مصنوعی و نایلونی با پوست علائم بیماری را تشدید می کند.

پوشیدن لباس نخی و گشاد و راحت و نپوشیدن لباس هایی با الیاف مصنوعی، (بویژه لباس زیر) توصیه می شود.

به افرادی که از مشکل اگزما یا خشکی پوست رنج می برند استحمام روزانه توصیه نمی شود، همچنین توصیه می شود مصرف صابون و شوینده ها را کاهش دهند و گاه، فقط با آب بدون صابون استحمام کنند، زیاد در حمام نمانند و بلافاصله پس از استحمام از لوسیون ها یا مواد مرطوب کننده استفاده کنند.

برخی غذاها مانند غذاهای تند و محرک، پیاز و نیز ماهی و غذاهای دریایی می تواند مشکل را تشدید کند. در عوض مصرف بیشتر سبزیجات و نوشیدن بیشتر آب مفید است.

گرمای بیش از حد و خشکی پوست، بیماری را تشدید می کند. براین اساس، توصیه می شود برای کاهش خشکی هوا و افزایش رطوبت بویژه در ماه های پاییز و زمستان از دستگاه های بخور در منزل استفاده شود.

آلوئه ورا از گیاهان موثر در کاهش علائم اگزما است. این گیاه مرطوب کننده و نرم کننده بسیار خوبی است.

روغن بادام شیرین نیز می تواند به عنوان نرم کننده خوب در نواحی خارش دار و خشک بدن استفاده شود. کالاندولا و روغن نارگیل را نیز می توان به صورت موضعی استفاده کرد.

کمپرس موضع خارش دار و ملتهب با خیار نیز روش مفیدی برای کاهش التهاب و سایر علائم است. نوشیدن دم کرده مخلوط شیر خشت، زنجبیل، شیرین بیان و بابونه و نیز استحمام با عصاره یا دم کرده بابونه در کاهش علائم مفید است.

گشنیز، عناب، بابا آدم، سیر، انار و سرکه از مواد غذایی مفید در کاهش التهاب های پوستی است. زردچوبه به عنوان یک ضد التهاب قوی گیاهی می تواند کمک شایانی به کاهش التهاب پوستی اگزما بکند، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد و بهتر است زمان حاملگی و در کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند، استفاده نشود.

بیماری اگزما با دوره های عود و فروکش همراه است، روش های ذکر شده می تواند از عود یا شدت بیماری بکاهد و در بسیاری موارد جایگزین کورتون ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha