سلامت نیوز : رئیس پزشکی قانونی ساوجبلاغ گفت: در سال‌های ۸۸ و ۸۹ دندانپزشکی و در سال ۹۱ حوزه متخصصان زنان بیشترین بار شکایات را به خود اختصاص داده‌اند.

لادن جعفرنژاد در گفت‌وگو با فارس در مورد شکایات بی‌مورد پزشکی گفت: شکایت کردن از قصور پزشکی حق هر بیماری است اما در برخی موارد بیمار با علم به اینکه هیچ حقی ندارد باز علیه پزشک شکایت می‌کند و در مواردی داریم که علی رغم اینکه پزشک تبرئه شده و منع تعقیب خورده باز فرد در دادسرای حقوقی، نظام پزشکی یا پزشکی قانونی طرح شکایت می‌کند چون برخی افراد به دنبال دریافت مبالغ ریالی از پزشک معالج هستند.

وی ادامه داد: معمولاً در موارد شکایت روند درمانی و قصور پزشک از نظام پزشکی و پزشکی قانونی استعلام می‌شود ولی عمده بحث اینجاست که وقتی یک مرجع پزشک را تبرئه می‌کند چه دلیلی برای طرح مجدد دعوا وجود دارد.

جعفرنژاد به این نکته اشاره کرد که قوانین جدید مدنی این حق را به پزشک می‌دهد که در موارد شکایت‌های واهی و بی‌مورد که قصوری صورت نگرفته بتواند طرح دعوا کرده و اعاده حیثیت کند و تمام خسارت‌هایی که از شکایت بی‌مورد به پزشک تحمیل شده را دریافت کند.

رئیس پزشکی قانونی ساوجبلاغ در پاسخ به اینکه بیشترین شکایت‌های مطرح شده معمولاً مربوط به کدام حوزه پزشکی است گفت: در سالهای 88 و 89 دندانپزشکی رکوردار شکایات بوده ولی در سال 91 طبق آخرین مطالعات گروه متخصصان زنان بیشترین شکایات را داشته و پس از آن حوزه ارتوپدی، جراحی و دندانپزشکی از نظر میزان شکایات قرار گرفته‌اند.

جعفرنژاد در پاسخ به علت شکایات زیاد در حوزه دندانپزشکی و متخصصان زنان گفت: هزینه‌های بالای دندانپزشکی از یک طرف و نارضایتی از نحوه درمان دندان از طرف دیگر دلیل این شکایات است. همچنین از آنجایی که زنان 50 درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و مسائل خاص خود را دارند به طور طبیعی آمار شکایت‌ها بالاتر از حوزه‌های دیگر است از طرفی در زایمان‌ها جان دو نفر یعنی هم مادر و هم جنین در میان است که با فوت هر یک مسائل حقوقی مطرح می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تشکیل شوراهای حل اختلاف در کاهش آمار شکایات نظام پزشکی بسیار مؤثر بوده افزود: در این شورا بسیاری از پرونده‌ها به مصالحه می‌انجامد اما وقتی مسئله فوت و نقص عضو مطرح می‌شود علی‌رغم اینکه دادگاه پرونده را به نظام پزشکی ارجاع می‌دهد ولی افراد باز به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند و باید به گونه‌ای عمل کنیم تا تعداد شکایات کاهش یافته و در یک مرجع به صورت موازی رسیدگی شود.

این متخصص پزشکی قانونی استفاده از پزشکان قانونی را به عنوان مشاور در دادگاه‌ها یا حتی اعضای اصلی شورای حل اختلاف بسیار مفید دانست و افزود: متخصصان پزشکی قانونی هم از مسائل پزشکی و هم از مسائل قانونی اطلاع دارند و می‌توانند در به نتیجه رساندن پرونده‌ها نقش موثری ایفا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha