سلامت نیوز : یک متخصص صنایع غذایی تاکید کرد:«هیچ کدام از دوغ هایی که به نام نوشیدنی کفیر در بازار وجود دارد در واقع کفیر نیست چرا که تولید کفیر به لحاظ شرعی در کشورهای اسلامی اشکال دارد.»

دکتر سید امیرمحمد مرتضویان در گفتگو با «سلامانه»، با بیان اینکه کفیر از ریشه ترکی لذت بردن و کیف کردن مشتق شده، گفت:«کفیر یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین فرآورده های تخمیری جهان و مربوط به کوه های قفقاز است و بیش از چند هزار سال قدمت دارد.»

وی با اشاره به غلظت بالای کفیر نسبت به دوغ بیان داشت:«ویژگی بارز این فرآورده تخمیری تعداد بالای میکروب‌های مفید در آن است که گاه به 50تا60 گونه می رسد. در کنار آن هم باکتری، مخمر و کپک وجود دارد و این مخمرها معمولا باعث تولید 2تا3درصد الکل در این نوشیدنی می‌شود. به همین دلیل این فرآورده در کشورهای اسلامی قابل استفاده نیست و منع شرعی دارد.»

دکتر مرتضویان، روسیه را بزرگترین تولید کننده کفیر در دنیا ذکر کرد و افزود:« آنچه که به عنوانی نوشیدنی کفیر در ایران به فروش می رسد در واقع نوعی دوغ است که هیچ کدام از خواص کفیر را ندارد.»

وی با اشاره به ورود دانک های کفیر از قفقاز به کشور و استفاده از آن در برخی مناطق، گفت:«نوشیدنی کفیرعملا یک نام ساختگی ایرانی برای دوغ و دریافت مجوز تولید است و تنها ممکن است استارترهای این دوغ تغییر کرده باشد اما نه غلظت کفیر را دارد و نه حاوی میکروب‌های مفید و مخمرهای آن است.»

این متخصص صنایع غذایی ادامه داد:« کفیر دانک‌هایی مانند گل کلم است که آن را در شیر می‌اندازند و از آن نوشیدنی کفیر را درست می‌کنند اما این نوشیدنی حاوی الکل است و استفاده از آن برای مسلمانان منع شرعی دارد. کسانی هم که آن را در خانه تهیه می کنند باید بدانند نوشیدنی آنها حداقل بالای یک درصد الکل دارد.»

وی با بیان اینکه حد مجاز الکل در محصولات در کشور ما نیم درصد است،  اظهار داشت:« اگر بنا باشد نوشیدنی کفیر به صورت صنعتی در کشور ما تولید شود باید با اقدامات خاصی مخمرهای آن را جدا کنند و باقی میکروب ها و باکتریهای مفید را نگه دارند که این کار بسیار سخت است و برای کارخانه های تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه باید توجه داشت اگر 5/3درصد از دوغ را ماده خشک تشکیل می دهد در کفیر این میزان به 10تا11درصد می‌رسد بنابراین قیمت آن بسیار بالا می رود.»

دکتر مرتضویان با اشاره خواص ضد سرطانی و مواد مغذی موجود در کفیر گفت:« این فرضیه وجود دارد که کفیر عمر را زیاد می کند چرا که ترکیبات بسیار سودمندی دارد و جذب املاح در آن بهتر صورت می گیرد.»

وی تاکید کرد:« کارخانه های تولید کننده از نام کفیر سوءاستفاده کردند و باعث گمراهی مردم شدند در حالی که نوشیدنی کفیر نه نام یک محصول بلکه تنها نام مارکی از دوغ است و به رغم همه تبلیغاتی که روی آن وجود دارد به هیچ وجه خاصیت های کفیر را ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سجاد ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    5 1
    سلام من دانشجوی ارشد صنایع غذایی هستم. نظر دکتر مرتضویان در مورد کفیر صحیح نیست . کفیر شبیه ترین لبن ب ماست هست و جناب دکتر فرمودن دوغ این بسیار طبیعی هست.فقط ب آن پروبیوتیک اضافه میکنن.الکل اتیلی ک در کفیر وجود داره ب صورت طبیعی بوجود مییاد و با روشهای نوین فرآوری غلظت میشه مقدار اونو مشخص کرد. لطفا مطلب فوق رو اصلاح کنید و البته احترام ب نظرات آقای دکتر واجبه ولی مراجع تونو زیادتر کنید بهتر میشه. سپاس.
    • یگانه ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
      5 0
      با سلام بنده دکتری صنایع غذایی دارم و با نظر این دوستمون موافقم کفیر یک ماست نوشیدنی و محصولی نیروبخش به حساب می‌آیدکفیر با استفادهٔ کربوهیدراتها، چربی‌ها و پروتئین‌ها به رشد، نگهداری و فعالیت سلولی کمک می‌کند.و همونطور که فرمودن میشه غلظتش رو تغییر داد.ممنون
  • hadad ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    1 0
    قبل از اینکه خبری را باز نشر دهید بد نبود به لینک زیر مراجعه می کردید و می دیدید که خود ایشان این مسئله را باب نموده اند و استاندارد آن را نوشته اند!! و حالا دچار پریشان گویی شده اند!!